Den senaste veckan har varit osannolik för Malmö-studion #Tarsier. Från att ha jobbat i en ganska undanskymd tillvaro där vardagen mest bestått av att skapa kostymer, prylar och dekorationer för LittleBigPlanet har de plötsligt rosats världen över för sitt alldeles egna tillskott till serien: #LittleBigPlanet PS Vita.

– Vi har suttit som klistrade vid Metacritic och Gamerankings och löpande googlat efter nya recensioner. Nu ligger vi där uppe i toppen av svenskutvecklade spel, tillsammans med Battlefield, #Chronicles of Riddick och #World in Conflict, berättar en entusiastisk Peter Lübeck, studio director.

Peter Lübeck och Mattias Nygren. Foto: Acromacy Media

En försommarkväll för två år sedan fick Tarsiers VD, Mattias Nygren, ett telefonsamtal som skulle förändra allt för det lilla företaget. Det var mycket att hantera på en gång. Peter själv beskriver den första känslan som omskakande, de hade ingen aning om att detta var på gång. Men det var samtidigt en ära och samma kväll började Peter och Mattias smida planer.

– Dagen efter samlade vi alla i ett rum och sa: "#sony|Sony vill att vi gör nästa LittleBigPlanet!"

Från kostymmakare till spelskapare

När förfrågand dök upp hade Tarsier jobbat med nedladdningsbara prylar till spelet i ungefär ett år. På så sätt hade de lärt känna den kreativa visionen. Något som #Media Molecule uppskattade och något Peter tror kan ha bidragit till att de fick uppdraget. De var det mest naturliga valet, helt enkelt, men samtidigt hade Tarsier aldrig jobbat med ett spel av den här skalan och det var mycket att smälta till en början.

Men att Tarsier skulle vara en springpojke som uppfyllde andras visioner är ett påstående som Peter slår undan. Visst har de varit tvungna att jobba efter ett redan spikat ramverk men inom detta har idéerna fått flöda fritt.

– Allting som man ser och upplever i spelet är designat och skapat av oss. Vi har skrivit handlingen och dialogen, tagit fram den grafiska stilen, musiken och ljudet, producerat alla banor och så vidare. Sony och Media Molecule har gett oss feedback, men annars inte kommit med några direkta krav. Vissa funktioner har varit viktigare för dem än andra men överlag har vi fått fria händer.

Tarsier spånar idéer. Kanske om sitt nästa projekt? Foto: Acromacy Media

Att Peter är stolt över spelet och teamet är omöjligt att missa. Han menar att spelet i grund och botten är en uppsättning avancerade skaparverktyg – vilket är samma som spelarna nu får tillgång till.

Men vad är du mest stolt över?
– Det faktum att vi, tillsammans med vår tekniska partner #Double Eleven, har lyckats ta fram ett handhållet spel som matchar och i vissa fall överträffar sina föregångare på Playstation 3 är helt fantastisk.

Hur var då Vitan att jobba med? Var det svårt att på ett naturligt sätt få in touch- och gyrofunktioner utan att de skulle kännas gimmickartade?
– Redan från början visste vi att detta skulle vara vår stora utmaning. Vi har otaliga gånger själva upplevt och läst om spel som hamnat just i gimmickträsket. Vår ambition har hela tiden varit att de som spelat tidigare spel i serien ska känna sig som hemma även i vår version. De nya möjligheterna ska förhöja upplevelsen utan att ta över helt. Det känns mycket skönt att recensenterna överlag menar att vi lyckats med just detta.

Tarsier har på två år öppnat ytterligare ett kontor och mer än fördubblat arbetsstyrkan. Foto: Acromacy Media

Nu är alltså LittleBigPlanet släppt och Tarsier kan äntligen pusta ut. Tiden som gått har varit omvälvande. För två år sedan fanns inte ens Tarsier i Malmö och Karlshamnkontoret bestod av drygt 15 anställda. Idag har de två kontor med runt 50 anställda. Peter trivs bra med den nya storleken men erkänner att det är en omställning.

– En sådan massiv expansion kräver väldigt mycket arbete. Det ska bli skönt att stanna av lite för att se till att vi landar.