Blade Runner: Enhanced Edition var inte alls så förbättrad som fansen hade önskat när den släpptes, och i vissa fall var remastern klart sämre än originalspelet. Men varför blev det då så här? I en intervju med Pcgamesn har utvecklaren tagit bladet från munnen.

De förklarar att släppdatumet för spelet valdes för att sammanfalla med filmens 40-årsjubileum, eftersom de trodde att det skulle bli speciellt för fansen. Studion ställdes dock inför en rad olika utmaningar under utvecklingen och tiden innan släppet, inte minst att behöva använda baklängeskonstruktion (reverse engineering) för att återuppbygga spelet från grunden, på grund av bristen på källkod att använda.

Vidare ska testandet av spelet ha dragit ut på tiden på grund av att det har slumpmässiga inslag. Andra försvårande omständigheter inkluderade anställda som var frånvarande för att återhämta sig efter covid såväl som att lead producer Dimitris Giannakis var mitt uppe i en flytt tvärsöver landet.

Om någon tror att det någonsin fattades ett beslut, att vi satt runt ett bord och sa att vi tänker släppa ett spel som inte lever upp till Nightdives standard – av ekonomiska anledningar, på grund av likgiltighet från oss eller något sånt - så hände inte det.

Detta ska ha lett till att det inte fanns någon som kunde trampa på bromsen och konstatera att spelet inte var redo att släppas. Samtidigt tycker Giannakis att det som spelet lider av är en serie mindre problem, snarare än något stort.

En stor uppdatering till spelet är ute sedan en tid tillbaka och teamet jobbar nu på en andra omgång av fixar. Steam-betyget står kvar på "Blandat", men den senaste tidens spelaromdömen är betydligt mer positiva än när remastern släpptes.