Den största förändringen är F1 World, ett spelläge som samlar allt utom karriärsläge under ett och samma tak. Här hittar du enskilda korta lopp mot AI:n och det finns casual och ranked multiplayer. Du har en egen F1-bil som du uppgraderar både visuellt och prestandamässigt genom att köra race och låsa upp saker i vad som närmast får mig att tänka på en blandning mellan Fifas Ultimate Team (samla delar och uppgradera din personliga bil) och ett Battle Pass (låsa upp customization items som liveries eller samlarobjekt som stickers).

Jag var först lite tveksam, men F1 World gör att allt från korta lopp till multiplayer-race får någon slags övergripande mening. För varje sak man gör får man XP och höjer sig licensnivå, och det illustrerar eller visualiserar ens utveckling ganska bra.

Årets F1-lir har mängder med välkomna förändringar.

Det kommer säkerligen finnas de som anser att spelglädjen borde sitta i loppen och att rejsa istället för att man ska belönas efteråt, men för mig funkar det bra och jag lockas att spela vidare. Jag bryr mig inte nämnvärt om vilken overall min avatar har, men F1 World ger mig en anledning att köra de där femvarvsracen som jag annars aldrig skulle göra, och därmed lär jag mig banorna, fysiken och allt annat bättre så att jag sedan har mer kött på benen (läs: lyckas bättre och har därför roligare) när jag kör mot andra människor online.

Racing är ju absolut bäst med mänskligt motstånd. Online-delen är numer inbakad i F1 World-menyn, och det blir en naturlig samlingspunkt. Man börjar i den grunda delen av poolen (inga skador på bilarna, går inte krocka med andra människor), och samlar på sig bra karma genom att hålla sig på banan, inte krocka med andra och köra schyst. När man spelat mer och blivit bättre kan man välja lopp med högre “licens” (skador simuleras, avancerade safety cars, med mera). Jag gillar det upplägget, eftersom det betyder att jag inte behöver prejas av vägen av andra, och att jag själv inte behöver sabba någon annans race för att jag var lite sen på bromspedalen. Det blir mer racing och mindre frustration, något som tidigare F1-lobbies varit ökända för. När man sedan känner att man bemästrat bilen och banorna kan man ta steget upp till mer utmanande nivåer, som att köra rankat.

"Bilarna känns mer 'rätt' än tidigare"

Körkänslan är den mest uppdaterade på länge. Årliga sportspel är svåra att totalt revolutionera, men bilarna känns mer “rätt” än tidigare, de svarar på ett sätt som verkar korrekt, och framförallt är lättare att förutsäga och anpassa sig efter. Kalla eller slitna däck gör skilnad och man måste även under de kortaste loppen uppdatera var man bromsar, vilken växel man kan ta en kurva i och så vidare. Få andra spel har den utmaningen, och känslan av att ha bemästrat sin bil och asfalten man kör på samtidigt som man pressar och pressas av motståndarna är enastående. Och oavsett om man vinner eller slåss om trettondeplatsen är det precis lika skönt att pricka apex perfekt och känna hur bilen rätar upp sig och accelererar iväg på nästa raka. Bara det är en anledning att spela F1 23 (eller, som jag föredrar, “äff ett två tre”).

Visst VR-stöd

VR-stöd finns, men ej för PSVR2.

Utvecklarna lyssnar numera på kundernas önskemål och F1 23 har VR-stöd från start. Det betyder att Steam VR-kompatibla headsets (som Valve Index, HTC Vive, Quest 2) funkar att spela med. Däremot finns inget stöd för PSVR2 på Playstation 5. Okänt om det kommer.

Storyläget Braking Point gör comeback, och försöker efterlikna Netflix-serien Drive To Survive lite i sitt dramatiserande – vilket inte är en dålig sak! Även om karaktärerna är lite av karikatyrer (Braking Point får ibland DTS att framstå som subtilt) så är det ett välkommet inslag att ge lite kontext eller ett narrativ till olika scenarion. Och alla cutscenes är snygga, särskilt karaktärerna! I ett tidigt kapitel låtsas (?) din dryga lagkamrat ignorera order från stallet, och du måste se till att köra om honom samtidigt som han vägrar släppa förbi dig. Alla som sett någon säsong av Drive to Survive känner till att det alltid finns något mer att hitta i en duell mellan två förare, inte minst lagkamrater. Det gör att en omkörning som annars kanske bara varit en i mängden får en mening och ett sammanhang som skapar lite fler känslor när man lyckas, och ju längre man kommer desto mer gillar jag det. Det finns mycket att hämta här, och jag uppskattar Braking Point 2 mycket mer än förra gången det var med.

Storyläget Braking Point för tankarna till tv-serien Drive to Survive.

Samtidigt är svårighetsgraden i Braking Point och framförallt F1 World lite för fyrkantig. Även om jag kan ställa in alla hjälpmedel på olika nivåer och stöd så känns eventen lite för lätta för mig. Kanske råkar just jag befinna mig mellan två svårighetsgrader, men det känns lite töntigt när man kan köra ett fem varv, hinna ta ett pitstop när motståndarna inte gör det, och ändå vinna med marginal. Det förtar lite av min glädje med att lyckas med målen, om de är för lätta (eller så svåra att man inte lyckas).

Men AI:n är aggressivare än tidigare, och det är roligare att rejsa mot förare som inte backar undan duellerna eller bromsar en arbetsdag innan de måste, och faktiskt kämpar emot när du försöker köra om. Trafikstockningarna från kurva 1 i tidigare spel har jag inte sett skymten av här. Så AI:n funkar faktiskt rätt bra för att fylla ut en online-lobby, till exempel. Och kanske inbillar jag mig, men det känns som att vissa förare i Braking Point är avsevärt mycket svårare att ta sig förbi än andra…

"F1 23 lyckas med det mesta"

Övriga tankar som fått ta plats i baksätet hittills: Karriärsläget är kvar i samma skrud som vanligt, och även tvåspelarkarriären är med – en personlig favorit hos mig och som jag tycker är mer givande än hela F1 World. Och i och med att AI:n är bättre förare och motståndare än tidigare blir det spelläget roligare. Men det hade varit kul med lite äldre bilar också, inte bara nutida F1 och F2. Spelet flyter på väldigt bra grafiskt, även på en lite äldre dator som min, och jag har inte upplevt en enda bugg (grafisk eller annan) under alla de timmar jag spelat. Las Vegas är en häftig ljusshow, och särskilt de officiella bilarna glänser vackert under strålkastarljuset.

F1 23 lyckas med det mesta det ger sig på, och allt det som är viktigt är välgjort. F1 World är ett trevligt tillägg, men Braking Point-storyn tillför verkligen något nytt och är värt att testa för att stilla abstinensen under sommarens F1-uppehåll.

Fotnot: F1 23 är släppt till pc, PS5, PS4, Xbox Series och Xbox One. Pc-versionen testad med gamepad och AMD Ryzen 5 2600X, Geforce RTX 2060 Super, 16 GB RAM.

EA Sports F1 23
4
Mycket bra
+
Braking Point 2!
+
Riktigt bra bilfysik som utmanar och tillfredsställer
+
F1 World ger struktur
+
AI:n mer motståndskraftig & bidrar till bra race
+
Tvåspelarkarriär är fortfarande genialiskt
-
Svårighetsgraden i F1 World funkar inte helt
-
Customization bortom bilen är helt ointressant (för mig)
-
Inga äldre bilar
Det här betyder betygen på FZ