Inlägg av malcolm

Inlägg som malcolm har skrivit i forumet

1
Skrivet av Jeehao:

Att jag lär mig hur banor ser ut och hur man ska sikta i ett FPS spel hjälper mig inte i vardagliga sysslor. Det hjälper mig endast att förstå hur liknande spel skall spelas. Jag har spelat FPS spel sedan barnsben och går jag bort någon vecka så måste jag börja om från noll igen och träna upp mina reflexer och allt som hör till igen, allt jag vet är hur spelet fungerar.

Jag spelade Cogmed för ett tag sedan, allt man lär sig är hur man ska spela de småspel som man får spela om och om och om igen. När man förbättras i Cogmed så betyder det bara att man har memorerat hur spelen fungerar och blivit lite bättre på just dessa spel.

För att bli bättre på att lära in saker så måste man förstå hur man ska lära in saker genom att göra om händelser till bilder, inte bara sitta som en zombie och spela spel och tro man blir allmänt mycket smartare av att spela samma spel om och om igen utan att ens anstränga sig.

Man lär sig dock saker när man spelar, men inte att bli bättre på att lära in nya saker för om det vore så så skulle jag vara en expert när det kommer till att lära in nya saker. Att spela är ungefär lika lärorikt som att se på film, man utvecklas i språket som används och kanske får någon kunskap av något man ser och hör.

Nu är ju hjärnan lite mer avancerad än så, den har en förmåga att använda lärdomar från ett område och applicera det på ett helt annat område. Spelar du nya FPS och lär dig kartorna där så tränar du samtidigt upp hjärnans förmåga att lära sig nya kartor, dvs lokalsinnet. Detta kan ge direkt nytta irl, att du helt enkelt har bättre lokalsinne när du reser till ett ställe du inte varit på tidigare.

Just denna artikel hade fokus på lokalsinne, men det finns mycket sannolikt andra paralleller. Jag kan tänka mig att till exempel team work och problemlösningsförmåga tränas upp på liknande sätt, även om spelen skiljer sig mycket från verkligheten. Däremot håller jag med om att det troligtvis finns en tröskel; jag tror inte det ger så mycket när du enbart spelar ett enda spel och kommit till nivån att du bara "nöter".

Skrivet av Bojkott:
Skrivet av MaLiBu:

beror på vad för spel, tror inte du blir smartare av att kötta hundratals mobs i D3 för loot

Du övar kognition och perception, vilket kan underlätta inlärning av andra saker. Men jag tror faktiskt att man tränar hjärnan mer av att spela spel som Candy Crush och AlphaBetty, än vad man gör när man spelar D3, CS osv

Jag tror det motsatta. Jag tänker att spel som CS aktiverar betydligt större del av hjärnan än enkla mobilspel, även om mobilspelen är av den "intelligenta" varianten.

Skrivet av humancentipede:

jag tröttnade på dying light efter en timme .. kunde inte känna något för personerna i spelet.. Varför tråkig karaktär som är 15 i huvudrollen, gnäller som en snorunge, och bryter på arabiska hela tiden. Men systern va rätt snygg..

Kände betydligt mer för karaktärerna i Dying Light än för karaktärerna i Witcher 3 som alla fanboys höjer över skyarna... men som sagt smaken är som baken.

Skrivet av EYEtriforce:

Måste säga att er recension av detta spel är den bästa, hur kan tex IGN ge detta spel 9.5 ? och The Witcher 3 9.3 ?
Det är så sjukt mycket hype kring Fallout som gör recensenter blinda så därför tycker jag det är kul att se att FZ har lite balls att inte tok hylla spelet. Mycket i spelet är top notch men när grafiken och mycket annat är omodern förtjänar det inte mer än 4 av 5 och DEFINITIVT INTE bättre betyg än tekniskt överlägsna The Witcher 3 (som också är lika bra eller bättre på story osv som F4)

Smaken är som baken. Själv har svårt att förstå hypen kring Witcher 3. För mig var det en linjär story, ointressant levelling system, och ännu ointressantare quests. Bra grafik betyder inte att det är ett bra spel.

Skillnaden är "immersive". Wticher 3 är inte immersive för fem öre.

Hoppas innerligt att de fixar buggen med att falla ut ut världen så fort jag går in i polishuset där BOS befinner sig.

Också mycket glad om de fixar hotkeys buggen (vapen på 1-0) där de ibland vägrar att fungera. Kul att gå med sniper och plötsligt se en ghoul hoppa emot dig, hotkey‘a för shotgun, med resultatet han plockar ner sniper men inte tar upp något nytt vapen över huvudtaget, oavsett hur många ggr jag klickar. GAH!

Spelat båda och njöt av varje sekund - Heavy Rain kanske aningen bättre av de båda. Kan inte annat än att rekommendera dessa för de som inte spelat de ännu.

Hela Brotherhood of Steel quest line är låst för mig. Så fort jag öppnar dörren till deras tillhåll så ramlar jag ur världen. Kan ta mig upp igen med tcl, men slår jag av för att prata med NPC så faller jag ur världen igen. SJUKT irriterande.

Sedan har jag också en Brahmin (från trader) på taket av ett av husen i Sanctuary Hills. Ganska irriterande för rollspelsmomenten och jag blir dessutom tokig på att ständigt höra "MUUUUUUU".

Skrivet av kalle.lindestrom:

fattar inte...power armor direkt..minigun från början. känn om jag direkt fick det bästa i hela spelet. varför en utforska och hämta saker när jag redan har en fet power armor. varför ens använda andra armors

Kanske för att du behöver en j*vla massa fusion cores som inte direkt finns i överflöd. Detsamma gäller ammo till minigun, jag var i princip slut på ammo efter den striden och jag misstänker att du måste bra bit in i mid-game för att få vettig kvantitet av ammo igen.

Håller med om det frustrerande med att hitta alla teckningar i början av spelet. Å andra sidan fick jag gåshud när jag såg jag bilderna föreställde (alla är från första spelet?). Fick rysningar i hela kroppen flera gånger under denna inledning, men detta är för att jag också vet vad som hände i första och andra spelet. Sortera teckninarna var också kul med att försöka minnas i vilken ordning saker skedde i ett spel jag spelade mer än 10 år sedan (kan svära på att de blandat ihop de två teckninarna på vita draken?!). Slutet av inledningen var STOR wow-faktor (för oss som spelet första spelet).

Så denna inledning kan väl ses som en liten gåva till oss som minns de första spelen.

Däremot första "pusslet" med Kian var BARA frustrerande, och jag tänkte själv att det var för att fylla ut speltiden. Usch.

I övrigt tycker jag att endast första spelet (det för 15 år sedan) lyckades skapa rätt känsla i Arcadia, och helt ärligt är Kian's storyline bara dryg. Däremot älskar jag hur de skapat Propast! Önskar mycket Zoe i Stark i de resterande delarna!

Posuic: Vad jag förstår är det fem delar totalt, sista borde komma i slutet av 2015.

1