[float="right"][size=10][/float]

[float="right"][/size][/float]

Läsare som var med när det begav sig under det glada 80-talet minns säkerligen det färgstarka decenniets ohämmade flörtande med groteska figurer - oavsett om det gällde de osnutna ungarna i samlingskortserien Garbage Pail Kids eller de arm- och fotlösa leksaksmonstren Madballs. När kanadensiska #Playbrains inför årets E3-mässa otippat aviserade en Live Arcade-titel baserad på det sistnämnda varumärket torde därför en och annan ärrad gamer ha höjt ögonbrynen i viss förvåning.

Starkare tillsammans

- Medelmåttigt enspelarläge

Spelet #Madballs in Babo: Invasion, som dess fullständiga titel lyder, är vid en första anblick dock ingen riktig överraskning. Bakom en förhållandevis enkel och därtill lågupplöst grafik döljer sig en [[TPS]]-pangare med en handfull ilska Madballs som nästintill självklara motståndare. Med hjälp av handkontrollen spakar du antingen en egen madball eller din 360-avatars huvud (bokstavligt talat - kroppen försvinner och vid öronen fästs något av spelvärldens otaliga skjutjärn) genom fyra olika landskapstyper. Där kampanjläget är en linjär och tämligen blek upplevelse som uteslutande handlar om att rulla från A till B och däremellan skjuta på allt som rör sig är flerspelarläget Madballs riktiga behållning.

(ovan från vänster) - Triss i eldstrider i kampanj- respektive capture the flag-lägena
(nedan) - Den kvinnliga cyborgbollen Aescu i stökig bossfajt med klassisk raketbössa

Med en handfull olika multiplayervarianter får man leta länge och väl för att hitta ett jämförbart spel som på samma vis sätter flerspelarläget i första rum - med cooperativestöd för tre skjutglada kamrater och konventionell samt lagbaserad deathmatch och capture the flag för upp till 16 spelare går tankarna snarast till spelen i Quake- och Unreal Tournament-serierna. Madballs riktiga huvudnummer är dock det lagbaserade spelsättet Invasion. Varje spelomgång börjar med att respektive lag bygger en bas i varsin ända av spelplanen. Varje spelare får inom en begränsad tidslucka placera ut några olika byggklossar. När baserna står på plats skall motståndarsidans anläggning jämnas med marken (samtidigt som den egna fortifikationen skall försvaras med alla till buds stående medel - däribland [[AI]]-kontrollerade raketramper).

Prisvärt - för vissa

- Generöst flerspelarläge kompenserar svag enspelardito

[float="left"][size=10][/float]

[float="left"][/size][/float]

Medioker grafik, ett oinspirerande enspelarläge och sparsamma ljudeffekter till trots går det inte att blunda för att Playbrains begåvat Madballs med en uttalat generös multiplayerupplevelse. En rad mindre detaljer - däribland ett tjugotal olika upplåsningsbara vapen med primär- och sekundärförmågor, möjligheten att hela lagkamrater och ett kull-liknande deathmatchinslag där jakten på matchens "mest värdefulla boll" ger extrapoäng - tillför flerspelarläget en dynamik som vanligtvis är förbehållet pc-världen. Du som har minsta tycke för att ge dina vänner fingersmisk på klassiskt Quake-manér och därtill har det för flerspelarläget nödvändiga guldabonnemanget på Xbox Live kan utan tvekan betrakta prislappen på 1200 Microsoft Points (cirka 135 SEK) som överkomlig.