Till sist släpptes det. Visserligen ett år senare än planerat, och därmed en missad Xbox Series-release. Sedan slutet av fjolåret har vi hur som helst Halo Infinite – om än ännu inte komplett.

Joseph Staten, head of creative för Halo Infinite tillika en Bungie-veteran med rutin hela vägen till Halo-originalet, berättar i podcasten Game Maker's Notebook (via Techradar) att spelets öppna värld tonades ner ordentligt, vilket är begripligt då det är seriens första open world-del.

The team went through a lot of iterations on scope and biome variety before I joined the team. Even after I joined the team, we had to make choices about where to scale back.

Japp, Staten säger också att miljövariationen fick finna sig i att bortprioriteras. Helt enkelt: man "hann inte" sträva efter den grafiska noggrannheten i flera olika biomtyper så som man ville. "Stora framsteg" gjordes efter E3-demon men man tvingades ändå göra väl valda kapningar.

Till sist kapade man inte "så mycket" från världen de byggt, även om originalvisionen var större.

We didn't end up cutting that much ultimately from the open world but I know that from the original designs there was a pretty significant scaling back of what the team had hoped at one point that they could deliver on.