Strax efter att Battlegrounds släpptes som early access i mars sa upphovsmannen Brendan "Playerunknown" Greene att det skulle släppas i skarp version inom sex månader. Det djärva löftet upprepades i en intervju i april (som märkligt nog publicerades först i går, och som vi då skrev om). Med anledning av det har Greene gjort en statusuppdatering om hur man ligger till, och det lutar nu åt att man missar sexmånadersmålet.

Man kommer inte hinna färdigt till oktober-november, men man har fortfarande siktet inställt på att tvätta bort early access-stämpeln innan året är slut. Klokt nog är han inte lika kompromisslös i tonen: "... vi planerar att släppa det fulla spelet innan slutet av fjärde kvartalet 2017".

Over the past few months I have done a lot of interviews, and in many of them, I said we hoped to be out of Early Access six months after we first launched. I’ve come to realize that restricting the window to a specific month could hinder us from delivering a fully featured game and/or lead to disappointment within the community if the launch deadline is not met.

So, we have decided that we are going push the full launch back a bit from the initial six-month timeframe, but want to assure you that we are still planning a full release before the end of Q4 2017.

Så, en liten försening är okej. Låt inte inte bli en Dayz-vana, bara.