Att som ensam indieutvecklare erbjudas ett kontrakt på 500 000 dollar, drygt 4,3 miljoner kronor, av en utgivare låter som en rätt fin deal. Men inte för Jake, en kanadensisk utvecklare som tackat nej till ett sånt erbjudande efter att ha tagit en närmare titt på villkoren. I en serie tweets presenterar han ett antal punkter som ger en sorglig bild av ett djupt orättvist avtal.

Jake, som gjort Kickstarter-spelet Scrabdackle, menar att kontraktet gör att han står för alla risker medan utgivaren inte riskerar någonting överhuvudtaget.

Till att börja med skulle en överträdelse av avtalet från Jakes sida ge företaget 100 procent av intäkterna, samt rätten att sälja spelet framöver. Jake skulle också behöva betala tillbaka alla pengar han fått från utgivaren, och dessutom stå för alla framtida utvecklingskostnader tills spelet var färdigt. Det fanns inget tak för hur stor denna kostnad kunde bli.

Det kulle vara "väldigt enkelt" för utgivaren att åberopa ett sånt här avtalsbrott, menar Jake, till exempel om uppdateringar av spelet inte kom ut som avtalat. Vilket han säger är lätt hänt då de kan ta lång tid för dem att bli godkända.

Intäktsmässigt såg det också dystert ut. Jake hade som mål att dela intäkterna 50/50, men utgivaren skulle ta 100 procent av dem tills de fått in omkring en halv miljon dollar. Sen skulle 24 000 exemplar säljas innan Jake fick ta del av intäkterna. Men inte direkt – utbetalningen skulle ske en månad efter kvartalsslut, alltså upp till fyra månaders väntan. Som lök på laxen skulle internationella skatter (sales tax) tas från Jakes del av kakan.

Utgivaren skulle inte få några böter om den inte betalade Jake, de skulle bara behöva betala det den var skyldig. Och kostnaden för en revisor skulle Jake stå för. Vilket betyder att en illasinnad utgivare inte riskerar någonting överhuvudtaget med att hålla inne på Jakes pengar.

Jake har valt att inte namnge utgivaren, men han menar att det är branschen – inte den aktuella utgivaren – det är fel på. Han säger sig förstå att företag vill ha säkerhet när de ligger ute med stora summor, men att kontraktet i fråga går alldeles för långt.

Hur gripande Jakes uppgifter än är ska vi komma ihåg att vi bara har den ena sidans version av saken. Om utgivaren hittar på att kommentera det hela skulle historien med stor sannolikhet bli mindre svartvit. Men den ger en intressant och skrämmande bild av situationen för vissa spelutvecklare, och leder förhoppningsvis till bättre villkor för alla berörda parter.