#Halo 5: Guardians släpps inte på länge än, och multiplayer-betan öppnar först i slutet av december. Vad göra när Halo-begäret sätter in? Läsa den här texten, för jag har varit i London och provspelat Halo 5, nästan ett år innan releasen.

Den testning jag var med i handlade till hundra procent om multiplayer och den kommande multiplayerbetan. Vi placerades i ett rum framför varsin Xbox One, fyra personer på var sida om bordet. En snabb introduktion och lite tips om hur man använder de nya spelmekanikerna – mer om dem senare – och så är vi igång.

En ettrig australiensare på min ena sida var vår entusiastiske lagledare och ropade högljutt ut taktiken: "Höger sida! De är i rummet igen! Se upp för granater!" Allt han sade verkade följas av verbala utropstecken, men det fungerade. Vårt lag vann gång på gång och de gånger vi förlorade handlade det förstås bara om uppvärmning eller en vänskaplig testmatch. Och jag hade så kul att jag inte ville sluta, när det var dags att gå tillbaka till hotellet.

Den tre veckor långa betatesten av multiplayerläget går online den 29:e december i år och om du vill vara med måste du köpa #Halo: The Master Chief Collection, där beta-accessen ingår. Efter att ha provat är jag faktiskt frestad att göra det, trots att jag har spelat alla spelen till leda och förmodligen har dem allihop någonstans i spelhyllan om jag letar noga. Det här är nämligen inte bara ett nytt Halo, det är ett nytt Halo med en kraftigt förbättrad, roligare och smartare multiplayer. Där storyn i spelserien för det mesta varit rent trams, har jag alltid njutit storligen av att spela mot andra människor och det gör jag även här.

Förnyad igenkänning

Till viss del beror min glädje på nostalgi och igenkännande. När vi kämpar på banan Truth, i det klassiska Slayer-läget är igenkänningsfaktorn stor eftersom det är en modern variant på Midship, som vi alla har utkämpat många, intensiva multiplayermatcher på. Det ser inte exakt likadant ut, men vapnen finns på ungefär samma ställe och jag blir snabbt bekant med banan. Det tar lite längre tid att vänja sig vid hur smidigt jag kan förflytta mig över den och de andra två kartor vi får provspela, men det blir snabbt ännu en glädjekälla: teamets stolthet, clamber-funktionen, förvandlar kartorna till betydligt mer vertikala och oförutsägbara krigsskådeplatser.

Ett Morricone moment.

När du hoppar mot en kant kan du nu trycka på hoppknappen igen för att grabba tag i den och dra dig upp. Det låter inte som någon revolutionerande förändring, men här förändrar det hela min spelstil och gör det mycket roligare att navigera över de nya kartorna, för att försöka flankera och överraska fiendelaget. Efter ett tag blir det närmast en reflex att greppa efter kanter och jag parkourar mig till ställen jag inte trodde gick att nå. Skickligare spelare kommer förmodligen att göra helt overkliga saker med den här funktionen när de fått öva lite.

Jag gläder mig också åt att siktet är tillbaka, efter att ha stått över #Halo 4. Dessutom har du ett jetpack som kan användas för att kasta sig åt sidan, även när du är i luften. Och om du kikar igenom siktet medan du är i luften, saktar jetpacket ned ditt fall så att du hänger kvar en stund. Andra roliga nyheter inkluderar en tjurrusning som kan vara dödlig om du överraskar en fiende bakifrån, och möjligheten att glida snyggt in bakom ett skydd.

Partyplaneten känns igen på att dess gloria halkat på sned.

Det tar lite tid att lära sig det här och ingen av oss som spelar använder någonsin glidningen till något. Men kul har vi: Det här är ett Halo som tar det bästa från de föregående spelen och lägger till motiverade, roliga och användbara nya rörelser och på så vis gör spelet mycket bättre. Breakout-läget är dessutom en fånigt rolig nyhet. Här har du bara ett liv, fyra spelare står mot fyra och det lag som dör först förlorar. Arenorna (vi får bara se en) påminner om paintball-banor, och det är uppenbart att #343 och #Microsoft siktar in sig på e-sport. Det får de gärna göra, för den timme eller två jag tillbringar med att spela Breakout är det roligaste jag haft i multiplayer-Halo sedan urminnes tider.