Säljs det färre spel om det släpps mycket billigare på en prenumerationstjänst? "Nej" sa Xbox-chefen Phil Spencer 2018. När spel som Forza Horizon 4 läggs på Game Pass får de fler spelare, och det blir mer snack om dem vilket i slutändan gör att fler spel säljs, sa han då.

Men nu kommer uppgifter från Microsoft själva som säger tvärtom - nämligen att spel på Game Pass säljer mindre.

Den här intrikata motsägelsen kommer, som så mycket annat nuförtiden, från de juridiska turerna kring Microsofts eventuella köp av Activision Blizzard. Microsofts uttalande hittas i ett dokument hos den brittiska konkurrensmyndigheten CMA, och lyder som följer:

Microsoft also submitted that its internal analysis shows a [RADERAT]% decline in base game sales twelve months following their addition on Game Pass.

Som synes framgår inte hur stor minskningen är - det har strukits innan dokumentet offentliggjordes. Men klart är att det Spencer sa 2018 inte stämmer, åtminstine inte i dagsläget. Det här sa han då:

What I will say is when you put a game like Forza Horizon 4 which I can’t stop playing on Game Pass, you instantly have more players of the game which is actually leading to a lot more sales of the game. Some people don’t believe that but when State of Decay 2 launched, you saw if you looked at the NPD you saw this game selling really well the month it launched in the US: “People said well isn’t everyone just going to subscribe for $10 and go play this thing?” But no, gamers find things to play based on what everyone else is playing. What’s number 1 on Mixer, what’s number 1 on Twitch, what are my friends playing, what are people saying on Discord, etc.

Dokumentet avslöjar att Activision delar uppfattningen att spel som släpps på prenumerationstjänster för flera titlar (t.ex. Game Pass) skadar försäljningen, vilket är företagets huvudsakliga intäktskälla. Att släppa spel där skulle "allvarligt kannibalisera på B2P-försäljningen" (B2P = buy-to-play, d.v.s. vanliga fullprisspel).

Microsoft submitted that an important reason for Activision not offering current content on MGS is because MGS sales would cannibalise Activision’s B2P sales, which are a key source of and driver of revenue for Activision. [...] According to Microsoft, in the rare cases where Activision has contemplated placing its content on MGS services, its ordinary course documents consistently reflect Activision’s view that MGS services, regardless of platform, severely cannibalise B2P sales, particularly in the case of newer releases.