Lawbreakers släpptes förra veckan men få skulle kalla det en blixtrande succé. De flesta är eniga om att det är ett bra spel, med ett 80-snitt på Metacritic och "väldigt positivt" omdöme från de närmare 2000 Steam-recensionerna hittills. Det senaste dygnet har dock bara knappa två tusen personer varit online samtidigt och trenden har än så länge varit negativ.

I en intervju med Eurogamer, som handlar om lanseringen generellt och inte de låga siffrorna, säger Cliff Bleszinski att det var ett misstag att låta folk streama alpha-versionen. De potentiella spelare som blev besvikna då är enligt honom väldigt svåra att vinna tillbaka. Samtidigt ser han på spelsläpp annorlunda nu än när han slog igenom som designer på Gears of War-serien.

Idag kräver spelare ett helt annat engagemang från utvecklarna efter själva lanseringen. Därför är han noga med att påpeka att de redan nu i princip är klara med en tionde karaktär och två ytterligare banor. Han menar att spelsläpp har blivit ett marathon istället för ett sprintlopp.

Han berättar också varför han till slut valde att lämna Epic, där han jobbat under väldigt många år.

I've been pretty frank with it - I'd worked hard for them for many years, but Tencent came along and wanted to buy a lot of our stocks, so I was like okay and I received a pretty ample windfall at that point. And there's no real golden parachute or strings attached. I was at the point getting very burnt out creatively, freshly married and happy as hell and I just thought I just want to fade out into the sunset for a while. It's really that simple. I'm still friendly with my friends over there. They've grown into a company that has some cool games like Fortnite and Paragon and they're really doubling down on the enterprise software part of the business - they always wanted Unreal used in film and TV - but I look fondly back on my time back there. I wish them well - I just needed to do this studio in my time any my way.