Så var det dags för PC-versionen av Red Dead Redemption 2 att ta del av uppskalningsmagin som är DLSS. Alla med RTX-kort kan nu se fram emot minst 60 fps i 1080p och med Ultra-inställningar, åtminstone om man ska tro Nvidias egna siffror och givetvis såvida inget annat i datorn agerar flaskhals.

Äger man ett RTX 3060 Ti kan man skruva upp upplösningen till 2560x1440 och fortfarande få 60 fps, och med ett RTX 3070 eller bättre kommer man upp i 4K med 60+ fps. Det är givetvis goda nyheter eftersom Red Dead Redemption 2 bjuder på en hel del grafiskt godis och därför är rätt tungdrivet även för kraftfullare hårdvara.

DLSS är exklusivt för Nvidias RTX-kort eftersom tekniken förlitar sig på Tensor-kärnorna som endast dessa kort har. Det är en uppskalningsteknik som använder sig av AI och maskininlärning för att få bilden att se mer detaljerad och högupplöst ut, trots att den renderas i en lägre upplösning. Detta leder till betydligt högre fps och en bildkvalitet som ofta är svår att skilja från den "native"-upplösning man försöker emulera.