Ännu en visselblåsare har plötsligt dött.
https://www.seattletimes.com/business/whistleblower-josh-dean...

Fast det är fan svårt att ge någon MRSA, så förmodligen inget konspiratoriskt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det beror väl på vad du menar med säker. I vilket fall så vet jag hur tågen fungerar. Ett motorhaveri eller strömavbrott riskerar inte livet på resenärerna. Dessutom så har du större chans att kliva ur en tågolycka på egna ben, en flygkrasch lämnar du troligen i en liksäck.
Jag orkar inte söka statistik men jag är säker på att andel överlevande från tågolyckor är betydligt högre än hos flygolyckor.

Ganska säker på att tåg har högre dödsantal än flyg. Flyg är bland det säkraste sättet att transportera sig på.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Är tåg säkrare än flyg?

Skrivet av GustavA:

Det beror väl på vad du menar med säker. I vilket fall så vet jag hur tågen fungerar. Ett motorhaveri eller strömavbrott riskerar inte livet på resenärerna. Dessutom så har du större chans att kliva ur en tågolycka på egna ben, en flygkrasch lämnar du troligen i en liksäck.
Jag orkar inte söka statistik men jag är säker på att andel överlevande från tågolyckor är betydligt högre än hos flygolyckor.

Både flyg och tåg har 0.01 dödsfall per 100M miles. Extremt säkert, alltså.

Källa: https://usafacts.org/articles/is-flying-safer-than-driving/


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Releasehästryttare
Skrivet av Nomman:

Både flyg och tåg har 0.01 dödsfall per 100M miles. Extremt säkert, alltså.

<Uppladdad bildlänk>

Källa: https://usafacts.org/articles/is-flying-safer-than-driving/

Det är ändå sjukt att motorcycklar inte är förbjudna än, de orsakar ju så mycket lidande i samhället både att de låter för mycket och folk skadar sig.

Medlem
Skrivet av Devan:

Det är ändå sjukt att motorcycklar inte är förbjudna än, de orsakar ju så mycket lidande i samhället både att de låter för mycket och folk skadar sig.

Vi ska nog inte förbjuda allt som är skadligt. Visst livet blir längre men inte så himla kul kanske. Och ska vi plocka bort saker som är skadliga så bör vi nog börja med tobak och alkohol. Det dödar och skadar bra många fler människor än trafiken. Kostar mer för samhället också. Mycket mer.

Medlem

Läser det alltid som boing, då känns det ändå ok att flyga med dessa plan.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Både flyg och tåg har 0.01 dödsfall per 100M miles. Extremt säkert, alltså.

<Uppladdad bildlänk>

Källa: https://usafacts.org/articles/is-flying-safer-than-driving/

Japp. Men det där var usa och statistiskt stämmer siffrorna men om vi räknar antalet döda i flygkrascher det året så var det 0.
Det skulle vara intressant att se hur det ser ut globalt och över lång tid 15-20 år. Allvarliga flyg-och tågolyckor händer ju tack och lov inte varje år i alla länder.

Farornas Konung

Man lever ju inte bara farligt i luften! Någonstans ska ju skiten störta!!

Medlem
Medlem

Man tjänar ju inte på att ha ihjäl sina kunder, så jag är inte särskilt orolig. Jag tror inte gemene man förstår hur många miljoner flygningar som äger rum per år och att risken för död därför är minimal.

Men jag har full respekt för folk som är rädda, eller väljer att inte resa, alternativt resa på andra sätt för att den här typen av händelser sker.
Däremot tycker jag det är synd att influera andra med sin egen rädsla.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem

Man måste ju vara riktigt blåst i skallen om man är orolig att flyga Boeing bara för att de har haft några incidenter på senare tid. Det är oftast människor utan vidare bildning som inte förstår sannolikhetslära.

KoP
Medlem
Skrivet av Devan:

Det är ändå sjukt att motorcycklar inte är förbjudna än, de orsakar ju så mycket lidande i samhället både att de låter för mycket och folk skadar sig.

Off topic men ändå: Det är sjukt att alkohol inte är förbjudet då det också skapar väldigt mycket lidande/kostnad i samhället.

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Man tjänar ju inte på att ha ihjäl sina kunder, så jag är inte särskilt orolig. Jag tror inte gemene man förstår hur många miljoner flygningar som äger rum per år och att risken för död därför är minimal.

Men jag har full respekt för folk som är rädda, eller väljer att inte resa, alternativt resa på andra sätt för att den här typen av händelser sker.
Däremot tycker jag det är synd att influera andra med sin egen rädsla.

Men det säger väldigt mycket om montörerna själva inte skulle våga sig sätta på de planen de själva bygger. Det visar på total inkompetens från ledningens håll.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Man måste ju vara riktigt blåst i skallen om man är orolig att flyga Boeing bara för att de har haft några incidenter på senare tid. Det är oftast människor utan vidare bildning som inte förstår sannolikhetslära.

Visst, det kan jag också känna inte är särskilt genomtänkt - riskerna för flygresor är överlag *extremt* låga. Även globalt. (Källa: IATA.) Tåg och flyg är löjligt säkra transportmedel per kilometer.

Att däremot inte vilja flyga i en Boeing-kärra för att man inte vill stödja dem ekonomiskt med tanke på hur de har hanterat sina brister och kontroverser de senaste åren... det köper jag verkligen. Det är ju ofta i plånboken man behöver slå mot företag för att det ska hända något.

Skrivet av GustavA:

Japp. Men det där var usa och statistiskt stämmer siffrorna men om vi räknar antalet döda i flygkrascher det året så var det 0.
Det skulle vara intressant att se hur det ser ut globalt och över lång tid 15-20 år. Allvarliga flyg-och tågolyckor händer ju tack och lov inte varje år i alla länder.

Källan ovan inkluderar global statistik samt en kort analys per region.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Man måste ju vara riktigt blåst i skallen om man är orolig att flyga Boeing bara för att de har haft några incidenter på senare tid. Det är oftast människor utan vidare bildning som inte förstår sannolikhetslära.

Survival of the fittest


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Men det säger väldigt mycket om montörerna själva inte skulle våga sig sätta på de planen de själva bygger. Det visar på total inkompetens från ledningens håll.

Jag vet inte om det måste vara så talande.
Varför äter inte folk som jobbar på korvfabrikerna korv? Försäkringsmäklare skulle aldrig teckna sina egna försäkringar. Jag som jobbat många år i telecombranschen skulle aldrig vara kund hos de stora operatörerna.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Läser det alltid som boing, då känns det ändå ok att flyga med dessa plan.

Medlem

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tuffa-aret-for-boeing-fort...

Ja det går ju bra det här. Nu är det inte säkert att det är Boeings fel, sker det en flygolycka är ju chansen stor att antingen Boeing eller Airbus är inblandade. Men om marknaden börjar känna att Boeing tummar på säkerheten så gissar jag att det blir otroligt svårt att få tillbaka förtroendet.

Medlem
Skrivet av GustavA:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tuffa-aret-for-boeing-fort...

Ja det går ju bra det här. Nu är det inte säkert att det är Boeings fel, sker det en flygolycka är ju chansen stor att antingen Boeing eller Airbus är inblandade. Men om marknaden börjar känna att Boeing tummar på säkerheten så gissar jag att det blir otroligt svårt att få tillbaka förtroendet.

Inte minst i det första fallet känns det som att det blir lite väl långsökt att ge Boeing skulden - 737-300 ("737 Classic") har inte byggts på över 20 år, planet i fråga var nästan 30 år gammalt, och frågan är vilka resurser som finns i Subsahariska Afrika för att hålla såpass gamla plan i bra skick så att flygsäkerheten prioriteras.

Jämför med bolag som SAS, som knappt har några plan som är äldre än 20 år. (En specialombyggd 737:a som används som ambulansflyg, och 3st Airbus A330 som är precis över 20 år gamla.)


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar