Inlägg av [NiS]StarCroW

Inlägg som [NiS]StarCroW har skrivit i forumet

Spider-Man 2

Ah vad trevligt! Inte spelat ett spel baserat på Cobra sedan Sega Mega CD spelet släpptes.
Har också svenska Manga tidningarna, VHS:erna samt oklippta serien på DVD , riktig kult klassiker

Jag vill ha en nyckel !

Tack för alla dessa år Calle ! Önskar dig all lycka till i framtiden, samtidigt som jag kommer sakna dina texter och alla videos du medverkat i under åren. För mig som hängt här sedan begynnelsens dagar med Quake och FragZone, så har du varit FZ för mig de senaste 20 åren.

Jag vill ha en nyckel!

Skrivet av Landelusen:

Jag har inte haft mycket att klaga på gällande motorn. Är fuskare, avsaknaden av förnyelse i innehåll/spellägen och vapen som gjort att spelet känns övergivet. Ett misslyckat försök till "season 1" hjälpte inte heller. Hur man kan säga att man "satsar långsiktigt" på ett spel som är dött innan dess är ytterligare ett bevis på hur långt ifrån verkligheten och sin publik respawn och EA är. Gillar idén och core gameplay, men det hanteras ju fortfarande asdåligt.

Hoppas verkligen säsong 2 blir bättre än jag tror.

Håller med de du skriver om motorn och avsaknaden av uppdateringar med innehåll. Men förstår inte riktigt detta med ”Övergivet” och ”dött”?
Ibland känns det som folk tolkar concurrent players via hur mycket folk som tittar på spelet via Twitch.
Spelet är långt ifrån övergivit i dagsläget. Skulle gissa att det är väldigt många aktiva spelare dygnets alla timmar, då det tar 1-5 sekunder att hitta match både med vänner eller solo tillsammans med randoms. Och vare sig man söker elite med 5+ vinster eller ej så går det verkligen undan för matchmakingen att hitta match.
Så spelarbasen kan man inte klaga på enligt mig än så långe. Testa andra FPS spel gärna och jämför förutom Fortnite. Många får man sitta mer i menyn än i de faktiskta spelet(hej Quake Champions). Och då kan de vara 8 spelare bara som behövs.
Vi lever i en tid där kända streamers får betalt för att spela diverse spel och där tror jag inte vi ska bedöma spelen som döda eller ej beroende på vad som tittas mest på. Utan de gör vi via att titta på hur många som faktiskt spelar spelen. Att Twitch eller streamers höjer intresset tror jag absolut på, annars skulle företagen inte betala dem för reklamen, men de är inte det ända.

Att ett gratis spel av denna kalibern nådde 50miljoner spelare på en månad är inte så konstigt. Det är heller inte så konstigt när det börjar dala då nyhetens behag lagt sig och alla provat det. Sedan håller jag helt med om att första säsongen inte gav något mervärde än några skins samt tillräckligt med coins för att få nästa säsong gratis. Men jag ser dock inget negativt med att de tänker långsiktigt och testar samt planerar i förväg för spelet.
Rankat läge kommer ju nu i Juli för de som saknat de. Ny karaktär som verkar funka bra av de man fått se likaså. Massor med läckor direkt hittade i spelets kod påvisar att fler karaktärer och en ny bana verkar vara påväg. Som sagt banor är väl inte direkt de ”battleroyal” spelen brukar stoltsera med. Tycker de verkar vara samma bana med uppdateringar i Fortnite som barnen här hemma fortfarande spelar på, likaså PUBG tog evigheter innan man fick spela något annat än original banan. Men där kan jag hålla med om att omväxling förnöjer och något spel skulle ju kunna vara lite snabbare ut med fler banor att spela på absolut. Men som sagt spelet har inte varit ute så länge än.

Som sagt jag tycker spelet har lite att förbättra utan tvekan tex, nätkoden kan fortfarande bli bättre. Men det är också sällan jag har såhär roligt i ett free2play spel. I många fall brukar spel studios lägga bra mycket mer tid på optimeringen av vapen balansen och de olika karaktärerna, men med lite små justeringar här och var tycker jag de har närmat sig en väldigt lyckad balansering. Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Ser riktigt fräckt ut. Blir till att köpa och lira igenom helt klart!

Det är sällan jag kommenterar något men ska göra ett undantag då det gäller Quake. Jag vet att Calle tog upp mina kommentarer som en nyhet senast jag kommenterade spelet, då det släpptes för allmänheten. Sanningen är den att vi vart ett stort gäng gamla Quake rävar ifrån communityn som blev inbjudna av ID software anställda att prova spelet från dag 1. De flesta uppmärksammade problem från första minuten. Några av dem vart (på ren svenska) nätkoden, träffregistreringen, bild flytet men även den väldigt märkliga champions balansen.
Och sist men inte minst alla features som man bör kunna förvänta sig av ett modernt spel som dessutom har siktet inställt på esporten. Där kan listan bli mils lång med saker så som demo recording, GTV, callvoting, rankade spellägen för alla mods you name it.

Som många andra trodde jag att detta vart något ID och Saber gemensamt skulle åtgärda och fixa till kommande månader. Men snart 2 år senare så kan jag säga att ingen av den feedbacken de fick ifrån oss gamla rävar eller de som t.o.m. tävlar/tävlat i spelet verkar tagits emot eller besvarats på ett trevlig sett. Har själv fått svar vid några tillfällen ifrån ID´s devs men oftast med korta nästan spydiga kommentarer om hur deras spel redan är perfekt.

Spelade knappt något alls efter lanseringen av early acces på Steam pga alla problem som gjorde spelet mer frustrerande än roligt. Men har givit spelet mer än 1 chans varje gång de släppt en ny uppdatering. Det tråkiga med det hela är ju att de finns inte så många alternativ till Quake idag. Och den snabba arena spelstilen är de jag tycker är bland det roligaste personligen på PC.
Men fortfarande så fattas det massor med saker i spelet, och nätkoden är mer än buggig. Har själv varit med om att projektiler gått rakt igenom fiender eller t. o .m träffar men gör ingen skada, eller att en lightning gun plockar bort 125hp och 100armor på 1 sekund(ja det är omöjligt rent teoretiskt också). Eller vad sägs om att plötsligt ta skada igenom en vägg trots att ingen fiende är i närheten?
Som sagt det finns massor med problem.
Något jag tycker de borde åtgärdat för länge sedan är ju hur man hittar matcher. Att gå tillbaka till huvudmenyn efter varje avslutad match osv om det är casual eller rankat är rent idiotiskt. Spelarna sitter ju mer i huvudmenyn än de spelar spelet?
Kort lista:
1. Fixa så man kan stanna kvar efter en match och spela vidare om man vill de. Tillåt spelare att joina servrar när platser finns att fyllas.

2. Sluta låta bottar fylla servrarna då de drar ner hela laget och är oerhört tråkiga att spela mot/med. Det är enklare att spela 3vs4 än 4v4 med 1 bot som ständigt springer in i väggarna och bara dör.

3. Hitta match/spel - Varför inte ta lärdom av spel som CS:GO. Vill man spela casual så kan man de, vill man spela rankat så kan man de. Och detta ska vara oavsett om man är i party med sin klan eller bara vill gibba med sina vänner. Varför ska det vara så svårt?

4. Maps/banor - Quake´s historia är full av legendariska maps där communityn själva för det mesta valt ut de bästa guldklimparna till tävlingar med mera. Varför inte konvertera över de bästa mapsen ifrån Quakeworld, Quake2, Quake3 och t. o . m Quake 4 för varje respektive mod(duel, TDM, CTF, CA)?
Och sluta tvinga oss spela TDM på duel maps!

5. CTF - ID´s community managers sa på sin stream när de gick ut med infon att de jobbar på CTF, att de ville ha tillbaka den klassiska CTF stilen som i QW eller Q2. De nämnde runes eller techpowerups med vad i tusan hände med detta? CTF som släpptes och tog över 1 år för dem att bygga är ju rent tekniskt TDM med två flaggor?! Tog det dem 1 år för att rendera dessa två flaggor eller vad är det frågan om ? Gör om gör rätt ID!

6. Fixa till nätkoden. Clientside med serverside som lägger sig i verkar ju inte fungera optimalt. Spelarna verkar leva i sina egna respektive spelvärldar och de har även synts på deras tävlings event på LAN. Tänker framförallt på Rapha´s kill på Cooller på ruins of sarnath. Så får de fasen inte fungera om de ska vara "esport ready".

Men som sagt om jag fick önska/bestämma så skulle jag gjort om hela spelet i ID´s egna spelmotor. Sedan skulle jag skrota champions, och låta alla spelare börja med samma HP och armor och ha samma movement. Jag hade troligtvis baserat movement på tex, Rangers men sedan lagt till modernare saker så som att kunna häva sig upp över kanter/nivåer eller upp på lådor/boxar på mapsen. Just för att låta spelaren känna sig mer smidiga i rörelserna likt hur de har de i senaste Doom men även i andra spel så som tex, Call of Duty.
Sedan hade jag utan tvekan proppat spelet fullt med content så som maps, features, olika spellägen och försökt få en smidig server search som kan fungera för både casual spelarna men även de mer inbitna tävlingslystna spelarna. Som sagt mer likt CS:GO där det verkar fungera tämligen väl.

Men som sagt alla dessa saker och en massa fler har tagits upp varje vecka i snart 2 år och ingenting verkar göras. Deras community managers borde ifrågasättas mer både av communityn men även ID, Saber och Bethesda själva. Varför ha folk anställda för att arbeta med communityn när de i själva verket inte finns där ? Om de fått munkavel på sig så behövs de ju inte ?

När det sedan gäller Zero4s inverkan på spelet, så skulle jag tro att det är ytterst minimalt. Kan inte se hur ett föredetta Quake3 proffs kan tycka detta spelet är i närheten av vad det borde vara efter så lång utveckling.

Men å andra sidan så släpps snart 2GD´s spel Diabotical. Känns som Quake Champions dagar är numrerade om det spelet blir roligt. Och att det kommer med features som ID och Saber inte verkar lyckats implementera i sitt spel på 2 år känns bra märkligt. Men spelet görs av gamla Quake rävar så hoppas de blir något utöver de vanliga.

Gud så härligt med fler klassiska äventyrsspel!
Har precis lyckats köpa på mig samtliga monkey island spel samt Full throttle remastered edition, efter spelat igenom The Dig & Indiana Jones fate of the atlantis.
Såg att jag satt inne på Broken sword 2: Broken mirror på steam, får bli till att köra igenom de snart också.
Men har även inte hunnit testa Grim Fandango remastered :P, så de finns lite roligheter av nostalgisk klass att köra igenom om de blir en tråkig vinter. Särskilt nu när jag tycker Quake Champions inte blev någon hit direkt.

Ska hålla lite utkik på detta framöver!

Skrivet av KoP:

Eurotruck Sim 2 har blivit ospelbart för mig på sistone pga att det hackar utav bara h*lvete. :/

Ett hett tips som du kanske inte provat kan vara att högerklicka på själva .exe filen för spelet och ta "Egenskaper".
Gå sedan in under fliken "kompatibilitet" och bocka i rutan för "Inaktivera helskärmsoptimering".
Detta är i regel vad som ska ske när man stänger av Windows 10´s Game Mode, men många användare har rapporterat att de inte hjälpt och att de krävs att man går in manuellt och bockar i den rutan för att bli av med hack i diverse spel.

Skrivet av JesperEnglin:

Hej på er!

Jag heter Jesper Englin (som mitt användarnamn skvallrar om...) och har nyss börjat jobba som Bethesdas community manager i Norden!

Nu när ni testar spelet får ni hemskt gärna tala om för mig vad ni tycker, positivt såväl som negativt. Försöker skapa mig en bra bild av vad spelarbasen vill se mer och mindre av, så att jag kan ge feedback till de högre hönsen.

Fragga på!

Hej Jesper!

Jag är en föredetta esportare ifrån tidigare Quake spel där jag bl a spelade för Europeiska mästarna EYEballers under ett par år. Efter spelat i flera tävlingar och varit inbjuden till tävlingar som LanArena i Paris mfl, men även varit en av de svenska representanterna i Eurocup 5-6 säsonger i Quake3 så slutade jag tävla runt 2002.
Dock när den stängda betan drog igång blev jag inbjuden av ID Software anställde John "Zero4" Hill och Adam "syncerror" Pyle för att ge feedback. Då jag personligen inte tyckte spelet kändes tillräckligt roligt från början så har jag mer eller mindre gått in och testade lite matcher efter varje patch, samtidigt som jag pratat och spelat med många av era deltagare för duel och Sacrifice på Quakecon.
Och som sagt jag har en hel del feedback och önskemål att komma med.

Sacrifice: Detta spelläge är alldeles för rörigt för både spelare och åskådare. Ser det dagligen klagas på hur tråkigt och rörigt Sacrifice är ifrån esport lagen men även Quake communityn på Discord. Varför envisas man med att behålla detta spelläge utan några större förändringar för att locka spelare?
Varför inte utveckla de klassiska spelstilarna CTF-Capture the flag, CA - Clan Arena eller Team DeathMatch som är enklare att komma in i då många känner igen dem men är samtidigt lättare att även följa för åskådare?
Det ska vara lätt att hoppa in i en puplic match samtidigt som ett djup ska finnas för den spelare som vill.
Djupare teamplay är det som efterfrågas, Sacrifice känns som en gammal modd som släpptes till Quake2 "fotball" som aldrig blev någotvidare populär bland spelarna. I CTF kan man ju redan se potentialen i att ha olika hjältar/champions för olika roller så som Anarki eller Nyx som flagrunners, Clutch - försvarare. Medans i Sacrifice är det för rörigt för att lagen ens ska hinna ställa upp sig på taktiska sätt.

Duel: Formatet för duel måste förändras! Klassiska Quake spelen använde sitt Arena koncept där alla startade en match på lika vilkor medans i Quake Champions har man infört valet av hjältar. Jag ska inte klaga så mycket på just hjälte biten i sig, för de finns absolut ett annat sorts gameplay att finna där. Men att köra att man som spelare väljer 3 hjältar och är sedan fast i sina val, för att sedan köra försten till 3 frags känns inte alls bra. Som det är nu så ser man att samtliga proffs väljer att spela snarlikt varandra dvs väldigt deffensivt med railgun. Detta tar bort de olika spelstilarna som spelarna kan ha. Samtidigt är det ett problem nu då nästan alla matcher avgörs av den som slår ut den andres Anarki.
Hade man istället från gått detta format och låtit hjälte valet vara öppet för spelarna igenom en hel match så skulle vi nog se mer taktiska val ske on the fly i matcherna. Mer fokus på att även kontra varandras hjältar och mer taktiskt spel!

Jag förstår inte heller hur man tänkt att kunna planera och schema lägga tävlingarna när formatet är som det är. Vissa matcher kommer ju vara färdiga efter 1-2minuter medans andra kan pågå hur länge som helst? Detta kommer leda till att spelarna kommer få vänta in varandras matcher hela tiden, istället för att de flesta matcher avgörs inom den satta timelimiten som alltid funnits i Quake spelen.
Samtidigt är sudden death som det är nu väldigt tråkigt då det inte ger någon comeback chans alls!
Titta på senaste Quakecon finalen mellan Rapha och Evil i Quakelive. 7 sudden death förlängningar på samma map! Väldigt spännande och förmodligen en av de absolut bästa matcherna genom tiderna.
Det klagas ständigt på hur duel fungerar nu ifrån de största namnen men det känns inte som det får någon genomslagskraft hos ID eller Saber.

Champions: Ta en hjälte som Anarki som är ruskig snabb och kombinera med en av de minsta hitboxarna i spelet, hur tänkte man här? För mig är det en konstig balansering att göra hjälten som har bästa manövrering som fördel även svårare att träffa.....
Duel avgörs oftast just nu av den som slår ut den andres Anarki vilket är ruggigt tråkigt!

Nätkod: Kolla på youtube och du finner videos där folk har gått igenom Quake champions buggiga nätkod i all oändlighet. Det finns inget annat spel på marknaden som kräver så hög bandbredd på upload som Quake Champions. Varför?
Detta gör att många spelare tvingas förlita sig på 3e parts program för att låsa sin FPS till låga värden, då nätkoden är låst till spelarens FPS!? Från början sa ID att detta var pga all debug data som samlades in, men ingenting har ju förändrats?
Det sitter fortfarande spelare som omöjligt kan spela spelet då de kräver för mycket bandbredd.
Rockets går fortfarande rakt igenom motståndare och gör 0 i skada och ibland 1-5 i skada vid direkta träffar. Någon måste förbättra detta!

Vapen: Tri-bolt istället för en granade launcher verkar inte vara ett populärt val. Tri-bolt verkar anses vara det mest onödigaste vapnet i spelet just nu, då det inte känns tillförlitligt nog. Rocket launcher känns rappare och bättre nu men man ser fortfarande rockets göra 0 skada. Railgun verkar många gånger likaså vara väldigt opålitligt då skotten går rakt igenom modellerna. Från början sa ID att detta var för folk sköt motståndarna mellan benen eller under armarna, men de finns massor med video klipp som bevisar annat.

Prestanda: Många har uppgraderat sina datorer eller sitter på riktigt high end komponenter idag. Trots detta så upplever många att Quake Champions lider av sk "stuttering" - små hack som kommer och går. Det spelar ingen roll om man har 250 FPS när spelet verkar ha problem med att läsa in diverse effekter eller texturer helt plötsligt, vilket leder till att spelet hackar till när man minst anar de. Lightning gun strider kan man se ibland få ens FPS att gå ner rejält för ett par sekunder också det helt random för att i nästa sekund flyta på hur bra som helst. Många verkar springa runt banorna i warmup för att allt ska läsas in innan matchen börjar, för att slippa så mycket hack som möjligt. Detta borde ID och Saber vara väl medvetna om och vilja åtgärda!

Options: Det finns inga crosshairs att välja på ? En sådan standard sak som att välja sikte fattas fortfarande, trots att det är en enkel sak att koda in enligt ID. Men varför då inte lägga till de? Folk har olika smak och tycke när de gäller sikten, låt oss få välja!
Det finns ingen option för att låsa sin FPS likt com_maxfps i Quakelive. Folk sitter på allt ifrån G-sync skärmar till 144hz paneler och vill gärna kunna använda dessa så optimalt som möjligt. De som sitter på G-sync ska i regel sätta en lite lägre maxFPS än vad skärmarna har för refresh rate för att slippa input delay. Likaså de som inte har G-sync/free sync men 120-144hz skärmar vill kunna synka ihop sin FPS med skärmens refresh rate, för mjukare upplevelse i spelet. Se på CS:GO eller de nya spelet Lawbreakers som out of the box erbjuder denna enkla funktion!

Som sagt det finns mycket att önska men mycket av det är för mig iallafall rena basic/standard saker som vi vant oss vid sedan Quake 1996. Tycker dock de nya mapsen i early acces patchen verkar riktigt lovande och jag hoppas att ID och Saber faktiskt ta till sig feedbacken och all kritik istället för att vara för stolta när de gäller tex Sacrifice och duel formatet. Gör om gör rätt!

Skrivet av kebbe:

Tror du förväxlar min kritik av bilduppdateringen med spelen som helhet. Tror du får söka med ljus och lykta efter en recension av Shadow of the Colossus där den horribla bilduppdateringen inte nämns, likaså en recension av remastern som inte tar upp förbättringarna på detta området (spelet kom inte till sin rätt innan remastern i min mening). Likaså finns det inga nostalgiglasögon i världen som kan förbättra bilduppdateringen i de gamla 3D-spelen, där Star Fox nog är det värsta exemplet. Jag menar alltså inte att spelen är dåliga, prestandan är dock hopplös.

Poängen är att utvecklare mer än gärna släpper spel som ser fantastiskt bra ut på bild och i trailers, om denna grafik sedan visas upp i 15-20 fps är det inget problem. Kan ett spel se bättre ut så kommer det se bättre ut (i de flesta fall), om Microsoft då säger "Gör vad ni vill med den extra kraften" kommer vi utan tvekan att se fantastiskt snygga titlar som knappt når 30 fps på Scorpio, än värre på One, helt enkelt för att argumentet "ser ut som på en dyr speldator" säljer fler exemplar än "ser ut som på One men har bra bilduppdatering".

Är bara min åsikt men uppdaterar tillverkaren sin konsol mitt i generationen med en "starkare variant" som spelar samma spel har de fortfarande ett ansvar att de som köpte originalversionen skall kunna spela spelen utan problem.

Point taken! Men tyvärr är det ju så utvecklingen fungerar inom spelindustrin och generellt när vi pratar PC spelande.
En dator som byggs idag kan kännas gammal redan efter 6 månader på marknaden beroende på vad som släpps under de månaderna. Där finns dock utrymmet för att uppgradera grafikkortet 1-2 gånger innan man som regel behöver byta CPU, minnen, moderkort etc om man har tur. PS4 Pro är en liten förvarning om att konsolmarknaden skulle kunna gå åt samma håll när de gäller uppgradering av hårdvara. Detta i sin tur kan jag tycka ska inte leda till fler begränsningar utan snarare tvärt om.
Om du köper en ny PC som kostar mer än min, så är de rätt normalt att du får ut mer prestanda än mig och detta betyder oftast inte att du behöver välja mellan mer FPS eller högre grafisk kvalité, som regel får du bägge på köpet.
Men som sagt detta är ett väldigt intressant ämne och kul att kunna diskutera, vi får väl se vad händer och om Microsoft lyckas sälja in konsolen bättre än hur de gått för Xbox One.
Äger själv en PS4 + Xbox One S där den sist nämnde mest används som 4K UHD Blu-ray spelare =).
Men har haft väldigt svårt att motivera mig till att uppgradera till just PS4 Pro trots att jag har en 4K TV med fullt stöd för HDR(OLED YAY!).

Skrivet av kebbe:

Att utvecklare inte drar sig för att leverera produkter som ser bra ut men knappt går att spela är väl väletablerat sedan förra generationen där 1080p som bekant var det "nya heta". Ett annat exempel är 3D-spelen på SNES eller titlar som Shadow of the Colossus på PS2. Med detta i åtanke tolkade jag denna nyhet som ett svar på tidigare rykten om att Microsoft skulle ha krävt 60 fps på Scorpio-titlarna, jag börjar dock misstänka att jag blandat ihop dessa rykten med nyheter gällande PSVR-utvecklingen (som väl var 90 fps om jag inte missminner mig).

Personligen ser jag det dock som någonting positivt när tillverkaren, som i Sonys fall, försäkrar de som köpte konsolen tidigt att de inte får en sämre upplevelse halvvägs genom generationen. På så vis agerar den starkare konsolen ett alternativ för de som vill ha högre bilduppdatering snarare än ett måste för att få en bra upplevelse.

Förstår inte riktigt vad du menar dock. Knappt inga spel på tidigare konsol generation hade native 1080p upplösning, vart ju uppskalning precis som 4K på dagens konsoler.
3D-spelen på SNES ? Menar du kult titlar som Starwing & Super Mario World 2: Yoshi's Island som använde Super FX-chippet?
Eller Rare´s genidrag med förrenderad grafik i Super Donkey Kong?
Och vad var felet med Shadow of the Colossus på PS2, som enligt mig är en tidslös klassiker.

Saxxat ifrån nätet:

"Spelet vann flera utmärkelser för dess ljud, musik, design och kvalitet. Idag betraktas Shadow of the Colossus ofta som ett av de bästa datorspelen som någonsin skapats, och refereras flera gånger i debatter om datorspels konstkvalitet och känslomässiga perspektiv."

"Shadow of the Colossus has received several awards, including recognition for "Best Character Design", "Best Game Design", "Best Visual Arts" and "Game of the Year", as well as one of three "Innovation Awards" at the 2006 Game Developers Choice Awards. At the 2006 DICE Summit, the game won the award for "Outstanding Achievement in Art Direction" at the Academy of Interactive Arts & Sciences, While it received one of two "Special Rookie Awards" at the Famitsu Awards 2005. It was nominated for "Best Original Music", "Best Artistic Graphics" and "Best PS2 Game", yet also "Most Aggravating Frame Rate" in GameSpot's awards for 2005, while it won "Best Adventure Game" and "Best Artistic Design" in IGN's Best of 2005 awards, who cited Agro as the best sidekick in the history of video games. Two years after its release IGN listed Shadow as the second greatest PlayStation 2 game of all time. Games Radar awarded it Best Game of the Year 2006 (being released in the UK in early 2006, later than the US), and appears in the site's "The 100 best games ever" list at number ten. The game's ending was selected as the fourth greatest moment in gaming by the editors of GamePro in July 2006. The readers of PlayStation Official Magazine voted it the 8th greatest PlayStation title ever released. Destructoid named the game #1 in their list of the top 50 video games of the decade. IGN named Shadow of the Colossus the best game of 2005, and the second best game of the decade, behind Half-Life 2. In 2012, Complex magazine named Shadow of the Colossus the second-best PlayStation 2 game of all time, behind God of War II. In 2015, the game placed 4th on USgamer's The 15 Best Games Since 2000 list."

Tycker de ser relativt positivit ut om de spelet på ps2 som sagt .....
Förstår att du kanske inte delar den åsikten, men att nämna de spelet som något som skulle vara dåligt eller "hypat" känns som ett dåligt skämt. Smaken är som baken, men jag tycker fortfarande att utveckling är spännande och att Microsoft låter spelskaparna skapa de spelen de vill istället för låsa dem tror jag bara gynnar oss slut konsumenter i slutändan.
Fler spel till folket !

Sedan debatten om 60FPS förstår jag mycket väl, är själv gammal esportare och har spelat Quake sedan barnsben. 120FPS@120hz vart ett måste när Quake3Arena kom ut för att ens kunna använda spelets fulla fysik till de yttersta. När LCD/plattskärmarna tog över vart problemet att de endast nådde 60hz och hade så hög inputdelay emot CRT(tjockskärmarna). Idag sitter vi med mång dubbla upplösningar emot vad vi hade på CRT skärmarna och med 144hz paneler på datorerna, just för att få så bra flyt som möjligt. Dock handlar detta som någon tidigare skrev om mycket dyrare och nyare hårdvara än vad konsolerna innehåller och erbjuder. Men de känns ändå ganska skrattretande att vi endast pratar ynka 60FPS något som många 1080P inriktade grafikkort klarar idag men som kostar mer än vad en PS4 gör trots att de är budget-mellanklass kort vi pratar om.

Frågan är väl då vad folk är villiga att lägga på en stationär konsol för att inte tala om vart går gränsen för en konsol och en gaming dator i sådana fall? Och hur länge skulle en sådan konsol generation vara innan det är dags för uppgradering?
Tyckte Valve´s idé bakom steam machines vart rätt intressant, synd att de inte tillämpades bättre bara.

Skrivet av kebbe:

Detta innebär snarare att spel kan marknadsföras som 4K även om de hostar fram i 15 fps.

Skulle snarare vilja påstå att till skillnad emot spelen på PS4 Pro där utvecklarna är tvingade att ha spelet fullt fungerade på den äldre hårdvaran i PS4an, så kan de helt fritt bestämma själva på Microsofts konsol vad de vill satsa på.

Tex, vill de ha ett spel i 1080P @ 60FPS så kan de göra de utan att begränsas av Xbox One´s hårdvara. Om de vill ha ett spel som rullar på långsammare i 4K med full HDR stöd så kan de även lägga fokus på de. Sanningen är att de inte begränsas av en massa måsten som på Soný´s diton.
Detta kan jämföras lite med hur spelutvecklingen på PC fungerar. Spelskaparna själva kan sätta gränserna för recommended hardware eller helt gå bananas och kräva high end rakt av. Tycker detta öppnar upp mer frihet helt enkelt för spelskaparna och deras visioner för deras egna spel på konsol. Tror inte direkt att spelskaparna själva vill ha sina spel laggandes i 15FPS bara för att få en 4K HDR stämpel, utan här kan de snarare fokusera på egna mål att uppnå.

Känns lite drygt att köpa en dyrare konsol likt PS4 Pro, men sedan inse att lille brodern original PS4 sätter gränserna för vad som är möjligt på den hårdvaran du betalat extra för.

Detta är absolut ett steg i rätt riktning och delvis en kontring på Sony.
Jag kan förstå till viss del hur Sony tänkt med PS4 Pro, men samtidigt kunde konsolen likaväl stannat kvar ett tag i utvecklingen för att slippa bli så låst till den äldre hårdvarans prestanda, då de har som krav att samma spel ska kunna spelas på den äldre PS4an.

Tycker även 4K blu-ray är och förblir en klar bonus för Xbox One S som Sony verkligen missade i PS4 Pro. De som verkligen vill ha 4K och HDR filmer ser ju Xbox One S som en billig blu-ray spelare där även en konsol ingår på köpet, lite likt hur Sony gjorde med PS3 och blu-ray förra konsol generationen. Fanns ingen vettig anledning att släppa PS4 Pro som en 4K konsol utan att uppgradera blu-ray spelaren för Sony´s del.

Så min gissning är att Sony kommer bli så illa tvugna att kontra med en ny Playstation konsol snabbare än vad de hade tänkt från början.

Som Carl skriver så är de inte riktigt samma personalstyrka som förr.
Dock lämnade Romeo som var en av grundarna tilsammans med Tom Hall redan efter första Quake 1996, efter mycket bråk med bla. John Carmack om företagets framtid.
Så Quake2 och även Quake3 gjordes av de som stannade kvar med 3d motor gurun John Carmack. John Carmack sa väl upp sig runt 2013 för att jobba med Oculus VR,

Todd Hollenshead tror jag lämnade av egen fri vilja 2013 eller nått liknande.

Men som sagt Quake Champions byggs av ID software som tagit hjälp av Saber Interactive delvis med grafikmotorn om jag förstått de hela rätt. Och på ID software jobbar fortfarande en del av ursprungs gänget ifrån 90-talet kvar, dvs många som jobbade på Quake3, så som Tim Willits, Marty Stratton och Robert Duffy. Så man kan ju hålla tummarna att de fixar ett bra spel .

Skrivet av Hipshot:

Du har nog helt rätt och det är inte som att jag skulle vara bra heller!

Jag tror en av dom sämre sakerna och detta kan mycket väl bli det sämsta quake på den fronten, att man inte kommer kunna modifiera grafiken så mycket. För då pajar typ hela f2p saken.
Sedan tänker jag bara gissa att man inte kommer kunna göra banor?

Personligen tycker jag att det för en gångs skull ska bli rätt skönt om de låser fast grafikinställningarna något.
Just för att spelet ska även kännas lite fräscht när folk tittar eller spelar de, inte endast optimerat för att folk ska se endast enemymodel mellan grå/rosa väggar . Körde själv dock när det begav sig med picmip 2-3 som regel och ibland även 5, men de ser så dystert och tråkigt ut många gånger. Och idag när man är lite äldre så tycker jag djupseendet blivit försämrat för min egen del, så picmip 0/1 får jag köra med för att enklare via texturerna kunna se avstånd bättre.

Dock en sak som jag anser viktig i allt detta! Även om de flesta grafikinställningarna blir "låsta" när de gäller picmip med mera, så tycker jag att det är viktigt att man faktiskt kan se andra spelare. Vill minnas att de funnits många spel där man haft problem att se lagkamrater/fiender när de släppts. De behöver rimligtvis inte röra sig om brightskins som förr i tiden. Men om man kikar på bra lösningar så gillar jag ändå hur man gjorde i Overwatch, där alla har någon sorts outline på skinsen så man ser dem tydligt.

I övrigt sjukt kul att se gamla Zero4 skutta omkring i nya Quake. Vet att han numera är anställd som någon sorts esport community manager på ID Software. Så de har verkligen haft tillgång till en av de främsta 1v1 spelarna ifrån Quake3 att rådfråga.

(Detta vart mitt första inlägg sedan 2012 här. Har ju inte gått att logga in de senaste 5 åren om man använt klan prefix ifrån förr. Och inte har ni svarat på mailen angående detta Fz!).

Tycker tjänsten fungerar kanon. Kör den via appen på Playstation 3 vid TVn. HD matrialet ser riktigt bra ut och 5.1 ljudet likaså. Via fiber så flyter det hela på utan några buffringar på högsta kvalité hela tiden. Skönt med barn sektionen också då sonen har massor han vill se(stort utbud där).
Snabbt, smidigt och enkelt. Har även testat på min laptop på jobbet, och även där så ser det bra ut bildkvalitéts mässigt och flyter på bra, dock med den låga bandbredden vi har där så autokorrigerar Netflix per automatik ner kvalitén lite. Vilket i sig är en mycket bra funktion när man inte har tillräckligt med bandbredd för X-treme som man har hemma.
Det som är negativt just nu är självklart utbudet. Alltså det är inget litet utbud för att vara en så pass nylanserad tjänst. Det är mycket bra filmer, både äldre och lite nyare. Serierna har oftast flera säsonger men är inte up to date som några redan skrivit här. Men antar att de lägger in de nyare episoderna så fort de får för utgivaren av serierna?
79kr för en så pass stabil tjänst är för mig ett fynd i sig. Jag hoppas dock att de kommer kunna matcha sitt utbud mot tex, Cmore play mfl när det gäller nyare filmer. Så att det inte stagnerar med låt oss säga för gamla filmer som jag tycker Voddler gjorde när jag testade den tjänsten för länge sedan.
Så jag kommer helt klart bli en betalande kund när gratis perioden är över, iallafall för att se hur ofta de fyller på med filmer/serier. Men som det ser ut just nu är jag väldigt positiv, mer sådant här!

Köpte spelet när det släpptes och spelade igenom singelplayer kampanjen. Tyckte striderna vart roliga och som sagt det ser ruggigt bra ut. Dock lite trist singelplayer kampanj med bara fighting rakt igenom. Hade velat se detta spel slås ihop med Ubisofts serie där man hade lite uppdrag i en mer "öppen" värld.
Spelade lite multiplayer också och tycker att mina vinster kom mest med 4th hokage pga hans snabbhet med attackerna samt Deidara. Med Deidara så står man mest på avstånd och spammar en av knapparna för att kasta ut hans lerduvor och spindlar. Har man väl fått in avståndet så kom inte fienden i närheten av än =). Så lite obalanserat mellan karaktärerna kändes det som. Men har inte rört spelet sedan dess tyvärr, så vet inte om det utvecklats något online.

Jag personligen skulle vilja se video recensioner precis som på IGN eller liknande sidor. Fast i en mer personlig stil som tex, sweclockers video recensioner.
Visa upp spelet och berätta vad som är bra/dåligt utifrån era personliga tankar i videon. Vad var det som felade i just detta spelet, när uppstod detta och varför är det till spelets nackdel etc...Där får man ju enkelt även in sådana saker som det efterfrågats om i denna tråden - hur fungerar kontrollen i detta spel?
På så vis blir det mer personligt och man kan följa recensentens tankebanor bättre.
Självklart uppskattar man fortfarande skrivna recensioner men det känns som om man numera bara kollar in betyget då det inte finns en video som visar gameplay och där man hör hur recensenten har tänkt när betyget sattes. Med dagens teknik och youtube så hittar man snabbt spelrecensioner i form utav videoklipp. Dock inte alltid av högsta kvalité, men det ger mer att se spelet i rörelse än att läsa en text och titta på en bild helt klart.