Inlägg av Krutberit

Inlägg som Krutberit har skrivit i forumet

Jag tror att det inte finns något generellt sätt att ta träningsvärk varken som man eller kvinna.

Man får ta ett steg i taget till ett mer neutralt genustänkande.

Jag tänkte lägga in en smiley för att visa att jag inte är utan självdistans men insåg då att du kanske skulle missuppfatta ovan sagda ord som ett skämt vilket det inte är. Jag hoppas ändå att du förstår vad jag menar.

Bara en fråga: hur tar man träningsvärken som en kvinna?

Skrivet av dali:

Ni läser ju rätt mycket mer matte än oss. vilket jag också saknar, men vi behöver ju inte den djupa nivån som ni behöver!

Kanske inte. Men matematikens vidunderliga värld är vacker! Nu skall jag på en föreläsning om oändliga summor (lite underligt kallade serier).

Skrivet av dali:

Krutberit: jag läser Civilingenjör Väg och vatten och min kunskapsnivå sträcker sig inte så långt, är fortfarande tidigt i min utbildning. Jag har dock för mig att min föreläsare nämnde något med det du sa bara att han inte bevisade.

73mpl4R och walter_iego: Början på en enorm högkonjunktur?

Jag pluggar Civilingenjör Datateknik, vi lär oss alldeles för lite matematik i min mening (Endim, Flerdim, LinAlg, Funktionsteori, System och transformer, Matematisk Statistik). Jag skall lägga till maximalt med matematik när det finns tillfälle, jag kan dessvärre endast lägga till Abstrakt algebra, Matristeori och Geometri.

Läser man något matematik-program så brukar de läsa de flesta av ovannämnda kurser på 1 år, det är fusk.

Nu börjar folk skriva om riktigt intressanta saker här på Fz. Du kan räkna upp alla rationella tal med en bijektiv funktion från de naturliga talen (lite halvbökigt, men det går).

Vi kan alltså upprätta en bijektion mellan N och Q vilket är ekvivalent med att det finns lika många naturliga tal som rationella tal (ty varje naturligt tal motsvarar mot ett rationellt tal och vice versa). Det finns "uppräkneligt" många.

Det häftiga är att det finns ouppräkneligt många reella tal (kolla in Cantors diagonalbevis).

Det är inte så bökigt att visa att heltalen kan räknas upp ur de naturliga talen. Bilda bara en bijektiv funktion f, f tillhör N->Z (ge mig ett LaTeX-script!).

Vad pluggar du för något?

Gillar inte riktigt smooth-jazz, tycker som Fargo sa att det känns lite för smörigt på något sätt. Nedan följer några av mina favoritalbum som jag tycker ni borde lyssna på:

Underground av Thelonious Monk

The Shape of Jazz to Come av Ornette Coleman

Out to Lunch av Eric Dolphy

Lyssna och bli glad.

På tal om Django, det var hans musik som fick mig att börja lyssna på jazz. Men Django är inte mycket utan Stéphane Grappelli i min mening.

( 1 * 12^1 + 2 * 12^0 ) / ( 2 * 12^0 ) = ( 12 + 2 ) / ( 2 ) = 7.

Om man vill beskriva konvertingen från talbas 12 till talbas 10 rent matematiskt.

Skrivet av Sunray:

Detta är nog det snyggaste jag sett, även om det är PC. Förstår inte alls vad som är snyggt i Crysis, jag ser bara diffus färgad vegetation. Landskapet och terrängen i Rage verkar verkligen något utöver det vanliga, vilka detaljer.

Angående tearing så är det för att vsync är avstängt. Det finns två sätt att aktivera vsync. 1) I grafikkortets kontrollpanel eller 2) spelet gör det själv via OpenGL/D3D. Men det är alltid kontrollpanelen som överskrider det spelet kan sätta, dvs sätter du det till AV i kontrollpanelen så kan inte spelet själv aktivera vsync.

glFlush och glFinish i OpenGL har inget med vsync att göra. glFlush tömmer bara kommandobufferten (CPU -> GPU) medans glFinish väntar på att GPU:n ska processa klart den. Detta har alltså inget med vertical blank interval i monitorn att göra.

Skulle de använda vsync skulle de förmodligen få en fruktansvärt låg framerate eftersom screen tearing beror på ojämn framerate. Låt oss säga att vi har 80 fps på den övre delen av skärmen och 25 fps på den nedre delen av skärmen kommer vsync att anpassa hela bilden till den lägre frameraten (i mitt exempel 25 fps); vilket är fullständigt värdelöst. I ett väloptimerat spel skall inte vsync behöva användas.

Vsync är den absolut sista utvägen när det gäller screen tearing.

Jag håller dock med dig om Crysis

Skrivet av Panimala:

Gillar tyvärr inte arkad-steget i serien, hade mest hoppats på en PC-onlyrelease som en riktig uppföljare till PC-spelen. Ska iallafall testa det här på 360t!

Oleg och kompani jobbar på Storm of War: Battle of Britain. Det är PC-exklusivt.

Det är dock ingen som vet när det kommer ut.

Som tidigare nämnt är cykling en härlig form av träning, väldigt skonsamt för kroppen. Cyklar ganska mycket nu (runt 3 mil per dag) och det ger effekt.

Att poängtera är att man inte skall träna endast för att gå ner vikt utan snarare för hälsans skull. Annars finns risken att man slutar träna när man nått idealvikt och då går man upp igen.

Ang. ingenting alls...

Jag undrar vilken flygplansmodell det är?

Spöad av Mats i Fight Night 4

Har spelat demot ett bra tag nu och jag måste säga att jag är imponerad av Pacquiaos vänsterkrok. Med haymaker knappen är den absolut kapabel till one-punch knockout om man tajmar rätt.

Fick in två stycken one-punch knockout igår kväll, kändes mysigt.

Tag en titt på Hatton vs Pacquiao matchen; ser ut som Pac-man använder den taktiken.

http://vimeo.com/4472789

Skrivet av Lerner:
Skrivet av MacNille:
Skrivet av Hardboiled15:

Nice undra om man får spela som den amerikanska soldaten som dog eftersom vi alla vet att amerikaner är odödliga i spel.

Vi kommer att spela som hans spöke.

Han kommer tillbaka som en tjernobylzombie , ja.

Nej, som tokstark mutant givetvis!

Fight Night Round IV

Du verkar inte veta hur man uttrycker en upplösning.

Givetvis skall jag berätta hur.

Pixeldimensionerna uttrycks i "bredd x höjd" tex 1440x900 (dvs 1440 pixlar i bredd 900 pixlar i höjd). Bredd-höjd förhållandet uttrycks enligt bredd:höjd tex 16:9 (ett vanligt "widescreen" förhållande).

Många ser det lite lurigt att koppla pixeldimensioner med bredd-höjd förhållandet men det är ganska enkelt.

Exempel:
Du har pixeldimensionerna 1440x900 och bredd-höjd förhållandet 16:10. Detta innebär att 900 är 1 och 1440 är 16/10.

Vi tar då 900*(16/10) = 1440, alltså antalet pixlar i bredd.

Fördelen med bredd-höjd förhållandet är att man enkelt kan skala upplösningen. Låt oss säga att vi har höjden 640 och bredd-höjd förhållandet 16:10. Det innebär att bredden blir 640*(16/10)=1024. Pixeldimensionerna blir alltså 1024x640.

Med HD och Full-HD har man infört fyra nya standardupplösningar 720p, 720i, 1080p och 1080i. På alla dessa beskrivs höjden först och de är alla i förhållandet 16:9.

720*(16/9)=1280.
1080*(16/9)=1920.

P och I:et är två olika tekniker att rita upp bilden, om du vill att skall beskriva dessa får du be om det :). Man använder främst P (progressive scan) i Europa.

Det var allt, jag hoppas du känner dig lagom upplyst.

Skrivet av spiken:
Skrivet av rbnlenin:

"Biltexter", du måste mena "bildtexter". Inte "Många gilla"; "Många gillade" ska det vara.

Du får slipa lite på svenskan Calle

snarare kaffeintaget innan skrivandet som måste slipas

Kaffeintag är en sannerligen kritisk punkt. Du får börja dricka mer kaffe eller gå över från den klena latten till kvadrupel espresso.

Skrivet av PriMo:

Haha min kompis kör med en handduk runt sin xbox för att motverka RROD.

Det funkar fint men risken för överhettning är ganska stor. Tänk om man går och tar ett par koppar kaffe, glömmer av sig och kommer tillbaks till ett brinnande inferno; inte skoj.

Jag trodde det här var dött för länge sedan. Lustigt indeed.

"Biltexter", du måste mena "bildtexter". Inte "Många gilla"; "Många gillade" ska det vara.

Du får slipa lite på svenskan Calle