EA får kritik för att göra reklam för mikrotransaktioner i en tidning som handlar om leksaker, och därmed vänder sig till barn.

Företaget annonserar för Fifa 21 i leksakskedjan Smyths butikstidning i Storbritannien, rapporterar VGC. Annonsen beskriver hur man kommer igång med det mikrotransaktionstäta spelläget Fifa Ultimate Team. I steg två uppmanas läsaren att "use FIFA points to open packs", vilket innebär att köpa ingame-valutan "Fifa points" för riktiga pengar och använda dessa för att köpa packs som ger slumpartade belöningar.

Det här uppmärsammas av Twitter-kontot AllFifaMistakes, som direkt får medhåll från StoneoLFC som säger att samma sorts reklam förekom även förra året.

Det är förstås ingen vidare bra PR att uppmana till merköp och lootlådeanvändning i en tidning med barn som målgrupp. Att spelet har åldersmärkningen PEGI 3 gör inte saken bättre. Särskilt inte eftersom EA:s Star Wars: Battlefront 2 var det spel som fick hårdast kritik när debatten kring lootlådor rasade som värst.

Mängden lootlådor och mikrotransaktioner har minskat drastiskt i spel efter den massiva kritiken mot det för några år sedan. Men trots hårdare regler som tvingar speltillverkarna att redovisa hur stor (eller liten) chansen är att få olika saker vid slumputlottningar, verkar inte Fifa nämnvärt påverkat. Och pengarna rullar in: Ultimate Team-läget i företagets sportspel omsatte förra året 14,5 miljarder kronor, en fjärdedel av företagets omsättning.

Fifa 21 släpps den 9 oktober.