Inlägg av Aethyr

Inlägg som Aethyr har skrivit i forumet

Skrivet av AtroxUmbra:

Inte för att vara fördomsfull men är alla ni som klagar på att folk vill känna sig inkluderade vita, heterosexuella män utan någon form av funktionshinder? Om det är fallet så bör ni fatta att ni inte förstår er på problemet eftersom majoriteten av alla spelkaraktärer (disclaimer, gäller bara om man spelar som en människa) är precis som er. Det kanske är nice för alla som inte är precis som er att ha en karaktär som är lite lik dem också.

Det är ju fint att du läser tråden innan du kommenterar, det är två personer som HAR exakt det "handikapp" som artikeln specefikt handlar om som är emot den här typen av skit, men visst kör över de människor som du tror att du skyddar!

Det finns fan inget värre än sånna som du, ni tror att ni kämpar för allt och alla men i den verkliga världen är ni bara ute efter att visa upp hur goda NI är!

Skit samma att handikappade får ett större och större problem att leva i det här jävla landet, så länge dom visas upp i rätt ljus i TV/filmer/spel så blir ju allt sååå mycket bättre för dom.

Så jävla nedlåtande!

Jag håller helt med kaealy, jag har också den diagnosen och jag verkligen avskyr när filmer/tv-serier/spel har med "oss".

Jag känner mig absolut inte inkluderad utan istället så känns det utpekande och som att jag ska bli "lurad" att gilla det bara för att det finns en karaktär som delar en sak med mig...

Och i slutändan så kan ingen karaktär någonsin representera något annat än sig själv.

Tillslut blir det ju löjligt om det ska finnas karaktärer av båda könen, svarta, vita, asiater, latinos, araber och alla ska finnas med olika sexuell läggningar, diagnoser och sen så får vi ju självklart inte glömma alla transpersoner också!

Jag säger inte att spel inte får ha alla dom sakerna men att göra det på det här sättet (eller BioWares senaste 15år) är bara "pandering" (sorry kom inte på det svenska ordet).

Hur gör jag om jag INTE vill att dom ska fortsätta med deras smörja?

Att ens kalla det för spel är att ge dem för mycket credd! Mera "Randomly generated graphical novel"

Jag "fick" skiten (2:an) via Xbox Live och t.o.m "gratis" är för mycket pengar i mina ögon!

Skrivet av Sapiens:

Lögner från djävulens rövhåla säger jag!

Kommer troligtvis aldrig finnas en sådan bra konsol utvecklare igen. Överhypade Naughty Dog och one trick pony Bungie kan hoppa upp och klappa sig i mumindalen. Rare däremot var verkligen one of a kind.

Killer Instinct, Donkey Kong Country, Banjo, Battletoads, Perfect Dark, Golden Eye 007, Conker's Bad Fur Day och många, många fler.

Sen kom Microsoft in i bilden...

https://www.youtube.com/embed/l69BP1uhlMs

Vart ska jag börja? Vi tar det i den ordningen som du tog det i.

1. Vart och hur är det någon lögn med i texten?

2. Naughty Dog, överhypade, om du inte gillar något som (nästintill) alla andra gillar, gör det inte överhypat, överhype kan bara uppstå OM något blir universalt hype:at för att sen visa sig vara något MAJORITETEN inte tycker lever upp till den hype som skapats, eg. Watch_Dogs eller Destiny (dock säger jag inte att dom är dåliga spel).

3. Bungie, one trick pony? Hört talas om Marathon eller Myth?

4. Rare har släppt ett flertal relativt bra titlar sen dom köptes av MS... Viva Pinata, Banjo: Nuts&bolts, Perfect Dark: Zero och t.o.m. Kinect Sports är ok spel, vissa skulle jag vilja påstå är riktigt bra (Viva Pinata spelen är perfekta för målgruppen, men många vuxna älskar dem också), igen, bara för att det inte faller dig i smaken eller är gjort specifikt FÖR DIG, gör det inte till dåliga spel.

Buggar har alltid varit ett problem i spel, precis som ni nämner i artikeln så tror jag det mer har att göra med att det är mer synlig gjort nu...

Sen så var KANSKE 2014 ett lite ovanligt buggit år, men det jag har tyckt är fascinerande är hur hela "spelvärlden" ratat och tjatat på AC:Unity som ett EXTRA speciellt fall, medans en majoritet verkar ta Dragon Age med en klackspark, trots att det har haft minst lika många (om inte fler) problem.

Jag hade iaf tur och hade nästan inga problem med Unity alls, väntar tills DA ligger i reabacken innan jag ger mig på det (för jag vägrar sponsra Bioware mer än vad jag tycker dom förtjänar efter DA2 och Mass Effect 3)

Assassin's Creed: Unity

Annat bra i år:
Sunset Overdrive
South Park: Stick of truth

Det är ett fantastiskt spel, jag har inte stött på något spel förstörande, jag har visserligen spelat det på Xbox One, så det kanske är dom andra versionerna som har större problem...

Men jag hoppas att dem fixar de problem som kvarstår, så att alla betalande kunder tillslut kan få den underbara upplevelse jag fick!

Jag beklagar verkligen sorgen, må din far vila i frid.

Det var en väldigt vacker och gripande historia du delar med dig, och jag vet att det inte kan ha varit lätt, så tack så mycket för att jag fick ta del av den, jag hoppas att du finns kvar här i många år till, så jag kan få ta del av fler av dina ibland varma, ibland bitande, men alltid lika träffande och tankeväckande krönikor.

Tack igen, och mina tankar går ut till dig och din familj!

Kram på dig

Det här var det dummaste jag har hört på länge, hela poängen med Minecraft är ju att det INTE finns en story, att du bygger din egen värld/historia medans du spelar, jag förstår verkligen inte... Det sjukaste är ju att de trodde att det här skulle vara något fansen skulle bli glada över... Pffh.

Skrivet av Puscifer:

Vad har Hideo Kojima med Sverige att göra egentligen? Jag vet att han ständigt slänger in små pikar och påskägg som är baserade på Sverige.

-Tröjan på Game Awards-mässan (uppenbarligen.)
-Inför avtäckandet av Metal Gear Solid V: Phantom Pain avslöjades det att spelregissören hette "Joakim Mogren", varvid Joakim är ett anagram för Kojima.
-I PT (Silent Hill-demot till PS4) är en av radiosändningarna på svenska.
-I Metal Gear Solid 3: Snake Eater kan man hitta en speltidning från det svenska Super PLAY.

Men varför?

Förmodligen så är det för att Sverige är exotiskt för någon som kommer så långt borta ifrån, det är väldigt många som glömmer bort att vi är precis lika exotiska för Japaner som de är för oss.

Det är inte spelen som ändras... Utan bara vi som blir äldre, varje ny generation föder ny nostalgi som går runt, runt, runt i kretsloppet "det var bättre förr" det har bevisats i alla medier tidigare och nu kan även spel sälla sig till TV, film och böcker.

Till Arnroth: Att ta upp Gamer Gate mitt i artikeln, känns dock (i mitt tycke) väldigt onödigt, de hade en poäng i början: att ingen i media vågade kritisera de fel som en viss Sarkeesian hade och att vissa som kallade sig journalister bröt mot de etiska regler en journalist bör hålla sig till, men idag så består den gruppen till största delen av legitima kvinnohatare och en del narcissistiska YouTube:are som bara vill bränna ner allt gammalt, så dom kan få en större egen publik. Så den biten skulle du gärna kunna saxa (igen: min åsikt)

Tack annars för en välskriven artikel.

OnT: Jag gillar att spela gamla spel, särskilt sådana som jag missat (har nyligen köpt en PS3, och en hög spel som jag missat, och flera av dom spelen håller inte måttet längre, när det kommer till spelbarhet, så det är inte bara grafiken som har förbättrats. (T.o.m på några år)

Skrivet av MEG:

Läste först Strife (1996), trodde för någon minut att det var en remake på G till det gamla härliga (som jag minns det) spelet....

Jag tänkte exakt samma sak, vilken besvikelse... :'(

Skrivet av D01tY:

Edit: Ser även ut som att dom går tillbaka till den fantastiska ljussättningen dom hade i alphan så man slipper ha mods och ljus inställningen på lägsta för att ens få en skysst stämning och bli tvungen att använda facklan. Detta blir den patchen som kommer lyfta upp spelet till den nivå som DS och DkS 1 är i. Bara dom tar bort SM för "twinkling" av några jävla tryhards är inte ett problem när man har typ samma stats bara det att invadern har lite bättre saker. Nu blir min lvl 150 invaderad av 800 och oftast vinner jag iaf för efter softcap på staten händer inte så mycket. Men finns andra spelare som vill njuta av spelet och inte pvp och om dom blir invaderade av en över levnad dåre så går det oftast dåligt och man slutar spela detta fantastiska spel. Bra From med patch se nu till att fixa SM!

Jag hoppas att folk som är mer insatta i Dark Souls förstår vad du pratar om, för jag förstår inte ett smack av vad du säger... (Då har jag ändå lagt runt 40 timmar på tvåan, visserligen helt offline, så det kan vara Multiplayerlingo som jag inte förstår)

Bara för att informera, OM det skulle vara så att Microsoft/Sony bestämmer sig för att sluta tillåta köp från "fel" region, så kan ni förlora hela erat digitala bibliotek... Nu tror jag inte att dom kommer göra det, eftersom folk måste ju kunna flytta mellan länder, men jag känner att det kan vara bra att tänka på.

Och om staten "får reda på" att vi köper "skattefritt" så finns det risk för att det också kan införas en digital tullskatt. (Jag hoppas att jag inte gett dom idéen nu bara!

Personligen har jag inga problem med att de digitala spelen kostar lika mycket digitalt som fysiskt när spelen släpps (jag har enbart koll på xbox dom senaste åren, både 360 och nu One, där priset har legat kring samma som butik)

Problemet jag har är istället att de (iaf Microsoft) tar alldeles FÖR lång tid på sig att sänka det priset... Jag kan köpa spel fysiskt för mindre än halva priset mot deras digitala tjänst.

Men absolut värst är ju DLC priserna, som ALDRIG sänks, annat än när Microsoft ser att de inte sålts av något, och då sänker priset tillfälligt för att försöka kränga lite.

Ibland har det t.o.m. varit så att jag fått betala MER för DLC:et än vad själva spelet kostat nytt för mig (BioShock 2 - 99kr, Minervas Den - 129kr har jag för mig att det var) DET är inte bara sjukt utan något som seriöst behöver ändras.

Nej vi spelare behöver nog stå på oss och vägra dessa metoder! Jag säger verkligen inte att det är enkelt, men det går...

Jag köpte nyligen mitt absolut första helt "digitala spel" (som att inte alla är det ), Sunset Overdrive, men det var "bara" för att det kostade 50kr mindre än på Webhallen.

Skrivet av Chomag:
Skrivet av Aethyr:
Skrivet av Chomag:
Skrivet av Achtung:

Bla bla bla bla. Baldur's Gate gjorde detta för 15 år sedan. Bla bla bla.

Och det åt helvette för dåligt med dagens mått mätt. Gör onda saker, dina goda kompanjon lämnar dig och tvärtom. Ungefär så djupt var det. Romanserna var buggade av och nästan omöjliga utan en walkthrough. Missade man en gömg trigger i början av spelet var det kört. Visst fanns det, val, men de var få och spelade egentligen ingen större roll fram tills slutet av ToB i BG2. BG2 var fantastiskt när det kom, spelade enhanced edition nyligen av både 1:an och 2:an och de har tyvärr inte åldrats speciellt bra som många andra spel.

Jämförelsen kan göras med det ganska bortglömda men ambitiösa NWN, som håller än idag tack vare en gigantisk mängd spelarskapat material, varav en del är längre, djupare, har en bättre story och karaktärer och är massivare än grundspelet ens kom i närheten av.

Spelandet har utvecklats sedan 1998. tro det eller ej. Om BG var starten för det hela, utvecklades det och förfinades med KOTOR till en grad som gör att BG känns amatörmässigt. DAO och ME spelen tog det till en helt ny nivå..

Finns väldigt få grupper som är så lättkränkta som gamers.

Kul dock att se den manliga versionen av Hawke vid 1.42 in i videon. Mindre kul att se hur fan de ska lösa det när man inte kontrollerar hen själv. En Hawke som är diametralt skilljd mot min egen känns extremt osexigt.

Frågan är om man stöter på sin Grey Warden också?

I DA-KEEP betan jag testat, får man mängder med val om i princip varje viktig karaktär, följeslagare eller viktigt punkt i de tidigare spelen. Så att säga att det inte spelar något roll väntar jag med att uttala mig om innan jag spelat igenom spelet.

Men den negativa gruppen som klankar ner på bland annat ME3 och anser att det var ett skitspel p.g.a de inte fick se de slutet de själva ville ha, utan Biowares version av det hela verkar aldrig bli nöjda. Att man sen tycker det är kasst eller inte är egalt då det INTE är 15 minuters speltid, utan flera hundra timmar man får förhålla sig till. Samma fenomen kan man se på när fradgatuggande och blindgalna gamers försökte att sänka Diablo 3 till skräpnivåer på metacritic.

Men jag tror inte att (dom flesta) klagade för att spelet var dåligt, utan för att alla och då menar jag ALLA val som du har gjort var meningslösa, i en serie som (enligt dom själva) handlade om personliga historier baserade på dina val.

Jag själv tänker vägra att köpa en enda BioWare produkt nytt, tills dom har ändrat sitt tilvägagångssätt, efter DA2, redesignen av ALLT i DA:Inquisition och slutet på ME3 så får dom inte en krona av mig förens dom har lärt sig. (Inte för att dom märker 1 missad försäljning, men men.)

Det är tråkigt att det har gått såhär långt, jag var en av dom som stog bakom BioWare när EA köpte upp dom, men det har jag fått äta upp med råge.

Tror knappast EA har med Biowares historieberättande eller spelskapande att göra ö.h.t. Visst kan man argumentera för att slutet spelade mindre roll än vad man borde tyckt. Själv tycker jag man kan göra en jämförelse med en riktigt god 3-rätters middag på en bra restaurang, varefter man får in en mindre god efterrätt. Inte gör det dina tre rätter sämre bara för att efterrätten in föll dig i smaken.

Jag förstår din jämförelse, och jag håller med den, MEN jag har en jätte enkel lösning som hade löst allt (för mig iaf): gör inte slutet till ett val, utan generera slutet baserat på min paragon/renegade nivå, då hade jag inte haft något problem med det alls...

Tänk vilken skillnad det hade varit, om enda sättet att få se assimileringsslutet, hade varit att spela som ett riktigt svin.
Men med dom extra cut-scenes som dom uppdaterade sluten gav då dvs.
Det var inget annat "fel" i övrigt på spelet.

Dragon Age 2 däremot, där verkar dom inte ha lyssnat alls på vad folk ville ha (eller lyssnat för mycket) för det spelet hade nästan inget med DA:O att göra.

Hur kunde dom? Jag menar, det första spelet antydde att det skulle fortsätta som i ME, men sen: nada... Helt ändrad fokus (mer action, mindre RPG) retcon på vissa raser, återanvändning av SAMMA grotta minst fem gånger, ingen kustomisering av din kompanjoners utrustning (ALLS!) och viktigast av allt: hela världen håller på att tas över av "orcher" (jag kommer inte ens ihåg vad dom kallas längre) men låt oss istället springa runt och syssla med politik och religion. Yey, kul!

Och nej EA fattar inte såna beslut per se, men det första spelet jobbade dom med i TIO år(!) det andra: mindre än två... (O.o)

Och till din andra kommentar, spelet fick relativt BRA recensioner, hur ska jag kunna veta att något som låter som en fortsättning på ett otroligt roligt spel skulle vara såhär kasst?

Btw: jag vet att ingen utom möjligen du kommer läsa detta så: tack för svar iaf och att du höll god ton.

Skrivet av Chomag:
Skrivet av Achtung:

Bla bla bla bla. Baldur's Gate gjorde detta för 15 år sedan. Bla bla bla.

Och det åt helvette för dåligt med dagens mått mätt. Gör onda saker, dina goda kompanjon lämnar dig och tvärtom. Ungefär så djupt var det. Romanserna var buggade av och nästan omöjliga utan en walkthrough. Missade man en gömg trigger i början av spelet var det kört. Visst fanns det, val, men de var få och spelade egentligen ingen större roll fram tills slutet av ToB i BG2. BG2 var fantastiskt när det kom, spelade enhanced edition nyligen av både 1:an och 2:an och de har tyvärr inte åldrats speciellt bra som många andra spel.

Jämförelsen kan göras med det ganska bortglömda men ambitiösa NWN, som håller än idag tack vare en gigantisk mängd spelarskapat material, varav en del är längre, djupare, har en bättre story och karaktärer och är massivare än grundspelet ens kom i närheten av.

Spelandet har utvecklats sedan 1998. tro det eller ej. Om BG var starten för det hela, utvecklades det och förfinades med KOTOR till en grad som gör att BG känns amatörmässigt. DAO och ME spelen tog det till en helt ny nivå..

Finns väldigt få grupper som är så lättkränkta som gamers.

Kul dock att se den manliga versionen av Hawke vid 1.42 in i videon. Mindre kul att se hur fan de ska lösa det när man inte kontrollerar hen själv. En Hawke som är diametralt skilljd mot min egen känns extremt osexigt.

Frågan är om man stöter på sin Grey Warden också?

I DA-KEEP betan jag testat, får man mängder med val om i princip varje viktig karaktär, följeslagare eller viktigt punkt i de tidigare spelen. Så att säga att det inte spelar något roll väntar jag med att uttala mig om innan jag spelat igenom spelet.

Men den negativa gruppen som klankar ner på bland annat ME3 och anser att det var ett skitspel p.g.a de inte fick se de slutet de själva ville ha, utan Biowares version av det hela verkar aldrig bli nöjda. Att man sen tycker det är kasst eller inte är egalt då det INTE är 15 minuters speltid, utan flera hundra timmar man får förhålla sig till. Samma fenomen kan man se på när fradgatuggande och blindgalna gamers försökte att sänka Diablo 3 till skräpnivåer på metacritic.

Men jag tror inte att (dom flesta) klagade för att spelet var dåligt, utan för att alla och då menar jag ALLA val som du har gjort var meningslösa, i en serie som (enligt dom själva) handlade om personliga historier baserade på dina val.

Jag själv tänker vägra att köpa en enda BioWare produkt nytt, tills dom har ändrat sitt tilvägagångssätt, efter DA2, redesignen av ALLT i DA:Inquisition och slutet på ME3 så får dom inte en krona av mig förens dom har lärt sig. (Inte för att dom märker 1 missad försäljning, men men.)

Det är tråkigt att det har gått såhär långt, jag var en av dom som stog bakom BioWare när EA köpte upp dom, men det har jag fått äta upp med råge.

Om jag inte vinner så hoppas jag att det går till någon som kommer uppskatta spelet (se någon av kommentarerna ovanför)
Alltför ofta har jag sett folk som skriver att dom inte har något intresse av vinsterna...

Men lycka till, till alla!

Jag tror inte på teorin att det skulle vara fejkat, men OM jag hade gjort det så hade inte det här varit ett bevis för någonting.

Det är ungefär som "Magiker" på TV, bara för att det står folk och ser chockade ut när han trollar bort något, bevisar ju inget, eftersom det är på TV.

Häftig idé dock och väldig bra gjort av nVidia.

Jag ser sjukt mycket fram emot detta, sitter och spelar igenom BG1 med sword coast, sen blir det tvåan och bhaal, så jag har spelen fräscht i minnet till Enhanced Edition, som jag gärna betalar för, så dom får råd med en riktigt bra uppföljare. (ÄNTLIGEN!!)