Tidigare i veckan skrev vi några rader om att Ubisofts prenumerationschef, Philippe Tremblay, ser stor potential inom prenumerationstjänster för spel, men tror att kunder måste vänja sig vid att inte äga sina spel om modellen ska kunna växa ytterligare, lite som vad som redan skett med film och musik.

Någon som inte är lika het på prenumerationsmodellen är Swen Vincke, högsta höns på Baldur's Gate 3-utvecklaren Larian. I en serie inlägg på Twitter/X skriver han att det kommer att bli mycket svårare att hitta bra spelinnehåll om prenumerationsmodellen blir dominerande i framtiden. Detta eftersom en specifik grupp kommer att bestämma vad som ska släppas på marknaden och inte.

Att få en styrelse att godkänna ett projekt som drivs av idealism är nästan omöjligt, och idealism behöver utrymme för att existera, även om den kan leda till katastrof. Prenumerationsmodeller kommer alltid att vara ett utövande av kostnads-/fördelsanalys i syfte att maximera vinst.

I slutänden har han inget emot att utvecklare väljer att släppa sina spel via prenumerationstjänster, eftersom det för många av dem är avgörande för att de ska kunna utveckla sina spel. Larians spel kommer dock inte att släppas på tjänsterna och Vincke tycker att vi ska värna om ekosystemet där spelen går "direkt" från utvecklare till spelare.