Det är den tiden på årtiondet då vi får ett litet, litet livstecken från Shenmue. Seriens pappa, Yu Suzuki, säger inte mycket om ett eventuellt Shenmue 4 i en intervju med japanska IGN, men pratar lite om hur man kan locka in ny publik. Yakuza 0-metoden kan vara en möjlig väg.

Yakuza 0 lockade till sig fler spelare och Suzuki-san går har alltså funderat på något liknande.

Ja, det har jag. Jag kan inte gå in på detaljer just nu, men det är något jag har funderat på.

Jag tror att återskapa gatorna i Dobuita med moderna visuella effekter med en ny spelmotor skulle vara värt att göra i sig självt. Och det handlar om mer än att utvidga i storlek. Att skapa ett ännu mer detaljerat Dobuita än originalet i Shenmue är en intressant idé, särskilt om det inte är en remake utan en föregångare med en ny berättelse.

Han talar (återigen) om hur han vill göra Shenmue 4 för en bred publik, och hur han vill att den summering som implementerades i trean istället skulle serveras spelarna i själva spelet.

Men huruvida spelet var i produktion var inget Suzuki sa någonting om.

Man ska aldrig säga aldrig. Shenmue 2 släpptes 2001 och trean lät vänta på sig i sjutton svåra år. Så sent som i fjol sa Yu Suzuki att inga konkreta planer finns på en fyra. Varken vi eller Suzuki blir visserligen yngre, men ålder är ändå bara en siffra. Kom igen, Shenmue 4! (Eller Shenmue 0?)

Yu Suzuki är närmast aktuell med Air Twister som släpps till pc och konsoler 10 november.