Förr i tiden la sig konsolerna på samma prestandanivå som pc när det vankades ny konsolgeneration. Men det var då, och dit kommer vi aldrig mer återvända om man ska tro Nvidia-chefen Tony Tamasi.

– Det är inte längre möjligt för en konsol att uppnå bättre grafik än pc. Förut, särskilt när Playstation och Playstation 2 släpptes, hade pc inte särskilt bra grafik, berättar Tamasi för Pcpowerplay.

– Ungefär när Playstation 2 lanserades så började 3D dyka upp på pc, men innan dess var 3D unikt för silicon graphics och motsvarande. Faktum är att Playstation 2 var snabbare än en pc.

Han fortsätter att berätta om hur Xbox 360 och Playstation 3 ursprungligen la sig ungefär på samma nivå som pc, och att de båda drevs av teknik från AMD och Nvidia. Detta för att all grafisk innovation utvecklades av företag som inriktade sig på grafik till pc. Nvidia spenderar 1,5 miljarder dollar varje år på att utveckla grafik, något de kan göra för att de säljer över 100 miljoner chip om året. Varken #Sony eller #Microsoft har råd att lägga lika mycket pengar, enligt Tamasi.

Men trots att konsolerna aldrig mer kommer kunna matcha pc-datorerna när det gäller grafik, så är inte allting elände. Han hyllar pc-arkitekturen i Xbox One och Playstation 4 och menar att det kommer bidra till att alla, oavsett format, kommer få bättre spel.

För mer specifika detaljer kring det här med grafik och teknik rekommenderas originalartikeln. Klicka här!