Efter att ha recenserat och tyckt mycket om både Tomb Raider-rebooten och Rise of the Tomb Raider är jag... ganska taggad på Shadow of the Tomb Raider. Det känns lite oroväckande att Crystal Dynamics inte driver skutan längre, utan att Edios Montréal tagit över rodret.

Missförstå mig rätt, Eidos Montréal (Thief, Deus Ex) är skickliga, men Crystal Dynamics har ju varit "Tomb Raider-studion" sedan 2006. Eidos Montréal-chefen David Anfossi verkar dock ha gott självförtroende och redan för ett år sedan kunde man spela från början till slut.

The way we develop games here means that we want the full game to be playable as soon as possible. So we don’t care about the visual quality in the beginning whatsoever. Because it’s a narrative experience, we want to be able to play the game from beginning to the end as soon as possible.

Det berättar han för MCV. På det här sättet kan man testa flytet i spelet och tempot i berättelsen redan i ett tidigt skede. Då det grafiska tingeltanglet saknas kostar det heller inte multum att fatta nya beslut och göra ingrepp. När man väl är nöjd kan man ösa på med grafiska detaljer.

Eidos Montréal hjälper till med Crystal Dynamics Avengers-spel och det ryktas även att de har ett eget Marvel-spel, baserat på Guardians of the Galaxy, i pipen. Det skulle förvåna oss om detta visas på E3 men Shadow of the Tomb Raider gör det garanterat, och vi tror och hoppas att tiden är mogen för The Avengers Project, under Square Enix E3-show.