Som bekant höll Gabe Newell en frågestund på Reddit inatt svensk tid och många var nyfikna på framtiden för #Counter-Strike: Global Offensive, vilket sammanfattades i denna tråd. Serien har verkligen gjort en comeback senaste åren och det är egentligen det enda spelet som kan utmana Dota 2 i turneringsprispottar.

Samtidigt brukar Valve få mycket kritik för deras slappa hantering av communityt. I stark kontrast mot många andra tror de inte på att kommunicera alla detaljer i otaliga bloggposter, skrivna av särskilt anställda community managers, utan vill snarare att uppdateringarna ska tala för sig själva. Han menar att de lyssnar aktivt på åsikter om spelet men väljer att inte lägga sig i diskussionerna innan funktioner är satta i sten.

Is there a way to assign a community representative from valve to csgo? Someone who would communicate with the community frequently to keep the peace between the devs and the community.

"We haven't considered community managers because in general we prefer to communicate by shipping game updates. We try to avoid disrupting conversations happening in the community, which is why we tend to be quiet a lot of the time. But we do weigh in when we have useful information to help those conversations along."

Newell gav dock några skarpa besked igår gällande spelets framtid. Valve fortsätter att implementera valda delar av Source 2-motorn i spelet, mycket fokus läggs bland annat på gränssnittet. Han vill också göra spelet tillgängligt i fler områden, exempelvis Kina, det idag är svårt att lira CS. Sedan några år tillbaka finns det en särskilt utvecklad version för den asiatiska marknaden som heter Counter-Strike Online. Deras ständiga arbete att jaga fuskare och skaparna av dessa kommer fortsättningsvis vara i fokus.

Många skulle säkert också bli förvånade över faktumet att så lite som 20-30 personer arbetar på Global Offensive på daglig basis.