Vi tycker inte att Steam ska vara pay to win. Att inte sälja annonser jämställer förutsättningarna och gör rekommendationerna bättre för användarna.

Det säger Valves Erik Peterson, som ingår i Steams affärsteam, i en video från Steamworks. Han pekar på det faktum att Steam "automatiskt" lyfter fram titlar som visar sig sedermera bli stora Steam-succéer. Dave the Diver är ett sådant exempel, som överlag blivit en stor överraskning i spelvärlden under 2023. Att sådana framgångssagor föds, menar Peterson, är ett tecken på att Steam "fungerar som det ska".

Du kan förkovra dig i en PDF som handlar om hur spel synliggörs för spelarna på Steam. Kort sagt handlar det om algoritmer och kuraterad framhävning – båda drivs av spelarens intresse.

Kampen om att få ta plats i strålkastarljuset är tuff, menar Peterson. Dave the Diver lyckades med en "total takeover", vilket är ovanligt. För att Valve ska lyfta fram ett spel behöver det vara en bästsäljare. Algoritmen kollar samtidigt hur omsättningen sett ut under senaste dygnet.

Vad som står klart är att spelarintresset har ett tungt finger med i spelet. Ibland slår titlar inte igenom förrän åratal efter releasen. Där är Among Us ett tydligt (och extremt) exempel.

Vi har talat med utvecklare som har haft sina mest framgångsrika perioder för ett spel åratal efter lanseringen. När det uppstår en våg av kundintresse för ditt spel kommer Steam att uppmärksamma det.