Ubisoft bekräftar satsningen Assassin's Creed Infinity, och ett tajt samarbete mellan Ubisoft-studiorna Montreal och Quebec, som ska sudda ut studiogränserna. Duon ska framöver...

...guide, grow, evolve, and define the overall future of Assassin's Creed that includes an important upcoming, early-in-development project codenamed Assassin's Creed Infinity.

Ubisoft vill inte längre att Assassin's Creed ska vara "en stafettpinne", och i stället vill man att spelen ska vara mer "integrerade och samarbetade". Det ska handla mindre om olika studior, mer om enskilda utvecklare. Inte särskilt konkret, eller hur? Men vi kanske vet mer än så redan nu.

Innan Ubisoft bekräftade Infinity ryktades initiativet tidigare idag vara en "live online service"; en plattform för framtida Assassin's Creeds. Detta enligt Bloomberg (eventuellt bakom betalvägg).

Tjänsten är, i stället för ett enskilt spel, något i stil med Fortnite och CoD: Warzone som ska koppla samman andra spel, som vart och ett kan vara av olika genrer och från olika eror. Det låter alltjämt ganska snurrigt men så här beskriver Jason Schreier Infinity:

Whereas previous Assassin's Creed games each unfolded in specific historical settings such as ancient Greece or Ptolemaic Egypt, Infinity will contain multiple settings with room to expand to others in the months and years following its debut.

En plattform för ett spel? Ett spel som växer med tiden? Det är inte direkt solklart.

Allt enligt källor som valt att vara anonyma. Skälen till satsningen ska vara att läka sår som ännu är infekterade efter anklagelser om toxiska arbetsförhållanden hos Ubisoft, hävdar Shreier.

Vad vi vet om Assassin's Creed är att Valhalla kommer få ytterligare expansioner (eller expansion) under 2022. Därmed ser det inte ut som att vi får ett nytt stort spel i serien under 2022 (heller). Ubisoft har också sagt att man vill göra fler "high end" free to play-spel, och det är inte omöjligt att Assassin's Creed Infinity-ramverket är ett sådant. Fortsättning lär följa, det kan vi vara säkra på.