I samband med gårdagens release av det efterlängtade strategispelet #Starcraft II: Wings of Liberty fick nätpublikationen MCV en pratstund med Michael Ryder, chef för internationella relationer hos #Blizzard Entertainment. En hel del av intervjun handlade tvivelsutan om deras senaste alster men det som idag skapat rubriker är istället Michaels uttalande om konsolspel.

- Vi har ett arv som faktiskt går tillbaka till konsolerna, säger Ryder. Men det handlar inte om vårt arv, det handlar om designbeslut och att avgöra vad vi tycker är bäst för våra spelare. Under de senaste åren har det varit PC och mer online-relaterade grejer. Men vi på Blizzard spelar alla sorters spel och försöker lära oss varhelst det är möjligt. Vi spelar konsolspel och vi har hållit oss uppdaterade vad gäller de olika plattformarna. Om vi ser en möjlighet, där en särskild speldesign skulle fungera bra på konsol, då kanske vi gör det. Vi har bara inte utannonserat någonting ännu.

Blizzard har under det senaste decenniet gjort sig populära bland PC-spelare som en av få riktigt stora aktörer som fokuserat helhjärtat på formatet ifråga. 2002 var de i färd med att utveckla en konsolanpassad actiontitel döpt #Starcraft: Ghost men det projektet lades sedermera på is för att till slut läggas ned helt. Dagens uttalande handlar med största sannolikhet inte om reellt konsolprojekt, utan om det faktum att Blizzard visst kan tänka sig att göra konsolspel i framtiden. Och med det sagt återgår vi till #Starcraft II... Recensionen, signerad PC Gamer- och FZ-medarbetaren Emil Kraftling, dyker för övrigt upp på måndag morgon. Till dess.