Alla visste att det skulle floppa. Hur mycket du än polerar en bajskorv så är det alltid en bajskorv. Spelet skulle aldrig kunna bli bättre än så.

I en djuplodande (och mycket läsvärd) artikel hos Eurogamer talar anonyma Overkill-medarbetare ut om Starbreezekrisen och The Walking Dead. Den planerade motorn Valhalla visade sig "snudd på oanvändbar" och man tvingades byta till Unreal Engine 4. Hela spelet gjordes på drygt ett och ett halvt år, något som får en medarbetare att kalla spelet rätt och slätt för en "alfa".

Det är därför det känns så alfa. Det är vad det är: ett arbete på ett och ett halvt år. Det är ett betaspel för att vi gjorde det under den korta tiden.

Förseningar staplades på varandra (konsolversionen har på nytt skjutits fram) och som sagt handlar storyn också om den det pågående kaoset hos Starbreeze. Blott två år innan företagsrekonstruktionen sade forne vd:n Bo Andersson att företaget mådde "oförskämt bra".

Ingen som Eurogamer talar med vill att Starbreeze ska gå under, men man kan lugnt säga att de behöver plocka fram exakt allt de har för att rädda ett företag i sin största kris någonsin.