När Virtual Reality-hjälmen Oculus Rift släpps i konsumentversion är ännu höljt i dunkel, men förhoppningarna om premiär nästa år stärktes något när Brendan Iribe, grundare och VD hos #Oculus VR, för någon dag sedan förklarade läget för Bloomberg.

Iribe berättar att bekvämlighet är en central del av utvecklingen, och att målet är att kunna ha Oculusen på sig utan att känna obehag. Bekväm som ett par glasögon kommer den inte bli, men den ska vara så bra att man längtar tillbaka till den. Och man är nära det målet; releasen är "inte för långt borta". På frågan om hur länge det dröjer blir svaret något kryptiskt:

"Mindre än... flera år. Mer än några få månader, mindre än några få år."

Att Oculus är framtiden hyser han inga tvivel om. Han säger att virtual reality kan bli större än pc.

Det har släppts tre utvecklarversioner av Oculus Rift: den första förra sommaren, nummer två i somras och en tredje i september i år. Dessa kan köpas av alla som är beredda att hosta upp sisådär 3000 kronor för ofärdig teknik med snålt spelutbud och bleka framtidsutsikter. Men då får man också en smak av en av spelvärldens hetaste trender.

FZ äger de två första devkitsen, och intrycken från DK2 parad med #Elite: Dangerous föranledde en filmnyhet med rubriken "Fan vad häftigt!"