Playstation 3-försäljningen har inte lidit av populariteten hos konkurrenten #Nintendos konsol Wii, det hävdar #Sony-chefen Howard Stringer. Stringer medger däremot att Nintendo kan ha anammat en "överlägsen affärsmodell".

Wiin är en välgjord enhet som har hittat en ny målgrupp, säger Stringer till tyska Die Welt. För ett tag sedan hade vi greppet om den målgruppen med #Singstar. Men kanske försummade vi att följa upp den möjligheten.

Han pekar på det faktum att Sony inte hinner tillverka fler konsoler än vad som går åt i butikerna, då försäljningen tagit fart under året.

Playstation-spel är snarare gjorda för de som spelar mycket, säger Stringer. Fastän det är en annorlunda strategi så lönar det sig.

Den stora skillnaden mellan företagens affärsmodeller är att Nintendo tjänar pengar på hårdvaran de säljer, medan den för Sony är en förlustaffär. I stället väntar sig Sony räkna hem affären på intäkter från sålda spel. Efter att Sony spenderat tre miljarder dollar på att ta fram sin nya konsol är dock frågan när plusresultatet till slut kommer.

Inte så länge jag lever, ska Stringer ha sagt och skrattat.