Med åtminstone tre hårdvaruversioner av både Playstation och Xbox är det här med grafik och prestanda inte bara en fråga för pc-spelare. Du får olika framerate och grafik beroende på vilken konsol du har, och under nattens Resident Evil Village-presentation gjorde Capcom det enda rätta – man redovisade vad du kan vänta dig av de olika konsolerna. Det skriver Twitter-kontot Wario64 och hänvisar till officiella siten.
Playstation 5 och Xbox Series X matar ur sig 60 bilder/sekund i 4K-upplösning om du kör utan ray-tracing. Klämmer du på den grafiska karamellen får du räkna med 45 fps. Budget-next-gen Xbox Series S hamnar mittemellan det nya och det gamla, både i upplösning och framerate. På de gamla muskelmaskinerna PS4 Pro och Xbox One X kan du välja mellan 1080p/60 fps och 4K/30 fps. Den första PS4:an får ur sig 45 fps i upplösningen 900p, medan Xbox One stannar på 30 fps i samma upplösning.
System | Upplösning/framerate |
---|---|
PS5 (ray-tracing av) | 4K/60 fps |
PS5 (ray-tracing på) | 4K/45 fps |
PS4 Pro | 1080p/60 fps |
PS4 Pro (hi-res) | 4K/30 fps |
PS4 | 900p/45 fps |
Xbox Series X (ray-tracing av) | 4K/60 fps |
Xbox Series X (ray-tracing på) | 4K/45 fps |
Xbox Series S (ray-tracing av) | 1440p/45 fps |
Xbox Series S (ray-tracing på) | 1440p/30 fps |
Xbox One X | 1080p/60 fps |
Xbox One X (hi-res) | 4K/30 fps |
Xbox One | 900p/30 fps |
Stadia | 1080p/60 fps (4K med dynamisk uppskalning) |
Stadia fixar 60 fps i både 1080p och 4K, men i det senare fallet är det dynamisk upplösning som gäller.
Systemkraven för pc-versionen läser du här.
Resident Evil Village släpps den 7 maj till pc, PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One och Stadia.