#The Witcher 3 kan bli ett rollspel utöver det vanliga, slog kollega @Joakim Bennet fast häromdagen efter några timmars provspelning hos #CD Projekt i Warsawa. Men att skruva upp grafikreglagen och behålla frameraten kommer kosta. Utvecklarna räknar med att de rekommenderade kraven (som är skyhöga – se nedan) ger omkring 30 bilder per sekund – samma bildflyt som påPS4 och Xbox One.

Den polska sajten GRY-Online frågade (krasslig översättning här) CD Projekt Red-bossen Adam Badowski om de svettiga datorkraven, närmare bestämt om de rekommenderade skulle nå 30 eller 60 bilder per sekund. Och den gode Badowski tippar alltså att det landar kring 30 fps. Men han betonar samtidigt attoptimeringsarbetet fortgår ända fram till releasen. Det gäller även Xbox One-versionen, som för närvarande körs i 900p-upplösning men kanske, kanske kan nå samma 1080p-upplösning som PS4-versionen körs i.

Så här ser systemkraven för The Witcher 3 ut. Noterbart är att minimumkraven ligger nära de rekommenderade kraven för #GTA V.

Rekommenderat för The Witcher 3:

  • Intel Core i7 3770 3,4 GHz / AMD FX-8350 4 GHz

  • Nvidia GeForce GTX 770 / AMD Radeon R9 290

  • 8 GB RAM

  • Windows 7 / Windows 8 (64-bit)

Minimumkrav:

  • Intel Core i5-2500K 3,3 GHz / AMD Phenom II X4 940

  • Nvidia GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7870

  • 6 GB RAM

  • Windows 7 / Windows 8 (64-bit)

  • 40 GB lagring

Hög tid att börja spara till dubbla grafikkort, samt be en bön om billiga och kraftfulla nya kort lagom till The Witcher 3-premiären den 19 maj. Eller köper du spelet på PS4 eller Xbox One?