Framtidens spelteknik kan innebära slutet på dyra datoruppgraderingar. I alla fall om #Onlives löften visar sig genomförbara. Det handlar om en ny tjänst som både distribuerar spelen och sköter själva beräkningen; det enda du behöver är en enkel dator (Windows-burkar och Macintosh stöds) eller en "mikrokonsol" (den senare kopplas till din tv) och en uppkoppling värd namnet.

Idén är att du använder ett styrdon på din lokala maskin, precis som vanligt. Men istället för att din maskin sköter prestandakrävande beräkningar skickas data iväg till Onlives servrar. De sköter kalkylerandet och skickar sedan tillbaka en videosignal till dig. Patenterad videokomprimeringsteknik ska enligt tillverkarnas upgift vara så effektiv att du kan lira grafikmonster som #Crysis på nära nog maxad grafik, och det med maskiner utan någon som helst grafikprestanda att skryta med. Eller, för den delen, med en liten manick som sänder data till din teve.

Bakom projektet, som presenterades på Game Developers Conference i San Francisco, står Steve Perlman (grundare av Rearden Studio, tidigare bland annat på #Atari och #Apple) och Mike McGarvey (tidigare #Eidos). Rearden har specialiserat sig på snabb och effektiv videokomprimering och det sägs att Onlive-tjänsten kommer kunna skicka data på mindre än en millisekund. Omring en millisekund sägs också företagets komprimeringsteknik ta på sig för att komprimera video. En uppkoppling på sisådär 1,5 Mbit per sekund ska ge videokvalitet i paritet med Wii medan 5 Mbit/s ger HDTV-kvalitet.

Onlive innebär att du inte längre behöver installera spelen, eller äga dem på skiva för den delen. Ett gäng stora utgivare samarbetar redan med utvecklarna, till exempel #EA, #Codemasters, #Ubisoft, #Atari, #Take-Two och #Epic, och därmed kommer du köpa någon sorts prenumerationstjänst för att kunna lira.

Tycker du att det låter för bra för att vara sant? Tja, det låter onekligen ruskigt lovande. Men samtidigt kommer åtskilliga rapporter från GDC från folk som sett underverket i aktion och säger att det fungerar förvånansvärt bra (om än i en kontrollerad miljö). Sluten betatestning av tjänsten pågår för närvarande och det finns ett SDK (utvecklingskit) som spelföretag kan ta del av. Öppen betatestning uppges vara inplanerad till sommaren och premiär senare i år.

Nedan ett par filmklipp där utvecklarna redogör för hur Onlive fungerar.

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swfla..." id="gtembed" width="480" height="392"> <param name="allowScriptAccess" value="sameDomain"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="movie" value="http://www.gametrailers.com/remote_wrap.php?mid=47080"></param><param name="quality" value="high"></param><embed src="http://www.gametrailers.com/remote_wrap.php?mid=47080" swliveconnect="true" name="gtembed" align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" allowfullscreen="true" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="392"></embed></object>

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swfla..." id="gtembed" width="480" height="392"> <param name="allowScriptAccess" value="sameDomain"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="movie" value="http://www.gametrailers.com/remote_wrap.php?mid=47082"></param><param name="quality" value="high"></param><embed src="http://www.gametrailers.com/remote_wrap.php?mid=47082" swliveconnect="true" name="gtembed" align="middle" allowscriptaccess="sameDomain" allowfullscreen="true" quality="high" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="392"></embed></object>

<form method="post" action="http://www.fz.se/poll.fz">
<input type="hidden" name="data" value="YToyOntpOjA7czo0MDoiMzI1ZGEyNjc1ZjVkOTgxOTEzY2NmNzdlOWNlOTEyZjM5MTA5YTM3MyI7aToxO2E6Mzp7aTowO2k6MjU4O2k6MTtpOjM0NztpOjI7aTo3ODk4O319"></input>

<input type="radio" name="q347" value="1973" checked="checked" class="form_input_radio"></input>

Japp, jag tror det

<input type="radio" name="q347" value="1974" class="form_input_radio"></input>

Kanske i framtiden men inte än

<input type="radio" name="q347" value="1975" class="form_input_radio"></input>

Nej, det är en bluff

<input type="radio" name="q347" value="1976" class="form_input_radio"></input>

Ingen åsikt

</form>