Team Ninja har beskrivit kommande Rise of the Ronin som sitt mest ambitiösa projekt någonsin, och i en intervju med Gameinformer berättar de lite mer om det. Vi får bland annat reda på att de har skippat övernaturliga inslag den här gången, för att istället satsa på något mer verklighetsförankrat än Nioh och Wo Long.

Det ska även finnas en del beslut att fatta i uppdragen, som bland annat låter en skona ett mål man var tänkt att lönnmörda, och dessa beslut påverkar sedan vilket slut spelet får. Även spelvärlden är öppen, och inkluderar de tre storstäderna Yokohama, Kyoto och Edo (dagens Tokyo). På landsbygden mellan dessa städer härjar dessutom banditer, och det ska finnas "kopiösa mängder sidouppdrag".

Man behöver dock inte bara färdas till fots, utan vi vet sedan tidigare att det finns både häst och hängflygare. Och på tal om utrustning så har man mer att nyttja än bara samurajsvärdet, eftersom det även finns bland annat stångvapen och till och med tidiga skjutvapen.

Rise of the Ronin släpps den 22 mars på Playstation 5.