Stalker 2 försenades i mitten av förra året till 2023, vilket var helt förväntat och förståeligt med tanke på att utvecklaren GSC Game World har sitt huvudkontor i Kiev, Ukraina.

Nu har de pratat lite mer om den svåra tiden i landet med Wired. De berättar bland annat att studion luktade som en bensinstation eftersom de köpt på sig tusentals liter bränsle, och evakueringsbussar ska ständigt ha stått redo att föra de anställda i säkerhet ifall något skulle hända.

Det gjorde det givetvis, och vissa utvecklare valde att fly till andra platser eller i Ukraina och Europa, medan en del valde att stanna för att fortsätta arbetet hemifrån och trotsa problem med elnätet och flyglarm.

Angående Stalker säger de att spelet blivit något av en nationalprodukt som visar att Ukraina inte bara är effektiva på slagfältet, utan även lika värdefulla när det kommer till kulturella arv. Intervjun är väl värd att läsa i sin helhet och inkluderar även två nya skärmdumpar, som ni ser nedan.