Stephane D'Astous grundade och bossade över Deus Ex-studion Eidos Montreal innan han lämnade 2013. I en intervju med Gamesindustry riktar han stark kritik mot Square Enix hantering av Eidos Montreal, och speljättens övriga västerländska studior: "En tågkrasch i slow motion".

D'Astous antyder att "blixtförsäljningen" av Crystal Dynamics, Eidos Montreal och Square Enix Montreal till Embracer kan ha varit ett sätt för att locka Sony att köpa upp Square Enix.

I heard rumours that Sony said they're really interested in Square Enix Tokyo, but not the rest. So, I think Matsuda-san put it like a garage sale.

I dagsläget har Squre Enix få västerländska IP:n kvar i sitt stall, och D'Astous säger att vårens försäljningen "följde ett mönster". Square Enix är dessutom närmast ökända för att konstatera att spel som säljer i miljontals exemplar är besvikelser. Ett exempel är Tomb Raider (2013).

Ett annat är mer färska Marvel's Guardians of the Galaxy. Square Enix ställer krav.

Möjligen rentav omöjliga krav...? 2012 förväntades Eidos-gruppen med studior generera 65 miljoner dollar. I stället blev det en lika stor förlust. D'Astous med fler var "förstummade".

We were dumbfounded. Especially because my studio didn't have any deliverables for that year.

D'Astous fick inget gehör från Square Enix-ledningen i London. Enbart tystnad. Oron började byggas på och det fanns en avsaknad av "ledarskap, mod och kommunikation", menar han.

I was losing hope that Square Enix Japan would bring great things to Eidos. I was losing confidence in my headquarters in London. In their annual fiscal reports, Japan always added one or two phrases saying, "We were disappointed with certain games. They didn't reach expectations." And they did that strictly for certain games that were done outside of Japan.

I hans ögon var vårens Embracer-affär slutpunkten för den där tågkraschen i slowmo. Detta efter att Shadow of the Tomb Raider presterat sämre än föregångarna, och tunga Avengers-bakslag.

It was a train wreck in slow motion, to my eyes, anyway. It was predictable that the train was not going in a good direction. And maybe that justified $300m. That's really not a lot. That doesn't make sense.