Vi har redan sett en del av vad PC-versionen av Far Cry 6 kommer att erbjuda i samband med att de avtäckte systemkraven, och nu stämmer AMD in i kören med en egen video, givetvis med fokus på deras egen hårdvara och teknik.

Det utlovas optimerad prestanda för Ryzen-processeror och AMD:s grafikkort, såväl som texturer med ultrahög upplösning och widescreen-stöd. Detta kompletteras med en hybridlösning för ray tracing-reflektioner såväl som realistiska ray tracing-skuggor som blir mer diffusa ju längre från de skuggkastande objekten de är. Detta kan jämföras med "vanliga" spelskuggor, som tenderar att förbli extremt skarpa oavsett hur långt bort från objektet de är.

Allt detta ögongodis kan givetvis bli rätt tungdrivet, men spelet stödjer även AMD:s uppskalningsteknik FidelityFX (FSR), som fungerar med både AMD:s och Nvidias grafikkort. I trailern får vi se ett exempel där man utan FSR får runt 62 fps, men runt 89 med det påslaget. Med andra ord en rätt betydande förbättring utan att förlora alltför mycket bildkvalitet, även om det givetvis finns en skillnad jämfört med native-upplösningar.

Far Cry 6 släpps 7 oktober till PC, Xbox One, Xbox Series X/S, Playstation 4/5, Amazon Luna och Stadia.