Efter att två gånger om jämfört Resident Evil Village på olika Playstation-konsoler ger nya demot Youtube-kanalen Elanalistadebits chansen att ställa de nya konsolerna – PS5, Xbox Series X och S – mot varandra. Sagt och gjort. PS5 och Series X presterar likvärdigt, men skillnader finns.

Med raytracing på framstår Series X som en vinnare då konsolen har "färre tapp" än vad PS5:an har, enligt testet. Strålspårningen körs automatiskt på bägge konsolerna, men i Xbox Series S-fallet måste du själv aktivera det. Förmodligen ingen bra idé då vi i snitt landar på 40 fps.

Man behöver dock testa områden där mycket händer för att kunna avkunna raytracing-dom.

PS5:an har ungefär tre sekunder kvickare laddtid, men spelet laddar överlag kvickt. Series S körs i 1440p medan de övriga två ligger på 2160p, med checkerboard-lik teknik. På det stora hela är kampen mellan de två kraftfullare konsolerna jämn. Skuggor och texturkvalitet är likvärdiga. Xbox-Village tycks ha "varmare färger" än PS5:an. Detta kan dock lätt justeras med tv-inställningar.

Resident Evil Village släpps på fredag till pc, PS5, PS4, Stadia och de tre Xbox-formaten.