Inlägg av Forcie

Inlägg som Forcie har skrivit i forumet

Skrivet av Hipshot:

M.m. på hitler, vilka andra spel är han med i? Ofta är han inte med, utan det är någon annan lirare... jag vet wolfenstein och nazi zombie army, fast där är han nog bara med i cutscenes tror jag...

Hitler är också huvudskurken i den japanska originalversionen av Bionic Commando till NES, spelet heter motsvarande "Hitlers återkomst: Top Secret" på japanska och går ut på att man skall stoppa en nynazistisk rörelse under den karismatiske ledaren Weissmann som senare skall visa sig har återupplivat Hitler. Spelet blev väldigt censurerat i utlandet och man försökte byta ut en massa namn och symboler men Hitlers ansikte är underligt nog nära oförändrat även fast han kallas "Master-D".

Quake 2 med speedjumps/accelerationsfrämjande rörelsemönster. Fantastiskt skönt att bemästra, och då i synnerhet i modden Action Quake 2 där vapen och gameplay matchade denna spelmekanik ännu bättre.

Vid gamle minchens kinesmustascher! Härligt att se [VrP]-västerbottningar och [balle]:ar i tråden.
Hälsningar från Forcie[CoR]!

Skrivet av Dumlen:

Var lite utav en "Meh"-butik för egen del. Kommer inte saknas, köper mest mina fysiska spel på Elgiganten då dom är billigare.

Enda spelbutiken jag saknar något är gamla Tradition, men dom hade mer grejer än enbart tvspel.

Håller med. Jag var en trogen kund hos Tradition i Göteborg, sedan när dessa butiker köptes upp av EB Games (senare GameStop) runt millenieskiftet slutade jag handla där.

Tradition hade en bred inriktning med många olika sorters nördkultur, inte bara dator- och konsolspel utan bordsrollspel, figurspel, brädspel och relaterad litteratur och film. De hade kunnig och engagerad personal, och ägarna var själva svenska spelentusiaster och entreprenörer (Äventyrsspel/Target Games/Paradox-sfären).
När detta ersattes med avskalade och tråkiga spelbutiker, någon slags konsolspels-IKEA i form av EB Games/GameStop, fanns det inte längre någon anledning att gå dit. De verkade mest intresserade av att blåsa skolbarn med usla inbytespriser på spel.

I samma vända började också PC-spelen sluta ha de stora, intressanta pappförpackningarna som det var roligt att gå och klämma på i butik och som innehöll rikligt med med manualer, kartor, små noveller som satte tonen för spelvärlden m.m. När spelen började komma i tråkiga DVD-förpackningar utan mer än en skiva kunde man lika gärna köpa dem på postorder. Inte konstigt att det gick så fort att gå över till Steam m.m., eftersom man redan hade tagit bort allt mervärde och all glädje med den fysiska produkten i butik.

Traditions tidigare utbud hittar man numera delvis hos t.ex. SF-bokhandeln och mindre spelbutiker, så detta är fortfarande en livskraftig marknad för fysiska butiker. Det är med viss skadeglädje jag ser att GameStop försvinner då det är de själva tillsammans med spelindustrins utveckling som har gjort deras verksamhet meningslös. Tradition-konceptet med sin mångfald hade däremot säkert kunna överleva i en mindre skala, om man inte medvetet hade förstört det.

Är det här i brist på dedikerade servrar till Operation Flashpoint 2: Dragon Rising? Det fick ju högre betyg av FZ än något spel i ArmA-serien eller original-Operation Flashpoint.

En sådan störande kvinna i klippet, utvecklaren får ju knappt en chans att presentera sitt spel mellan alla tråkande och hånfulla kommentarer.

Originalet var ganska trevligt, minns att det utvecklades till Amiga till en början.

Beta 3.1 är helt klart den bästa versionen av DoD, och DoD:Source kändes som ett slag i ansiktet på fansen.

Det här får väl testas och utvärderas i alla fall.

Mycket synd att de tog bort möjligheten att spela coop-kampanj med sina vänner i Red Dragon, det var det absolut roligaste i Airland Battle.

Av bilderna att döma (och tusentals timmar av Duke3D-spelande och moddande) ser det ut som att spelet använder en av de uppgraderade source-portarna av BUILD-motorn, t.ex. EDuke eller JFDuke3D.

Bra! Risken är att hela spelkänslan blir fuckad om man försöker att pressa in spelet i en modern 3D-motor med tillhörande acceleration, rörelsefysik m.m.

Skrivet av Raid25:
Skrivet av drakon64:

Tyvärr verkar ju inte Defender of the Crown finnas med, även om ni har med det på bild i artikeln. Eller missar jag det någonstans?

Skaparen av "Defender" (Cinemaware) är fortfarande aktiv. Med andra ord dom har nog fortfarande copyright anspråk
Förra året släppte Cinemaware en remake av "Wings" appropå det.

Den tidigare ägaren av Cinemaware släppte alla Cinemawares Amiga-spel som freeware för fri spridning och hade alla floppyimages för nedladdning på sin hemsida färdiga att köra i emulator. Detta var strax efter millennieskiftet, kanske 12-13 år sedan. Lite svårt för nuvarande ägare att "ta tillbaka" det nu.

I övrigt så rekommenderar jag alla att köra den utmärkta emulatorn WinUAE istället för webbläsarskräp. Om man inte är som jag som har den äkta hårdvaran inom gripbart avstånd.

Stoic har fortfarande inte lärt sig att "faen" inte kan användas som ett attributiv. Lite research kan man ju begära.

Spelet är väldigt mysigt som väntat dock.

Har haft roligare med Wurm Online än jag har haft med Minecraft. Beta-tidens map 9 är nog den som jag har bäst minnen ifrån. Det var härligt att sätta tänderna i en jättelik vildmark, men mindre roligt när civilisationerna började äta upp det mesta av den orörda naturen.

Hänvisar till mina intryck som jag skrev efter att ha spelat DNF 2011, då jag kom fram till att det inte var en värdig Duke3D-uppföljare:

http://www.fz.se/forum/artikelkommentarer/duke-nukem-forever-...

Skrivet av MRZnr1:

Tråkigt att det inte fanns någon kunskap bakom nyheten på redaktionen. Vore kul om ni skrev hur den löser att Amigorna inte är kompatibla med varandra.

Många spel fungerar till Amiga 500. Dock finns Amiga 500 med olika Workbench, tex 1.3, 2.0, 2.1, 3.0 eller 3.1. Många spel fungerar bara till version 1.3.
Sen kräver vissa spel att man har 0.5MB extraminne installerat i sin Amiga för att fungera. Medan vissa inte fungerar alls om man har installerat detta 0.5MB chip.

Jag har alla spel som ADF-filer. Men det är ju ett helvete att få dem att fungera...

Sen finns det Amiga 1200 och Amiga 3000 och tex Amiga 4000. Alla olika grafikkort osv. Det är verkligen inte lätt att få igång spel.

Eftersom detta är en mjukvaruemulator är det bara att glatt byta kickstartrom eller minneskonfiguration precis hur du vill, precis som om du t.ex. emulerar Amiga på WinUAE eller någon annan emulator.

Svårt att få igång spel? Njä. Kanske om man aldrig använt plattformen ordentligt innan och inte förstår skillnaden på en trackloader och en binär i hunkformat gjord för att köras från ett bootat operativsystem. Det brukar vara extremt tydligt vad spelen kräver för kickstart eller hårdvara om man är villig att lägga några sekunder på att ta reda på vad man försöker köra igång.

Dock inte sagt att denna Armiga bör vara ett särskilt bra köp. Betydligt mycket mer pang för pengarna får man om man kör den överlägsna emulatorn WinUAE på sin Windowsburk, istället för denna klena maskin som är begränsad till sämre emulatorer som E-UAE på grund av sin arkitektur och sitt operativsystem.

Vill man använda Amigadisketter i andra datorer är det också betydligt mer flexibelt och prisvärt att köpa en floppykontroller som Kryoflux eller Catweasel istället för den begränsade pryl som de totat ihop.

Men kanske säljer den som en kul grej för de som inte har nån särskild koll på Amiga och inte vill göra nåt mer än att dra igång något Amiga 500-spel då och då.

Dags att förnya sitt truckkort.

Jag backade detta efter första inandningen.

Hoppas på ett nytt magnifikt Deus Ex. Det rycker lite i cyberbaguetten när man ser ledtrådarna.

För övrigt kan jag passa på att nämna att den kärleksfullt skapade modden Deus Ex: Revision, som finslipar originalspelet med utökade nivåer, grafik och musik, är i slutspurten inför sin release:
http://www.dx-revision.com/website/progress/

Om nån vill uppleva originalspelet igen kan det vara ett tips att synka detta med releasen.

Skrivet av Propy:

Tror du att detta enbart händer i spelindustrin?

Nej. Märklig fråga, varför skulle jag tro det? Det vore tämligen korkat.

Det har däremot varit ett extremt vanligt mönster hos de stora bjässarna i just spelindustrin att man köper upp kompetens i form av mindre utvecklare, hårdstyr spelserierna på ett sätt man tror vinstmaximerar men gör att närmast inget av det som ursprungligen gjorde spelen bra återstår. De utvecklare från originalstudion som följt med har vid det här laget blivit helt modstulna och tappat sin glöd och lust att vara kreativa. Därefter lägger man ned studion, ibland tillsammans med de urvattnade spelen.

Sedan känner man sig hotad av någon annan utvecklare med små resurser som understår sig att göra mycket innovativare och bättre spel än den dussinskit man prånglar ut, och cirkeln fortsätter.

I detta fallet lär EA bajsa ut Sims-skräp under en överskådlig framtid, men det är inget som gör mig glad direkt.

Och så tar vi lite gymnastik från spelindustrin:

Köpa upp, lägga ned!
Köpa upp, lägga ned!
Köpa upp, lägga ned!

Ta i nu då!

Köpa upp, lägga ned!

Att vara normkritisk i Sverige idag är att vara kritisk till just dessa normer.