Stadsbyggaren Cities: Skylines 2 var något av ett prestandamässigt haveri vid release. Arbetet med att förbättra flytet pågår löpande, och i veckovisa statusuppdateringar får vi veta vad som är på gång.

Den senaste kom i går, och där avhandlas läget för de kommande moddverktygen. En editor är på gång och sluten testning pågår, skriver man och låter förstå att den kommer vara i något begränsat skick när den släpps. Men den ska uppdateras löpande, "precis som vi gjorde med Cities: Skylines".

Man vill inte ge några löften som man sen tvingas bryta, och därför får vi inget datum för när editorn släpps än. Men de sträcker sig långt att de säger att det kommer dröja några månader.

Editorn kommer finnas med från start när spelet släpps till PS5 och Xbox Series, vilket ska ske under första halvan 2024. Den ska vara jämbördig med pc-versionen, förutom code modding och asset importing. Men konsolspelare kommer kunna ladda hem och använda användarskapat material och skapa egna kartor.

Texten avslutas med beskedet att arbetet med prestandaförbättringar fortsätter. Men patchar kommer släppas mer sällan framöver, eftersom man koncentrerar sig på större, mer tidskrävande uppgifter.

FZ:s recension av Cities: Skylines 2 har du här.