Resident Evil Village fick ett varmt mottagande, även om vissa inte tyckte att det var tillräckligt läskigt (bortsett från den där sektionen). Vad som fick ett svalare mottagande var den hackiga prestanda som PC-spelare tvingades utstå och som ska ha orsakats av att Capcom lagt in sitt eget DRM inuti DRM-lösningen Denuvo.

Efter ett mindre uppror på internet eftersom den piratkopierade versionen inte led av samma problem, fick Capcom till slut eld i baken och ordnade fram en patch. Digital Foundry har tagit sig en titt på spelet med patchen nedladdad, och glädjande nog är problemet nu löst – det tog bara 74 dagar.

Digital Foundry frågar sig också varför det dröjde så länge och varför Capcom inte gått ut med någon förklaring eller ursäkt till de spelare som kontaktade supporten och fick höra att prestandaproblemen berodde på deras hårdvara.

I samma uppdatering passade Capcom även på att lägga till stöd för AMD:s uppskalningsteknik FidelityFX. I Digital Foundrys tester var prestandahöjningen dock inte jätteimponerande, och den redan inbyggda uppskalningstekniken i spelet presterade över lag bättre.