Sedan Assassin's Creed tog oss till Egypten i Origins, och gjorde actionäventyret till actionrollspel, har det ikoniska gömda bladet inte varit lika kraftfullt. Med andra ord: att smyga sig på en fiende med lönnmördarnas vapen är inte längre lika med garanterad död. Höglevlade fiender är sega.

I Assassin's Creed Valhalla blir det ändring på den saken. Om du så önskar, det vill säga.

Ubisoft redogör för inställningar vi själva kan leka med. En av dessa låter dig alltså strunta blankt i rollspelsmekaniken, och återigen göra "the hidden blade" till en instant-dödare. Franck Murcia, som har ansvar över användarupplevelsen, tror detta kan hjälpa frustrerade spelare.

We also added a small tweak to the gameplay for some cognitive feedback that helps you assassinate targets with a guaranteed assassination. It's a small option, but it's big for players who are struggling with stealth or are getting frustrated.

Framför allt kan man tänka sig att fans av gamla skolans Assassin's Creed välkomnar detta.

Du kan också specifikt ändra svårighetsgraderna för strider, stealth och utforskande, liksom välja olika kontrollmetoder för att navigera i menyerna. På tal om kontroll: du kan helt skräddarsy den efter eget tycke och smak. Mer om alla olika alternativ läser du alltså här.

Vi har precis spelat Valhalla en sista gång innan releasen, och Ubisoft har gett oss systemkrav.