Inlägg av Espresso_Bengt

Inlägg som Espresso_Bengt har skrivit i forumet

Vilken grej vad kul. Trodde aldrig det skulle bli nått efter att Disney köpt varumärket och sen valt att döda det typ för att satsa på Pirates of Carribean istället . Monkey Island är en klenod i spelsammanhang!

När kommer det till min Nokia 3210?

Kan det vara för att Xbox suger och japanerna har sinne för kvalitet? Nä skämtåsido. Visserligen är de mycket för det inhemska men är ju tex helt besatta av västerländska sneakers, Nike etc. Jag skulle också säga att de gillar Apple produkter mycket.

Jag tror som tidigare skribenter här, Nintendo äger marknaden, Playstation överlappar en del med Xbox och dessutom finns det arkadhallar i Japan som tar marknadsandelar. Tillslut blir inte mycket kvar.

Stunts till PC

Skrivet av Issue:

Det VÄRSTA av allt det här är att Viasat F1-Podd flyttar till Podme. Har inte missat ett enda avsnitt som släppts, men vägrar betala 79kr/mån för en podd-tjänst där det bara finns en podd jag vill lyssna på. I-lands problem men det är helt klart för många prenumerationstjänster just nu

Ja precis, snart hamnar väl poddar också bakom nya prenumerationstjänster som inte har nått annat än just den podden. Netflix och HBO är de ända streamingtjänsterna som är värda att ha om man ser till volym och innehåll de andra har oftast bara en eller två mega titlar och sen inget mer.

Netflix, HBO Max, Amazon Prime, Disney+, Apple TV+ och Paramount+. Tänk om det fanns Spotify, Apple Music, Sony Music, MTV Music, Amazon Music och Def Jam Music. Sex olika tjänster för att få lyssna på all musik. Men man ska väl inte kanske inte klaga nu när en bio biljett kostar 149 kr, det får man ju två månaders Disney+ för. Jaja.

Han har väl skrivit en autobiografi. Har inte läst men kanske är bra?

https://www.amazon.com/Sid-Meiers-Memoir-Computer-Games/dp/13...

Ghost of Tsushima är lite äventyr! Japansk matine 😁

Tycker att dagens spel ofta är fantastiskt bra. Last of Us 2, God of War, GTA, RDR, Witcher, Uncharted, Zelda, Super Mario. Det är väldigt bra nu. Men jag tror som någon skrev att på 90-talet t.ex. så var det mer ett kreativt skapande av spel som kom ur intresse och experimentanda och succéerna som kom var oväntade och väldigt nyskapande. Vad som händer sen är att kapitalet kommer in och mycket av branschen blir likformig eftersom man vill maximera vinsterna. Man skapar fokusgrupper för att ta reda på vad den stora massan gillar och man pumpar ut och mjölkar titlar för att maximera vinsten på bekostnad av experimentviljan och det kreativa. Detta händer överallt när kapitalet kommer in, film, musik, sport osv. Men samtidigt ger kapitalet mer möjligheter till storslagna projekt och en större bransch överlag med fler jobb.

Det finns dock exempel på dessa kreativa mindre gäng som spottar ur sig häftiga grejor, Minecraft, Valheim, PUBG osv. Det är skitkul att se. Jag tror man kan hitta mycket kul i indie kategorierna om man bara anstränger sig och jag tror det är viktigt att rösta med plånboken. Men jag tror inte det var bättre förr, bara annorlunda.

Skrivet av Fearnox:

Jag är ganska övertygad om att de arbetar med konsolen och har idéer i bakgrunden, men att de som sagt inte kommer lansera något innan försäljningen påverkas.

Jag tror även att det börjar bli dax snart för sista generationens konsoler, lanseringen av Series och PS5 har också pekat på det.
Väldigt mjuka övergångar nu för att inte påverka försäljningen av mjukvara och jag vet faktiskt inte vad de ska skylta med för att motivera köp av nästa generation (PS6 etc).
Denna gång så fick vi ju super responsiva system(allt går snabbt och laddar snabbt) samt närmare/stabilare 4K, vad blir kommande argument? Högre FPS och 8K känns ju inte som något som mainstream rusar till direkt, även om det är fantastiskt för entusiasten.

Jag menar då inte att det inte kommer ny hårdvara, utan bara att generationsgränserna nästan suddas ut.

Ett sätt att göra det på är ju att lansera med bakåtkompabilitet vilket är lite ovanligare för Nintendo.
Kanske då som New 3DS(tror jag det var) där ett fåtal spel inte fungerar på 3DS, alltså som sagt en väldigt mjuk övergång.

Men man ska också komma ihåg att det var väldigt länge sedan Nintendo hade något intresse av att ligga i framkant när det kommer till hårdvara. Hur intresserade är Nintendo av att lansera Switch 2?(de brukar ju vilja ha någon ny gimmick, eller vad man ska kalla det).

Jag tror nog på 2025, 8 år låter ganska lagom när försäljningen går så bra.
Det som kan röra om det lite är ifall Steam Deck går väldigt bra.
Den kanske inte ser så intressant ut på ytan, men spelbiblioteket är ju väldigt stort och användningsområdet är ju väldigt brett.

Lite kuriosa är då att hårdvaran från Switch är från 2015, med delar från 2013(CPU och GPU menar jag då).

Håller med om dina åsikter om hårdvara och nya konsoler. Vi såg stora hopp i kvalité generellt (grafik, kontroller, laddningstider etc) mellan PS1-PS2 och stort mellan PS2-PS3. PS3-PS4 skulle jag säga lite mindre och PS4-PS5 faktiskt ännu mindre och snart tror jag man har mjölkat ut potentialen i ytterligare större förbättringar i hårdvara. Jag tror precis som du att mjukvaran blir den stora USP:en, varför vi ser stora uppköp av spelstudios för att se till att man får många exklusiva titlar att briljera med när hårdvaran blir mindre viktig. Det enda brasklappen är AR och VR som kan bli hårdvara som är game-changers, det återstår att se.

Och precis som du säger, varför skulle Nintendo satsa på bättre hårdvara när de har än mindre intresse av att spela med i hårdvaru racet. Att de släpper en OLED uppdaterad Switch signalerar att det är just är bärbart som de vill satsa på. Så BotW 2 blir nog att man får spela på gamla Switchen då.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror att det blir lite senare än normalt då Switch fortfarande säljer som smör. Men jag gissar vi får en utannonsering under 2023 i alla fall.

Haha, GTA Online effekten! Funderade nämligen på om man skulle vänta på en ny konsol för att spela BotW 2 på men eftersom BotW 2 lär komma sent 2022 och kanske då ingen ny Nintendo konsol förrän sent 2023 eller 2024 så är det ju långt att vänta.

När tror ni en Nintendo släpper sin next-gen konsol? OLED versionen är ju inte next-gen. Switch kom ju 2017, Wii U 2012. Så borde ju vara dags 2023 i alla fall?

Skrivet av Hipshot:

För att massa saker är designade så. Det är med flit och inte buggar. Att behöva hålla inne för att t ex plocka upp något är ren skit som någon kom på någon gång och som sedan fler skulle apa efter.

Så här går det till:

Dag 1:
Ett företag, t ex EA tar in en fokusgrupp som skall testa nästa spel Dice har gjort, de där stackars satarna i den där gruppen brukar spela EA Sports Golf, nu skall de spela BF. När de kommit till ett rum så finns det sjukt mycket ammo att plocka upp, de bara springer över allt och förstår inte vad för ammo de tagit. Det blir jätterörigt och betyget efteråt blir att ingen fattade vad för ammo de plockade upp, därför var spelet ospelbart.

Dag 2:
Nu är det en ny grupp spelare som skall testa, den andra gruppen har gått till nästa spel som är Forza och denna kom just från The Sims. Den nya gruppen tycker det är mycket smidigt att förstå vad som händer när de kommer fram till ett item som ligger på ett bord, det tar ungefär 10 sekunder att byta till vapnet på bordet och samma med ammon, men eftersom motståndet från samma fokusgrupp inte kan sikta så är det inga problem, man kan ta sin tid. Spelet får nu högsta betyg i den interna testningen från fokusgrupperna, EA är nöjda, nu släpper vi det.

Dag 3: Spelet kommer ut och alla tycker det är segt som fan att plocka upp vapen och ammo.

Haha, jag det där låter ju störigt! Då gör de ju ganska dåliga beta-testningar. Samtidigt så kanske de siktar just på att tillfredsställa den "genomsnittlige" spelaren som kanske har lägre krav, jämfört med oss jobbiga snäva gamers som hittar fel överallt och har högre krav. Jag tror ju att om man skulle beta-testa ordentligt på kräsna gamers så skulle alla i slutändan bli nöjda.

Håller med om mycket av detta. Men hur kommer det sig att mycket av detta inte fixas i beta testning tex? Är det för att teamet har tidspress och hinner helt enkelt inte? Eller är det för att beta testarna inte är bra gamers? 😁

Skrivet av Knalle:

Ett steg i rätt riktning vore att vara försiktig med att investera emotionellt i ett spel eller spelserie, samt sluta behandla studios och spelutvecklare som filantroper. Finns givetvis mindre studios som faktiskt bryr sig om sina fans och konsumenter men de stora giganterna har för längesedan tappat sin anknytning till spelarna och bryr sig främst om pengarna. Sedan är människorna bakom i mångt och mycket säkert gamers eller åtminstone intresserade men de vill förmodligen inte dig eller mig väl bara för det - pengar är oftast drivkraften oavsett. Det finns en sjuk "mysfaktor" inom spelvärlden där även pamparna behandlas som några "av folket" bara för att de producerar tv-spel. Helt sjukt om ni frågar mig.

Om en utvecklare kan spara några miljoner på att släppa ett spel tidigare men i ofärdigt skick så kommer det också bli så. Vi måste sluta betrakta spelbranschen som någonting bortkopplat från resten av systemet och ekonomin och se den som en del av det. Toleransen för trasiga spelsläpp är orimligt hög och har varit det i flera år. Förhoppningsvis kan vi få goda exempel här under året på utvecklare och spel som bevisar att det går att släppa färdiga produkter av hög kvalitet.

Håller verkligen med om det du säger! Tycker det är så konstigt att film och musikbolag framställs som giriga och egoistiska men varför slipper spelbolag denna stämpel? Jag tror det är för att man sätter likamedstecken mellan gamers och ärlighet/ödmjukhet/snälla egenskaper medans film och musik inte fått den stämpeln. Och att dessa stora spelbolag så säga skulle vara gamers/nördar som bara älskar spel och är en del av spel communityn. Men stämmer inte som du säger.

Min gissning är att folk inom film och musik som är bakom kameran eller vid mixerbordet/tekniken är lika mycket ödmjuka och nördiga som gamers och sen tar dom sin kunskap till de större hajarna som kapitaliserar på det. Samma sak inom gaming, små bolag med nördar som vill ge ut bra spel som sen tas upp av de större hajarna som kapitaliserar på det, men Ubisoft, EA, Blizzard-Activision, Sony och MS har på nått sätt lyckats rida på nörd/gamer stämpeln. Lite samma som Google och Facebook lyckats rida lite på den ödmjuke och oskyldiga nörden i hoodie som bara gillar att koda, men de är ju inte oskyldiga på nått sätt längre.

Håller med @anon_326145 @Gertzy Nintendo är kluriga och annorlunda och deras nuvarande position är nog deras bästa på dagens spelmarknad. Deras egna produktioner, Zelda, Mario etc är fantastiska. Men de kommer aldrig komma upp i de volymer som av toppspel som Xbox och PS har pga att de inte har lika många duktiga tredjepartstillverkare.

Skrivet av Fearnox:

Kan vara spel som pågår under lång tid och då behöver en betalmodell som stödjer detta.
Antingen månadskostnad eller kosmetika ifall de inte har en aggressiv plan för detta.

Tror till exempel att Fortnite gör detta bra, medans FIFA gör det på ett fruktansvärt sätt.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Destiny 1-2 räknas till Live service, så i princip spel som ständigt uppdateras och byggs på av utvecklarna.

OK! Så WoW och GTA V Online är "live-service" också? Men som @Fearnox nämner, live-service kan göras på bra och dåliga sätt. Jag tycker att en månadskostnad med tillgång till det mesta verkar vara det mest skjysta. Då ser man vad betalar och det ändras inte. Men att köpa något för 10 kr titt som tätt kan lätt leda till större kostnader än vad man tänkt kanske. Svårt att säga.

Hmm, ”live service game” fick slå upp den termen. Är det ett sätt lura ungdomar på pengar eller är det en bra spelform som adderar nått till spelupplevelsen?

Blir det Switch version också?

Intressant! Skulle vilja köra en demo dock