Inlägg av Ahris

Inlägg som Ahris har skrivit i forumet

Skrivet av Fiddi:

Bör känna till Unknown Worlds, de gjorde tex. Subnautica.
https://twitter.com/SubnauticaSCM
(Kan säkerligen finnas spoilers här)

Sen har vi Bohemia Interactive som har haft mer eller mindre uppdateringar veckovis (ibland dagligen) i deras ArmA-serie sen åtminstone nummer två (utan mikrotransaktioner dessutom), och utöver det haft enorm spelarkontakt via deras forum och 'feedback tracker', det är också öppen utveckling (mer så, tycker jag).
https://forums.bohemia.net/forums/topic/140837-development-br...

Det här kan såklart variera med hur man definierar "öppen utveckling", är det bara att de visar vad de arbetar med, eller är det när de aktivt involverar allmänheten i utvecklingen? Jag tycker det sistnämnda, och då är ju egentligen rätt många spel inkluderade där, de flesta 'Early Access'-spel tex. och många 'Kickstarter'-spel.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tack så mycket!

Det första jag tänker på är vad som hade kunnat hänt om Bungie hade lyssnat på sin fanbase. Som det är nu är allt deras förtroende borta och spelet är bara ett tomt skal egentligen.

Unknown worlds har ännu bättre grejor än twitter, både Subnautica och uppföljaren har och haft hela sin utvecklingsprocess offentlig på trello och favro.
https://tinyurl.com/BZFavro

Om den skickar data till så många servrar är det ju knappast en bugg. De samlar troligen spelarstatistik för marknadsföring.

Overwatch är det enda FPS jag har spelat regelbundet sedan det släpptes och det är fortfarande lika kul. Det har fortfarande en väldigt stor spelarbas och ett stort utbud av servervariationer, både officiella och moddade varianter skapade av spelare.
Helt klart bästa onlineshootern sedan Quake. idén till Overwatch kommer förresten från modden Action Quake.

Skrivet av heady89:

Ska vi verkligen snacka med tanke på allt vi i Väst outsourcar till Öst, främst för billig slavande arbetskraft.

Det finns inte en enda person i det här forumet som inte pumpat in tusentals kronor i kinas ekonomi och fortsätter att göra det för att de vill ha billiga produkter. I slutändan är det konsumenterna som styr företagens beteenden, väljer konsumenterna bort de billiga produkterna som tillverkas i kina kommer naturligtvis företagen att flytta sin verksamhet.

Nu finns det ju även företag som vill sälja till de kinesiska konsumenterna, tex. film och annan underhållning, vilket är svårare att påverka men om kina inte länge kan sälja sina produkter till väst kommer även den ekonomi som gör den kinesiska marknaden lönsam att påverkas.

Skrivet av lars_kongo:

CDPR blev helgonförklarade lite för snabbt. GOG.com, ingen drm, bra expansioner i all ära men de har faktiskt bara gjort ETT riktigt bra spel.

Alla tre Witcher-spelen är prisbelönta och hyllades av kritikerna när de var aktuella, samtliga har dessutom sålts i långt fler ex än de flesta spel normalt gör så även om du personligen bara gillar ett av dem är det tre stycken som kan klassas som riktigt bra spel.
Så det ligger 17 år av välkända och omtyckta spelreleaser bakom det goda ryktet.

Jag har personligen aldrig varit ett stort fan men jag köpte ändå både första och andra spelet när de släpptes tack vare hypen och de fantastiska recensionerna.

Skrivet av Busko:

Om man inte gillar så är de bara att inte lira enkelt.
Tror alla kommentarer som "Stör mig lite på fanboys som försvarar ett sånt här skräpspel." etc är mer eller mindre avundsjuka på folk som klar att lira spelet som de skall liras.
Och för mig känns de som alla spel har issues nu förtiden vid släpp.

Också för folk som säger att spelet har utvecklats i 7 - 8 år bara för att dom nämnde de 2012 har jag svårt att tro att dom satt och programmera de då. Speciellt att Witcher 3 släpptes i maj 2015 och då sa dom att focus fortfarande var Witcher 3 i 1 eller 2 år.

Utveckling är ju inte bara programmering, när ett projekt sätts i produktion blir ju ett team av författare och designers sysslolösa. Ett nytt IP som Cyberpunk kräver ju att en enorm mängd bakgrund/lore och art design tas fram innan man ens kan börja fundera på att programmera något så 7-8 år är inte alls otänkbart. Det är samma tid som Bioware lade ner på att skapa Mass Effect och Dragon age från scratch.

Skrivet av scaryfoot:

Att släppa ett spel som funkar vid release kanske inte är så noga nu. Man kan fixa till dom i efterhand, släppa patchar. Är väl därför hårddiskarna är så stora nu.
Jag har inte det tålamodet. Köper jag ett spel så vill jag kunna spela det, och inte behöva vänta i en massa timmar medan uppdateringen laddas ner.
Om det är så nya konsolgenerationen ser ut, så kommer inte jag hoppa på.

Buggfria releaser har aldrig existerat, tvärtom lever vi i en tid där vi för det första, tack vare onlinedistribution, kan få buggar fixade överhuvudtaget och för det andra få patchar snabbare än vad som någonsin har varit möjligt tidigare.
Sedan är väl det största problemet här egentligen inte att spelet inte fungerar utan att det fungerar dåligt på konsoller som egentligen är för gamla för att orka med Cyberpunk 2077. De borde ha listat dessa konsoller som inkompatibla istället för att låta girigheten ta överhand och göra folk förbannade.

Skrivet av Godofcheese:

Kek att dom visar enbart ansiktet på den sämsta karaktären från floppen som var Inquisition

Tja, kände du till storyn from Inquisition skulle du nog förstå varför det är just hans ansikte, han var inte riktigt vad han utgav sig för att vara.

Spoiler:

Han visar sig vara en alvisk gud kallad The Dread Wolf, som är motsvarigheten till Loke från asatron. Det hintades att han vill att alverna ska ta över världen och härska över de 'lägre stående' raserna.

De sparkade ju en av nyckelpersonerna bakom första Bloodlines framgångar när han var i stort sett klar med storyn till Bloodlines 2, det kan inte betyda något annat än att de har skrotat hans arbete och börjat om utan att ha några kopplingar till första spelet.

Jag har svårt att tro att det kan bli något annat än flopp, första spelet hade aldrig överlevt om det inte hade varit skrivet i sin väldigt speciella stil och storyn/dialogen är ju det enda som gör spelet värt att spela.

Tror det var länge sedan de flesta fansen av TES både slutade lyssna på Todd Howard och bry sig vad Bethesda stoppar för innehåll i spelen så länge det finns gott om material att modda till något som faktiskt är bra.
De har alltid skapat fantastiska världar men quests och spelmekanik har aldrig hållit samma klass.

Sedan jag skaffade en skärm med FreeSync finns inga problem med varken tearing eller framerate.

Det är ärligt talat det bästa du kan göra åt problemet, om du använder nVidia ska du såklart använda gSync istället.

Skrivet av superlim:

vi måste helt klart röra oss i olika elite-cirklar.

Det finns inte så många cirklar att röra sig i men du får fråga dig själv hur många 'veteraner' du har sett uttrycka sitt missnöje och om det är tillräckligt många för att dra de tusentals av oss som spelar över en kant.

Skrivet av superlim:

förstår att en del veteraner är lite förbannade, de har lagt otroligt mycket energi senaste året på att göra om new player experience, allt annat har fått stå åt sidan, nya expansioner, stora buggar, nätverksproblem osv. Har man betalat för sig svider det lite i ögonen

Tror inte de flesta veteraner bryr sig, det var länge sedan man betalade något för spelet och det är inga stora summor det handlar om. Tvärtom uppskattar nog de flesta en större community med nya spelare.

Skrivet av IMSG:

Har aldrig köpt ett spel i early access, tänker inte göra det nu heller, men hur funkar det? Uppdateras spelet kontinuerligt och mot slutet har man i princip den färdiga produkten, eller är det en gimpad version hela vägen fram till full release?

Misstänker att jag kommer tröttna på spelet rent generellt innan hela släppts och då slängt 600 spänn på ett demo.

I Larians fall släpper man spelets första akt, alltså en liten del av spelet, som early access för att testa allt nytt som införs under utvecklingen. Denna uppdateras kontinuerligt medan resten av spelet förblir hemligt till release.
På så sätt får spelarna som förbokar en sandlåda att testa allt i och även möjlighet att påverka spelets utveckling med önskemål om features och ändringar mm. utan att majoriteten av spelet spoilas innan det är färdigt. Early Access kommer att vara i minst ett år så de flesta kommer att testa en tid framöver och sedan lägga spelet vilande tills det släpps på riktigt.

Skrivet av Pretorian24:

Jag vet att det kan vara känsligt att prata grafik ("not that there is anything wrong with it.") men varför är grafiken så USEL!? Är det ett krav för att det ska fungera i VR?

VR innebär att spelet renderas separat för varje öga och kräver därmed dubbelt så mycket av din dator som ett vanligt spel. Det ska dock tilläggas att det inte ser lika 'uselt' ut i VR som det gör på en plattskärm eftersom det extra djupet gör att du ser allt på ett annat sätt.

Tror nog Cyberpunk 2077 blir höstens stora spel.
Personligen ser jag även fram emot Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning. Originalet var riktigt bra men led lite av att vara ett ommöblerat MMO, förhoppningsvis har det nya lite bättre fokus.

Ett namnbyte är ganska passande efter att Oculus grundare sparkades av Facebook.

@Soulless: Jag med hehe

Skrivet av CARTMAN:

Terve Kalle. En fråga.

Namnet ID SoftWare™. Har hört att ni uttalar det "iddd SoftWare" och andra iiie deee SoftWare™. Hur ligger det till egentligen. Har alltid trott det var iiie-dee tills jag hörde er. Ha det gött.

Om du vill ha ett oldschool-svar så sade de flesta i Sverige såvitt jag vet 'iiie deee' i slutet av 90-talet av den enkla anledningen att internet var väldigt litet och inte hade någon information om saken, det cirkulerade myter om vad det var en förkortning av, om det tex. var 'Idea' och jag vet att det ryktades om att det stod för 'Innovative designs' beroende på vilka kretsar man rörde sig i.
På den tiden var den svenska Quake-communityn delad i två grupper; Passagen och Torget, som var de stora internetportalerna (Quake server hostarna), de hade sina egna kulturer så de hade säkert olika tolkningar av vad Id stod för. Torgets Quake/spelservrar kallades FragZone och sedermera FZ men båda portalerna försvann sakta men säkert i och med att internet växte.

För länge sedan spelade jag på Everquetsts rollspelserver Firiona Vie, när den var ny hade den väldigt strikta specialregler som redan från början gjorde spelet svårare, man kunde tex. inte förstå andra raser utan att lära sig deras språk mm.

Jag anslöt mig till ett 'hardcore RP' guild som var strikt för goda och neutrala karaktärer, vilket innebar att vi inte kunde associera oss med onda klasser förutom om det var för att döda dem.

Det ansågs omöjligt för guilds av den typen att raida, dels för att vi gjorde allt 'in character' och dels eftersom vissa onda klasser var essentiella för raids men vi anslöt oss till en allians av andra likasinnade guilds och lyckades mot alla odds genomföra alla raids vi tog oss an, skaffade epics mm.
Om jag minns rätt så var jag var till och med den andra Gnome Paladin som fick en epic i Everquest och den första Paladinen som fick en på vår server (Paladin hade den i särklass svåraste epic questen på den tiden).

Allt 'in character' och allt utan onda klassers medverkan. Det var väldigt svårt och tidskrävande men extremt belönande när man lyckades.