Rykten har sedan en tid tillbaka surrat om någon form av expansion inriktad mot drakar. Och de visade sig stämma: det nionde tillägget heter Dragonflight och tar oss till Dragon Isles. Nytt leveltak blir 70, och på vägen dit tar vi oss genom fyra nya områden: Waking Shores, Ohn’ahran Plains, Azure Span och Thaldraszus. Horde och alliance samarbetar och skickar dit en gemensam styrka, som till skillnad från tidigare expeditioner består av forskare och utforskare, snarare än de arga krigare fraktionerna enligt gammal god tradition brukar skicka till nya kontinenter. Blizzard beskriver det som att tonen är mer optimistisk än tidigare.

Dracthyr är en ny spelbar ras för både horde och alliance. De har en humanoid form och en drakskepnad. Notera dock att de samtidigt också är den nya klassen evoker. Det är den enda klassen som dracthyr kan vara (och ingen annan ras kan vara evoker). Blizzard motiverar detta med att ras- och klassförmågor helt enkelt är sammanflätade. Evoker har två specs, ranged dps och healer, och är en hero-klass som startar på level 58. Det finns ett nybörjarområde för dem på Dragon Isles.

"En spekulation är att Blizzard kommer behöva backa från den här designen"

En spekulation är att Blizzard kommer behöva backa från den här designen vid något tillfälle. Det känns som att folk är väldigt sugna på att spela som drakar, och att begränsa dem till en klass känns som förlorad potential. Kanske lär sig dracthyr att bli krigare, magiker och andra klasser i någon framtida patch, när de blivit bekväma i horde och alliance? Den som lever får se.

I början av sändningen lades några minuter på att hylla WoW:s community, och Blizzard talade en god stund om hur de lyssnar på sina spelare. En av de grejer de säger sig ha lyssnat på är spelarnas kritik av “borrowed powers” – nya progression-system som dyker upp i en ny expansion för att sedan bli helt meningslösa i nästa. Vi ska slippa det i Dragonflight. Istället satsar de på att göra om några av WoW:s “core systems” i grunden. User interface ska bli mycket bättre. Men än viktigare är renoveringen av professions och talents.

Att bli en “master crafter” ska vara drivkraften för att bli riktigt bra på sina professions. Systemet ska bli bättre på att låta oss identifiera oss mer med våra valda professions. Bilder på gruvhjälmar och ryggsäckar med mineraler svischade förbi under sändningen – alla professions får egna prylar som inte bara är kosmetiska utan också har stats för ändamålet. Det ska också gå att välja specialiseringar att levla inom varje profession. Tillverkade föremål får också olika kvalitet (högre item level) ju bättre du är på ditt hantverk.

Alla professions får också en egen crafting-bänk, som finns i expansionens huvudstad. Tanken är att hela det området ska myllra av folk som ägnar sig åt professions. I området ska det också gå att lägga in crafting orders som andra spelare kan ta sig an. Du kan till exempel lägga en beställning på ett häftigt svärd som du vill ha, tillhandahålla materialet (om du vill) och sedan sätta en prislapp.

Målet med förändringarna i crafting är att göra det kul och relevant genom hela expansionen. Det är ett bra mål, för det har verkligen inte uppnåtts tidigare i WoW. Snarare har det varit en bisyssla, eller kanske rentav ett bihang. Jag välkomnar ambitionen och hoppas verkligen att förändringarna väcker liv i WoW:s ganska sömniga crafting. Men kommer det verkligen vara mödan värd att investera tid för att bli världsbäst på att hamra rustning och vapen? Kommer vi kunna tillverka bättre grejer än det som finns i raids? Jag säger som Fox Mulder: Jag vill tro!

"Jag säger som Fox Mulder: Jag vill tro!"

Talangträden gör comeback men i nytt format, och knuffar därmed bort det system för talents som gjorde entré i Mists of Pandaria-expansionen. Detta är en design som många garanterat kommer jubla över. Vi fick dock inte jättemycket information, men ambitionen är hur som helst att ge spelarna mer frihet över att skräddarsy sina karaktärer. Det kommer finnas en spara/ladda-funktion för att enkelt byta ut sina förmågor.

Dragonriding är en sorts flying där du får en egen drake som du så småningom kan skräddarsy med olika rustningar, horn och andra kosmetiska detaljer. Gravitation och fysik är med på drakryggen och det behövs ett mått av skicklighet för att kunna flyga till de högsta höjderna och klara de tuffaste utmaningarna. Helt klart annorlunda jämfört med spelets nuvarande flying. Jag gillar idén och vill gärna veta mer om det här nya sättet att ta sig fram i skyn.

Dragonflight är grundad i Azeroth och utforskande. Blizzard säger också att tonen är mer optimistisk än den varit tidigare. Just dessa aspekter är något många har efterfrågat i svallvågorna efter kosmiska strider mot universums onda urkrafter i Shadowlands. Att helt enkelt få komma tillbaka till mer sansade Warcraft-miljöer och slåss mot monster i lite sköna fantasylandskap. Och drakar. Spelarna gillar (överlag) drakar.

Så redan här har Dragonflight en hyfsad utgångspunkt för att bli en uppskattad expansion. Men den är kanske också i tryggaste laget. Den enda spelmässiga nyheten som vi aldrig sett förut i WoW är dragonriding. Även om det säkert kan bli ett trevligt tillskott så känns det inte på förhand som någon gigantisk feature som växlar upp hype-motorn. Detsamma kan sägas om förändringarna i WoW:s “core systems”. Jag som redan gillar WoW och spelar det regelbundet kommer förstås att sätta tänderna i Dragonflight. Men kommer det locka en ny publik, och är det tillräckligt intressant för att övertyga de som är missnöjda med spelet idag?

Lich King Classic ska släppas i år, men när Dragonflight kommer är okänt. Det kan dröja.

Sen har vi frågan om släppdatumet. Information om alfaversionen kommer “i framtiden”. Wrath of the Lich King Classic, som utannonserades samtidigt, kommer släppas i år. Något datum för Dragonflight såg vi inte röken av. Första kvartalet 2023? Det känns spontant som en ganska optimistisk gissning, och redan då väntar en enorm ökenvandring för de nu aktiva spelarna – den sista stora uppdateringen till Shadowlands är redan släppt. Om det blir värt väntan får vi se. Efter en första glimt är jag försiktigt optimistisk, men inte heller helt övertygad.