Luftstrider har alltid varit en av mina absoluta favoritsysselsättningar. Virtuella sådana, alltså. Det började med #Microproses simulatorer på 80-talet, och jag har spelat alla online-simulatorer som någonsin existerat. Nu läggs ännu en till mängden, #World of Warplanes. Men den här är lite annorlunda, med fokus på enkelhet och med en free-to-play-affärsmodel.

#World of Tanks var bara början. #Wargaming har planer på ett helt universum av fordon, i minst tre olika spel som kopplas samman på olika vis. World of Warplanes är det andra av dessa spel, och här gäller det att överleva strider i flygplan från andra världskriget. Om man tolkar "andra världskriget" lite fritt, alltså, eftersom de högsta level 10-planen inte såg några strider förrän i Korea ett antal år senare. Däremellan hittar du allt från enkla dubbeldäckare, via medeltunga jaktplan, till avancerade jetplans-prototyper som aldrig flög i verkligheten.

Ett chicken race på väg att gå för långt.

Mängden och samlaraspekten är något som tilltalar mig. Jag älskar att samla på mig flygplan med sköna linjer och då och då flyga dem i ett av de tre scenarier som finns att tillgå. Ja, jag skrev tre. Spelet är precis släppt när du läser detta, och det finns inte mycket att göra förutom att flyga mot fienden över samma, välbekanta arenor, och det i en enda spelform. De fem länder som är representerade (USA, Japan, England, Tyskland och Ryssland) har inte heller någon direkt komplett uppsättning plan. Det finns tre klasser: jakt, attack och tung jakt. Inga bombplan alltså, och vissa viktiga modeller lyser med sin frånvaro – USA har till exempel ingen P-38 Lightning, ett av de mest framgångsrika planen under hela kriget. Men det är tidigt än, och jag räknar med att Wargaming kommer att lägga till stora mängder plan under de kommande åren.

World of Warplanes kan vara ett oerhört vackert spel, när gryningssolen glittrar i vattenytan medan min IL-2:a öser raketer och bomber ned mot ett fientligt hangarfartyg. Eller när sex F4F Wildcats flyger i formation tillsammans över ett vidsträckt bergslandskap. Den långa väntetiden innan varje match börjar brukar jag tillbringa med att zooma in och bara titta på de kärleksfullt återgivna flygplanen, en salig blandning av klassiska kärror och prototyper som knappt ens fanns på ritbordet. För att sedan kasta mig in i en vild luftstrid, cirkla med en fientlig jaktkärra några meter över vattnet, eller susa upp högt ovan molnen för att överraska deras jakteskort med ett brutalt övertag.

En liten, flygande kugge

Ibland, bara ibland, får jag den där känslan av att delta i något större. När ett gäng piloter samarbetar och täcker mig medan jag bombar fientliga radarinstallationer, eller när en stor formation plan håller ihop och tillsammans stiger igenom täta moln för att få höjd och kunna överraska fiendens attackflyg.

Att förvirra fienden genom att sätta eld på sig själv är ingen långsiktig lösning.

Det går att flyga med joystick eller gamepad. Men faktum är att det här är ett spel som inte fokuserar på realism och jag finner mig själv sitta och spela med musen. Det funkar alldeles utmärkt att bara peka dit du vill, så sköter ditt plan resten automatiskt. Det låter kanske förenklat och korkat, men det snarare så att spelet simulerar taktiken och strategin, men inte själva manövreringen. Detta är ingen simulator, det är – precis som väntat – World of Tanks med flygplan.

Det här är inte bara en lansering av ett spel om flygplan. Wargaming passar dessutom på att lansera sitt nya kontokoncept, med ett enda gemensamt konto för både World of Warplanes och World of Tanks, samt för #World of Warships när det kommer någon gång i framtiden. I lanseringen ingår deras nya "premium shop" där du kan köpa flygplan och andra ingame-prylar för riktiga pengar, och därmed slipper gå omvägen att köpa spelguld och därefter använda det till nya flygplan och ammo.

Fritz kommer måla en flygplanssymbol på sin kärra i kväll.

Själva prismodellen verkar inte ha omarbetats nämnvärt sedan World of Tanks, men det gör i ärlighetens namn inte så mycket. Det här är redan ett spel som bjuder på mycket och även den mest medelmåttiga pilot kan ta sig upp till nivå fem (av tio) och hålla igång några plan utan att lägga en slant på spelet. Det enda dina pengar köper är egentligen mer bekvämlighet, några udda och roliga flygplan och snabbare levling.

World of Warplanes är ett arkadspel. Ett som slår an helt rätt ton och balanserar på en knivsegg mellan simulation och action. För det mesta träffar det den balanspunkten helt perfekt, och samlaraspekten och den relativt generösa betalningsmodellen gör att till och med en hardcore-simulatornörd som jag trivs som fisken i vattnet. Det tror jag att du också kommer att göra, och om du inte gör det, har du ju inte riskerat några pengar för att ta reda på det.