Inlägg av logical_shift

Inlägg som logical_shift har skrivit i forumet

1

De flesta NFTs funkar ungefär såhär:

Tänk er att jag lägger upp en mp3-fil (eller jpeg) på internet.
Jag skriver sen ner länken på ett papper.
Sen säljer jag det pappret till någon.

Alla andra kan komma åt filen, men bara 1 har pappret med länken (det äkta pappret).

Jag kan såklart skriva ner länken på fler papper och sälja dem också.

Någon annan kan också skriva samma länk på ett helt nytt papper och sälja.

Det du egentligen köper är alltså bara ett digitalt kvitto med en länk.

Skrivet av neocon:

Kunskapen om och förståelsen för blockkedjor, kryptovalutor och NFT är verkligen bristfällig. Det märker man när man läser inläggen. Ungefär "jag förstår inte vad det skulle vara bra för, därför är det värdelöst".

Blir lätt så när nästan allt inom kryptovalutor är antingen ekonomisk spekulation eller rena bedrägerier.

Skrivet av Kago1316:

Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden mellan NFT och vanliga, (o)hederliga mikrotransaktioner är. Förutom ägandebevis, vad skiljer dem åt och på vilket sätt förstör NFT för ett spel mer än att köpa skins eller sin liknelse som NPC på vanligt sätt?

Du kan köpa/sälja NFTs av andra på en fri marknad. Mikrotransaktioner köper du alltid av spelföretaget och kan i stort sett aldrig sälja vidare. Det är väl i stora drag det.

Det kommer inte nödvändigtvis bli sämre spel. Men, går det att tjäna riktiga pengar kommer antalet fuskare/hackare att öka något enormt.

NFTs i spel introducerar otroligt många problem, och löser egentligen inga.
Det måste i såna fall vara helt decentraliserat, dvs. hela spelet måste vara open source. Det finns ingen anledning att ha halva biten decentraliserad. Om spelföretagen ändå kan banna dig och dina NFTs så äger du ju ingenting.

Om ni vill spela ett spel ENBART för att tjäna pengar, då är det en bra idé. Behövs NFTs för det? Nej, inte alls. Försöker lösa problem som inte finns.

Det är lätt att vara efterklok. GTA 1 och 2 var väl inga absoluta toppspel direkt, och sålde sådär. Runt 7/10 och GTA 2 verkar ligga på 68e plats av mest sålda spel till PS1 (efter ett Rugrats-spel). https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PlayStatio...

Ganska bra spel att göra uppföljare på, men enorma risker med tanke på 3D, ny konsol, m.m.

Att vara oberoende och börsnoterade går inte riktigt ihop. Visst, de må äga majoritet av aktierna och kan bestämma som de vill. Men det är inte så enkelt, resten har ändå en del att säga till om, inte minst när det gäller marknadspriset.

CDPRs första och största ansvar är gentemot marknaden, tro inget annat. Det visade de utan tvivel med Cyberpunk. De visste att spelet inte fungerade som det skulle. De visste att deras marknadsföring var falsk. De valde ändå att släppa det. Det var en kalkylerad risk.

Jag tycker att man ska vara kritisk mot alla företag tills de bevisar annat. CDPR har nu bevisat att de inte går att lita på. Att bojkotta etc. är onödigt dock. Släpper de ett nytt bra spel, så ska de få chansen. Men vänta och se. Sluta att förboka spel!

Företag är inte dina kompisar. Sluta att försvara deras tillvägagångssätt som är dåligt för konsumenter. Ha lite sunt förnuft!

Alla dessa projekt är gjorda av cryptoutvecklare enbart för att tjäna pengar på NFTs. Det finns inget projekt som har byggts av frågan "kan NFTs tillföra något bra till vårt spel?" Jag har inte sett ett enda vettigt förslag. Jag hoppas NFTs försvinner helt och hållet.

Kul att det går bra, men jag gillar inte utvecklingen. Notera att de nämner dagliga intäkter, dvs mikrotransaktioner. Detta betyder bara att de kommer pusha mer och mer i den riktningen. Det kommer inte dröja länge innan pc/konsol är ifatt mobilspel i monetiseringsmodellen. Något jag mer eller mindre avskyr.

Hurra! Det här är den största anledningen till att många spel inte fungerar alls med Linux. Det blir ett stort steg framåt.

Det här är bullshit, för det går inte ens att köpa en bara PS4-version på PS Store. Och den som finns är dyrare (729kr) än vad spel som bara är till PS4 brukar kosta (599kr). Det har varit samma med deras andra spel. Visst, det går att "uppgradera" utan extra kostnad, men du har redan betalat 130kr extra. Och de pengarna vaskar du också om du aldrig tänkt köpa en PS5.
Bara dåligt tycker jag.

Skrivet av Påskmust:

Ser ju för bra ut för PS1. Jag minns hur texturer och polygoner hela tiden var i rörelse på något konstigt sätt som om dom hela tiden behövdes justeras för att sitta rätt, vet inte hur det ska förklaras riktigt, men 3D såg alltid lite märkligt ut. Någon som vet vad jag menar?

Texturerna tar inte 3d-perspektivet med i beräkningarna, för att det ska gå snabbare.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Texture_mapping#Affine_textur...

Ser fantastiskt ut! Jag har länge varit sugen efter retro-FPS, men spelade STRAFE och det var inte särskilt bra. Jag måste prova DUSK och Ion maiden dock, ser klart mycket bättre ut.

Jag spelar en del mobilspel, men har tröttnat nåt så enormt på freemium-modellen. Det är näst intill omöjligt att hitta bra spel utan reklam eller mikrotransaktioner (t.o.m Google Stores egen premium-kategori är mest freemiumspel under förklädnad), speciellt om man vill ha lite lättare spel med bra kontroller gjorda för mobil. Det finns ju bra "riktiga" spel, men jag orkar inte sitta och lira Baldur's Gate, GTA eller XCOM på mobil.

Jag hoppas att det vänder lite snart, men det är väl inte troligt.

1