Fråga du en genomsnittlig gamer ute i de svenska hemmen så skulle nog de flesta tro att det bästa säljande spelet i Japan förra året gjordes av #Nintendo eller att det var något JRPG från #Square Enix fabrik. Få skulle nog tro att det var ett Playstation Portable-spel skapat av #Capcom, men så är faktiskt fallet. Spelet i fråga är actionrollalstret #Monster Hunter Portable 2G och i vår släpps det i Europa under det nya namnet #Monster Hunter Freedom Unite.

#Capcom är givetvis inte dummare än att de vet att namnet Monster Hunter inte väcker lika mycket uppmärksamhet här som det gör i seriens hemland - där det ynglat av sig i serietidningar, leksaker och spelträffar med tusentals människor - så de gör det enda rätta och släpper lös en massiv marknadsföringskampanj för att öka intresset och förståelse för serien. Första steget i denna kan vi se idag i form av en nästan sex minuter lång trailer som ger oss en inblick i fenomenet Monster Hunter på ett riktigt underhållande sätt.

[v=3825]