Microsoft medger - Game Pass minskar antalet sålda spel

Redaktör
Skrivet av Ribcage:

Finns det en chans att du har misstolkat? Att det inte handlar om total försäljning. Jag ser i intervjun att han ger exempel att spel som Forza Horizon 4 och State of Decay säljer bättre vid release. Vissa titlar sprids via word of mouth om de är bra. Men över 12 månader så ser jag inte hur det skulle sälja bättre av att finnas tillgängligt nästan gratis. Likt ja musik och film inte säljer bättre av att finnas på streamingtjänster. De får ju betalt för att finnas där.

Spencer säger att GP-närvaro för ett spel också boostar dess fysiska försäljning. Möjligen en begränsad period (han är lite luddig, säger att State of Decay 2 sålde "riktigt bra" under lanseringsmånaden). Jag har inte tolkat det som total försäljning, bara att GP-närvaro säljer fler spel.

Citat:

What I will say is when you put a game like Forza Horizon 4 which I can’t stop playing on Game Pass, you instantly have more players of the game which is actually leading to a lot more sales of the game. Some people don’t believe that but when State of Decay 2 launched, you saw if you looked at the NPD you saw this game selling really well the month it launched in the US [...]


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

DVD-försäljningen har minskat drastiskt sen streamingtjänsterna dök upp. Det är det som gör Spencers uttalande 2018 så intressant - som att samma sak för spel skulle ha rakt motsatt effekt.

Citatet från Spencer handlade specifikt om FH4 och State of Decay 2, två spel som var bland de första att släppas direkt på Game Pass. I den situation som Xbox befann sig i 2018 så är det väl inte helt omöjligt att tänka sig att det mycket väl stämde för just dessa titlar? Fler spelare ledde till bättre försäljning än förväntat under rådande omständigheter.

Allting handlar ju om kontext. Där och då.

Det som senare har hävdats är att Game Pass leder till merförsäljning, det är alltså inte bara själva prenumerationsintäkterna som gör Game Pass lönsamt. Spelare dras in i ekosystemet och spenderar mer pengar på annat inom Xbox utöver det som de lägger på prenumerationen. Det är ju också här som alla jämförelser, inklusive min egen, med Netflix haltar till. Streamingtjänster är helt beroende av inkomster från själva prenumerationen, så är ju icke fallet för en plattform som Xbox.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Spencer säger att GP-närvaro för ett spel också boostar dess fysiska försäljning. Möjligen en begränsad period (han är lite luddig

Ja precis. Det kan det ju trots dessa uppgifter göra. Inte per automatik, tänker att ett sämre spel mår sämre av att visas upp. Medan toppenspel som Hi-fi Rush skapar mycket interaktion online som kan driva på försäljning. Initialt.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Verkligen! Vet inte om du la märke till det, men HFW i premium sektionen. Hmm...ny affärsstrategi från Sony kanske, att lägga premium spelen efter ett år i den högsta sektionen? Kanske testar dem och ser hur många som väljer att uppgradera sin prenumation, samtidigt ligger DLC:et runt hörnet.

Det har kommit på playstation blog nu. Premium krävs inte för HFW, krävs bara Extra.

Medlem
Skrivet av Veonz:

Det har kommit på playstation blog nu. Premium krävs inte för HFW, krävs bara Extra.

Såg det nu. Jävligt många bra spel denna månad.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Citatet från Spencer handlade specifikt om FH4 och State of Decay 2, två spel som var bland de första att släppas direkt på Game Pass. I den situation som Xbox befann sig i 2018 så är det väl inte helt omöjligt att tänka sig att det mycket väl stämde för just dessa titlar? Fler spelare ledde till bättre försäljning än förväntat under rådande omständigheter.

Allting handlar ju om kontext. Där och då.

Det som senare har hävdats är att Game Pass leder till merförsäljning, det är alltså inte bara själva prenumerationsintäkterna som gör Game Pass lönsamt. Spelare dras in i ekosystemet och spenderar mer pengar på annat inom Xbox utöver det som de lägger på prenumerationen. Det är ju också här som alla jämförelser, inklusive min egen, med Netflix haltar till. Streamingtjänster är helt beroende av inkomster från själva prenumerationen, så är ju icke fallet för en plattform som Xbox.

Nej, han sa uttryckligen att det handlar om spel "som" FH4, inte "om" FH4:

Citat:

What I will say is when you put a game like Forza Horizon 4 which I can’t stop playing on Game Pass, you instantly have more players of the game which is actually leading to a lot more sales of the game.

Därigenom antydde han att spel "som" FH4 på GP leder till fler sålda spel. Alltså, den mycket skickliga marknadsföraren Spencer gör sitt jobb - får sina produkter att framstå som så bra som möjligt. Men om jag har fel här - har Spencer förtydligat eller rättat denna tolkning (som är rätt allmänt spridd)?

Men ja, givetvis kan det ha stämt för dessa två spel (och fler). Men uttalandet antyder att GP är generellt bra för försäljningen, vilket MS givetvis är jätteintresserade av att säga när de marknadsför en ny tjänst. Vilket för den delen inte måste vara fel, men man ska vara medveten om att de har ett rejält intresse av att tala positivt om sina produkter. Vilket förstås gäller alla företag.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej, han sa uttryckligen att det handlar om spel "som" FH4, inte "om" FH4:

Därigenom antydde han att spel "som" FH4 på GP leder till fler sålda spel. Alltså, den mycket skickliga marknadsföraren Spencer gör sitt jobb - får sina produkter att framstå som så bra som möjligt. Men om jag har fel här - har Spencer förtydligat eller rättat denna tolkning (som är rätt allmänt spridd)?

Men ja, givetvis kan det ha stämt för dessa två spel (och fler). Men uttalandet antyder att GP är generellt bra för försäljningen, vilket MS givetvis är jätteintresserade av att säga när de marknadsför en ny tjänst. Vilket för den delen inte måste vara fel, men man ska vara medveten om att de har ett rejält intresse av att tala positivt om sina produkter. Vilket förstås gäller alla företag.

Mja, jag hade nog också kunnat utrycka det precis så på engelska om jag specifikt menade FH4. Speciellt i tal, vilket jag förmodar att citatet är taget ifrån. Han nämnde ju dock fler spel, och syftar förmodligen på just sina egna first party-spel som släppts direkt på tjänsten där och då i närtid och inte alla spel som någonsin har- och kommer att släppas på Game Pass.

Poängen är ju dock just kontexten. Året är 2018, Xbox har precis släppt sina första spel direkt på Game Pass. Med tanke på den uppförsbacke de befann sig i är det väl inte omöjligt att försäljningen överträffade förväntningarna och att de ger Game Pass som en förklaring till detta?

Jag tror dock inte att det har fortsatt så allteftersom både Xbox och Game Pass har växt. Då har man snarare pekat på vikten av att Game Pass-prenumeranter också spenderar mer inom ekosystemet. Att använda 5 år gamla citat som allmänt gällande för all framtid är lite... lurigt.


signatur

Jump in.

Medlem

https://youtu.be/LGZtE0OZ-RM

Lite perspektiv på det hela.

https://youtu.be/VrB_9fDMKrM

Mera perspektiv.

Det är inte så illa som journalisterna vill få det till.

Redaktör
Skrivet av Mortaigne:

Mja, jag hade nog också kunnat utrycka det precis så på engelska om jag specifikt menade FH4. Speciellt i tal, vilket jag förmodar att citatet är taget ifrån. Han nämnde ju dock fler spel, och syftar förmodligen på just sina egna first party-spel som släppts direkt på tjänsten där och då i närtid och inte alla spel som någonsin har- och kommer att släppas på Game Pass.

Poängen är ju dock just kontexten. Året är 2018, Xbox har precis släppt sina första spel direkt på Game Pass. Med tanke på den uppförsbacke de befann sig i är det väl inte omöjligt att försäljningen överträffade förväntningarna och att de ger Game Pass som en förklaring till detta?

Jag tror dock inte att det har fortsatt så allteftersom både Xbox och Game Pass har växt. Då har man snarare pekat på vikten av att Game Pass-prenumeranter också spenderar mer inom ekosystemet. Att använda 5 år gamla citat som allmänt gällande för all framtid är lite... lurigt.

Nu är det främst bristen på uppföljning från Spencer som gör detta till en snackis, inte att någon tror att det måste vara för evigt. Han sa en grej då, nu säger hans företag det rakt motsatta - sånt blir det snackisar av. Inte för att han hade mycket till val: man säger inte gärna "Häpp, nu funkar inte GP som spelsäljare längre!" Men du kan säkert ha rätt i att det gällde ett tag.


signatur
Avstängd

Bara höja priset och ger spel företag mer %

Sedan låta användare kunna använda sina Michael poäng för att stötta olika spel dom gillar och så får man något extra samt få gratis Game Pass Ultimate om man donerar visst antal poäng som är billigare mot de 12 000 poäng dom tar idag.

Sen skapa ett community där vi kan gå in i Xcloud och Game Pass och donera poäng och uppnår dom målet kommer spelet på Game Pass och Xcloud. Så då ökar Microsoft så vi lättare kan få poäng och gynna spelutvecklare

Något sätt så spel företag även drar in pengar om vi ser på reklam om deras spel och spel företag får sälja info om oss för att tjäna pengar på Xbox Game Pass och Xcloud. Samt att Xcloud och game pass versionen innehåller reklam på skyltar m.m så företagen tjänar extra på dessa spel.

Finns massa att göra så dom kan tjäna mer pengar ju. Tror fortfarande dom flesta spel företag går med vinst på Game Pass och Xcloud eftersom så många endå vill teckna och släppas dag 1. Så då får man anpassa sig med.

Avstängd

Endå bra så får man många spel nu för 179kr/mån och slipper då med pirat för PC t.ex så minskar ju pirat spel mycket ju. Bara hoppas att Microsoft fortsätter med Game Pass och dom inser att få köper om det inte kommer till game pass så Microsoft betalar och dom tjänar. Jag skulle sluta helt om inte Xcloud fanns och då gå över till pirat spel på PC istället och få gratis.

Dom tjänar ju 100% på att vara med i Game Pass och får nu finna sig att tjäna mindre mot tidigare men att försöka kräva mer från Microsoft för att vara med. Går alla spel bolag ihop och kämpar kan dom säkert få 20-30% mer mot vad dom får idag ju.

Sen tror jag det kommer öka då jag tror att vi som endast kör Xcloud vill betala för fler spel som inte finns där. Är massor nu som tjatar om att kunna köpa spel å de.

Medlem

Med tanke på hur det börjar se ut i spelvärlden så tror jag att prenumerationstjänster och buy 2 play kommer att försvinna till förmån för pay to win tjänster som in app purchase.
Sony lär nog vara sist kvar med sin tjänst men det handlar enbart om att Sony vill hålla i sitt online monopol. Ett genialiskt drag att tvinga spelaren att betala för att kunna utnyttja sin hårdvara fullt ut.

123
Skriv svar