Global Storm gick tills ganska nyligen under namnet Global Terror. Med tanke på dagens världssituation var det kanske inte alltför oväntat att man ville bättra på namnet lite. Men terror är likväl vad Global Storm handlar om. Till skillnad från de tidigare spelen är man inte bunden till ett visst område eller en miljö utan kommer att behöva strida sig igenom allt från fabriker i Ukraina, sönderbombade städer i Tjetjenien till Columbias djungel.

Global Storm bygger vidare på samma koncept som de tidigare titlarna i serien, med andra ord är det en gruppbaserad taktisk skjutare som kan spelas från både första- och tredjepersonsvy. Gruppen bestående av fyra soldater har ingen huvudperson utan spelaren kan fritt välja vem man ska styra. Självklart har alla soldaterna olika styrkor och svagheter och inriktar sig därmed på olika vapen.

Enkel gruppkontroll, men ibland för långsam

Att styra sina gruppmedlemmar är enkelt och görs normalt genom att peka med siktet på ett objekt eller en plats och sedan trycka på en knapp. Är det inte standardordern man vill utföra så får man med mushjulet välja rätt. Detta går snabbt och enkelt och det är lätt att positionera ut sina soldater eller ge dem order att hjälpa en skadad kamrat.

Samtidigt är det svårt att hinna ge order åt alla tre soldaterna om man blir överrumplad av fienden. Då hade det varit tacksamt med något smartare gruppmedlemmar, då de nu inte ens har vett nog att lägga sig ned på marken under beskjutning om de inte blir tillsagda att göra så. I det stora hela är dock den hjälp man får klart värdefull och de klarar sig oftast fint på egen hand. Men när de råkar ta död på hela truppen genom att missa ett fönster och kasta en handgranat rakt in i en vägg kan man ändå hålla sig för skratt.

Överlägsen AI?

I alla fall är det precis det utvecklarna försöker få oss att tro. Det hör väl knappast till ovanligheterna att man får höra att utvecklare säger att just deras spel har den bästa AI:n vi någonsin fått se. AI:n i spelet har ibland sina stunder då den verkar riktigt imponerande, men som vanligt har den också sina stunder då man undrar om det verkligen skett någon utveckling sen Doom 1993. Motståndarna tar oftast skydd när de blir beskjutna och använder flitigt granater för att åsamka dig största möjliga skada. De springer ibland iväg för att hämta förstärkning och kan ofta sätta dig i ganska kniviga situationer. Men de är fortfarande lättlurade och har inget emot att springa rakt igenom en dörröppning även om de ser tio döda kamrater ligga staplade där utanför.

Konsolkonverteringens baksidor

Egentligen skall man inte säga att Global Storm är en konsolkonvertering, då spelet utvecklades samtidigt för konsol och PC. Däremot har det just av den anledningen en del drag som inte är särskilt positiva. Möjligheten att ställa om kontrollerna precis som man vill ha dem finns där, i alla fall på pappret. Tyvärr finns det vissa rörelser och moment det inte går att ändra knappar på även om det ser ut som man så gjort. Jag fick efter mycket om och men hitta filen med inställningar och manuellt skriva vilka knappar som skulle göra vad. Säkerligen något som kommer fixas i en uppdatering, men otroligt jobbigt då det gjorde spelet ospelbart till en början.

Spelkänslan har också tagit lite stryk, men om det beror på att förstapersonskjutare blir något sämre när de skall utvecklas för konsol, eller om det endast beror på att utvecklarna inte riktigt fått till det är svårt att säga. Man har tyvärr inte riktigt den kontrollen man som PC-spelare gärna vill ha i ett skjutspel. Det är nästintill omöjligt att träffa något om man rör sig och skjuter och därför blir stridssättet väldigt defensivt där man försöker vänta ut fienden istället för att anfalla.

Nu äntligen online

Att de förra spelen inte gick att spela med flera spelare på PC var en stor miss som var en av orsakerna till ett de aldrig fick någon större genomslagskraft. I Combat Storm är det dock äntligen åtgärdat och det finns nu stöd för multiplayer. Då spelet är så starkt inriktat på den fyra man starka gruppen är det inte så oväntat att det är just cooperative utvecklarna satsat på. Ett tacksamt val som tyvärr fortfarande är alltför ovanligt i många spel.

Slutord

Conflict Global Storm är ett spel det var svårt att sätta betyg på. I vissa situationer kände man samma frustration som i Conflict Vietnam över ett mediokert spel, medan man i andra tyckte det fungerade superbt och hade en riktigt skön känsla. Lagkamraterna må ibland vara dumma men klarar sig ändå riktigt bra. Det är just i de lägena man lyckas använda dessa på ett bra sätt spelet har sina höjdpunkter. Att man sedan kan byta ut de datorstyrda genom att istället spela med kompisar är ytterligare ett starkt plus. Conflict Global Storm visar att Pivotal Games verkligen börjar lära sig att utveckla bra spel. Samtidigt känns det som det kunde ha varit bättre på en del punkter, inte minst möjligheten att ställa in kontrollerna som man vill ha dem. Global Storm är ändå ett bra spel som kanske verkligen först skiner upp om man spelar igenom det med några kompisar.

Testsystem

Pentium 4 2,4 GHz
512 MB RAM
GeforceFX 5900
Windows XP