Inlägg av ulrik.borg

Inlägg som ulrik.borg har skrivit i forumet

Älskade EVE under ett antal år efter att jag slutat spela City of Heroes (som ursprungligen skapades av Cryptic som tack och lov sålde det, som sedan lades ner av NCSoft, som numer finns gratis på "piratservrar" som fortsätter utveckla det. Fortfarande grymt kul!) och "väntade" på SWTOR. Att de fortsätter köra på, uppdaterar, att spelet fortfarande är as-snyggt, annorlunda mot andra MMO, har bra API med stöd för massa stöd-program osv.

Jag tillhör de som ångrar att jag avskräcktes och väntade så länge - eftersom jag inte är så intresserad av pvp - och spelets rykte om att vara sååååå svårt. Ja det är sjukt komplext, men har ett fantastiskt community, även på svenska, som är väldigt hjälpsamma. Inte svårt att hitta en corp som hjälper dig igång, förmodligen slänger till dig lite skills och pengar gratis (växelpengar för dem) och det fina i spelet är som sagt att nya spelare snabbt kan bidra med värde.

Spelet är dessutom är bra läxa i ekonomi eftersom ekonomin är helt player-driven. Du lär dig om alternativkostnad (är det värt tiden och risken att flytta det du tillverkat till en kommers-hub, eller är det bättre att sälja "billigt" där du befinner dig redan?) och den viktiga läxan att inte flyga något du inte har råd att förlora (investera inte pengar i "marknaden", aktier osv om du inte har råd att förlora dem).

Kort och gott, även om jag inte själv längre spelar så har jag stor respekt för utvecklarna som fortsätter gå sin egen väg och rekommenderar alla att åtminstone testa spelet ett par månader. ...och definitivt gå med i någon corp (=guild). Finns inget liknande spel. Helt unikt!

Det är väl samma sak med Darktide som Vermintide? I grunden ett rätt kul spel som förhoppningsvis blir bra med tiden, men släpptes - som så ofta nuförtiden - i ett ofärdigt skick?
(Det konstiga är hur sanslöst mycket skit NMS fick när en liten studio släppte det, men större studios suckar man bara åt och förväntar sig det.)
Anyway, gillar inte WH särskilt mycket, eller fantasy i allmänhet, så Vermintide var jag rät ointresserad av. WH40k däremot är ju rätt underhållande. Så ni som lagt ett antal timmar på det: Är det värt ett köp för en som egentligen mest lirar solo? Ska man vänta några månader till?

Oh F... Here we go again...
Klart det är Witcher III - fresh start, och lär väl inte spela färdigt den här gången heller. Men jag brukar välja ett spel strax före jul och sätta upp som målsättning att spela färdigt innan nyår, så... vem vet...

Fantastiska controllers när man vant sig vid den lite udda designen. Många spel som man annars inte kunnat spela med "vanliga" joypads fungerar över förväntan. Men... de tar lite tid att vänja sig vid. Priset på dem var väääldigt förmånligt, så synd att de inte tillverkas längre.

Bra att de fixat spelet med tiden, men det är för många studios som släppt för många halvfärdiga spel de senaste åren. Ok, inget nytt att "bra spel" är superbuggiga (Vampires The Masquerade Bloodlines, Fallout4, TES m.m.) Det är sin sak att Hello Games, en liten studio, släpper en röra som NMS och sedan fixar till spelet med tiden, men kända studios med bra rykte... Man förvånas över att räknenissar och dåliga ledare tvingar fram ett släpp.

Trust is like a paper, once it's crumplied it can never again be perfect. Spelar ingen roll hur mycket man än försöker, vägen tillbaka blir lång och dyr. CDPR var älskat av fans, en "schysst studio" som gjorde bra grejer och inte upplevdes som "girig". Jag ser fram emot new gen update av W3, och ser fram emot att börja lira CP efter julen, men det känns som om det var den sista studion man hade förtroende för och nu... I have become darkness, a grumpy old man!

Obegripligt man satsar så mycket pengar på att ta fram en ny titel för en populär IP och sedan misshandlar den, men det är väl tyvärr en signal om hur mycket pengar de drar in på GTA Online och därför prioriterar den titeln fortfarande. Brydde mig aldrig om att spela Red Dead Online även om det verkade... intressant... Och det är väl en del av problemet, de som gillar titeln gillar single-player inte att köpa en massa Shark cards.

Suck... Från en organisation som själv MASS-SLAKTAT husdjur de fått in eftersom de "tycker husdjur är fel". De är som Greenpeace, det handlar om att dra in slantar genom spektakulär uppmärksamhet (rädda skadedjur som sälar, men inte "äckliga spindlar").

Jag förstår IKEAs reaktion, det är det advokaterna är utbildade att reagera. Det är deras jobb att vara "pit bulls". Särskilt det där att personalen jagar huvudpersonen. Samtidigt, åtminstone i USA, är det uppenbart en parodi och det finns väldigt många tidigare fall där ärendena direkt avfärdas. Trevor Noah gav sig på ett finansbolag och personerna bakom dem och så fort hans/Netfilx advokat högg tillbaka blev det tyst. Även i andra länder finns det typ "fair use" som gör det osannolikt att IKEA skulle vinna i domstol. Åtskilliga liknande fall, men...
...som liten indie-utvecklare vill man givetvis inte ta risken att behöva betala advokaträkningar och skadestånd och det vet de stora företagen så även om IKEA *vet* att de inte har rätt i det här fallet vet de också att de har stor chans att lyckas mobba dem till att ge upp. Å andra sidan riskerar de att utvecklaren istället blir förbannad och driver det ännu längre.
Men det är därför en icke-advokat måste hålla i kopplet till sina attack-hundar och fundera på värdet för företaget att agera, hur man ska agera, eller om man inte ska agera.
PS... Svenska spelet KRATER är ju också tydligt IKEA-inspirerat och nämner till och med IKEA i sin marknadsföring. (Oj, tittade precis på recensionerna. Hade trevliga minnen av spelet, men... tydligen många som inte gillade det.)

Man kan hantera byten av skådespelare bra, och dåligt. Håller med om att det oftast är bättre att också byta karaktär. Man kan ändå behålla personens "destiny" väl. Babylon 5 gjorde det extremt väl när huvudkaraktären behövde hoppa av (privata skäl). Stargate SG-1 försökte verkligen, men i Stargate Atlantis där de bytte skådespelare till samma roll blev det... lite konstigt.
Bytet av War Machine är fortfarande... underhållande, och blev ju bra.
James Bond... kan de väl barra lägga av med?
Tyckte de lyckades väldigt väl med castingen till de nya Star Trek-filmerna (men sämre med scripten till filmerna, vilken soppa).

Så... Vi får väl se... Hoppas de inte kör en cliff-hanger i avslutningen av säsong 3 (eller i någon serie, hatar skiten).

Kräver inte en GOTY-version att spelet faktiskt vunnit någon GOTY-trofé? Anyway, Ubi kör ju oftast snabbt rejäla reor på sina titlar, så det är alltid bara att vänta ut deras collectathon-spel om man fortfarande orkar med dem.

Damn, såg fram emot att testa VR-moddarna någon gång i framtiden när jag har tid. Oh, well, det hade väl ändå aldrig hänt och motorcykel i GTAV i VR är sannolikt jäkligt scary.
Sorgligt att alltfler stora studios och deras ägare verkligen anstränger sig för att göra spelarna både besvikna (med ofärdiga, buggiga eller rent värdelösa spel) och arga.

Känner för att hojta ÄNTLIGEN, men lärt mig att inte vara för snabb. Hade nog hoppats på en remake av originalet med syndicate-motorn typ, men det här kan ju bli tillräckligt likt och nytt samtidigt. Men det blir att plocka upp på en rea, som UBI ofta är snabba med. Plockade upp AC Freedom Cry igen idag som av en händelse. Så härligt med en lite mer klassiskt lir (och AC-pirat fungerade ju faktiskt också bra), men oj vad man är trött på UBI-koncepten med collectibles, klättra i torn osv. Artificiell "förlängning" så det skriker om det istället för en tajt story. Spel behöver inte vara 35+ timmar långa. Hellre 4+ timmar av ren kvalité.

Tycker Valhalla verkar vara ett bra spel för den som är intresserad av den typen av spel AC blivit sedan Origins, men för mig är det inte Assassin's Creed längre. Det är någon typ av fantasy-rollspel (vars kontroll-schema är helt bisarrt om man är van vid gamla AC, och så mycket som saknas i användargränssnittet mot tidigare. Hur kan man pajja kartan så totalt?) som saknar AC-själen helt.
Jag klarade av Black Flag för där fanns ändå något AC-aktigt kvar (och det var kul med skeppen) och fram till Origins "hängde jag med". Köpte Origins, Odyssey och Valhalla (Ubi säljer ju ständigt ut sina spel för en spottstyver) men för mig är de alla sjukt ointressanta.
Men uppenbarligen har jag "fel" eftersom dessa spel sålt bättre efter en period av stagnation och rejäla missar. (Unity var ju bedrövligt vid launch, men lagom till reorna var det riktigt bra.) Syndicate kunde jag - trots combos - uppskatta, men i grunden saknas hela Assassin's-delen redan från första spelet. De borde satsat mer på "Hitman i historisk kontext", med tajtare världar, skippa hela collecting-skiten, mer fantasifulla takedowns.
Men... kul för de som gillar den nya stilen. Själv hoppas jag fortfarande på en "klassisk" remake av originalet och den lite mer "seriösa" historiska kontexten istället för fantasy-dravlet. Spela Oden? Suck...

Vore det inte bättre att de gav ut den och donerade vinsten (efter utgifter) till Ukraina, bara för att peta björn-j-veln lite mer i ögat.

Fransmännen är ju ökända för att "försvara fransk kultur" så jag är inte förvånad.

Svenska versioner. Tjah, med tanke på att Gejmer, mejl osv är försvenskade versioner av engelska ord som fungerade helt utmärkt som engelska ord i svenskan så får vi väl köra på:

- Stiim
- E-pick!
- Pejstejschån nettvårck
- Gejms as a sörrviss

Annars är jag rätt förtjust i att spela "Stad av hjältar" på en dator med PytteMjuk Fönster. Gör en skillnad(tm)

GTA: Gay Tonys Encore (2nd coming?)
Bully - The Next generation (Eller bara för titeln: Bully meets Buffy - Love ensures)
L.A. Noire: The golden era
Midnight Club: Burnout (köp Burnout-licensen och kör hårt)
GTA Vampires (Med vampyrer Bloodlines style, zombies, varulvar och en jäkla mumie någonstans och Brendan Fraser som bankar skiten ur den)

Det är ändå något "gött" med sådana här "enkla" spel. Vem som helst kan spela utan någon större introduktion/tutorial och ha kul ett tag. Men det krävs rätt mycket jobb för att hålla liv i de här spelen och det lyckades de inte med. Gissar att framgången var lite oväntad och de hängde helt enkelt inte riktigt med. Lite sus...

De hade spelet på rea på Playstation, men när man gick in för att köpa det kom reklam upp för EA:s "now"-tjänst istället för köp-knappen. Blev direkt bortklickat tills de hade tagit bort reklamen. Och ett köp så fort det var gjort, även om EA får en del av kakan. Det är ju en bra signal till dem att vi gillar bra spel som inte är pvp, "as a service"-mög, online, mjölkande IP osv.

Lite "the meme becomes real".
Var och är helt färdig med EVEo, men har genom åren beundrat dem för att de gör något annorlunda och lyckas hålla liv i det år efter år. Mycket ledsen när de inte lyckades få ihop något av Vampires TM, men de sålde ju den vidare till någon som också hade viss (men helt annorlunda) potential som också fastnade rejält i träsket.
Brukar säga att det är ett bra spel för livet: Man lär sig alternativkostnader, riskanalyser och annat allmänt logiskt tänkande som många saknar idag. Hade Putin spelat EVE hade han tänkt sig för innan han invaderade Ukraina. Don't fly what you can't afford to looooose.

Har kört tracking med en webcam tidigare i många spel och... alltså... fasen.. Får erkänna att jag föredrar det framför mitt valve index med den stora klisterlappen "när det fungerar som det ska".

Att slippa hjälmen, kunna använda två skärmar (Elite Dangerous vill man gärna har sina små verktyg till, t.ex.) och ändå få "upplevelsen" är rätt grymt. När det fungar som det ska är det som att ha en tredimensionell monitor, vilket i sig är jäkligt häftigt, men framför allt att slippa hjälmen... Synd att det fortfarande år 2022 inte är klockrent, men ska bli kul ändå att se hur det blir i PSVR2. För några år sedan trodde jag mer på den här billiga och "enkla" tekniken än "riktig" VR. Men visst, varför inte båda.