Inlägg av pitchatan

Inlägg som pitchatan har skrivit i forumet

Problemet just nu är att inte alla grafikmotorer/spel motorer är best fit för allt.
Unreal Engine är ett perfekt exempel av en motor som är relativt bra på det mesta, men är i grund och botten väldigt bloated och inte väldigt effektiv i vissa områden (mus/tangentbord/kontroller input är halvdant då deras threadade input är väldigt slö, nätkod är en annan punkt som dom ligger efter i.. valorant som använder ue4 var tvugna att skriva om hela nätkods stacken t.ex).
Unity och lumberyard ligger i samma kategori som UE.

I vissa fall vill vi ha mer streamlinade motorer med ordentligt threadad input och n'tkod (i.e separat polling decouplad från renderaren och din framerate t.ex)... detta gäller både FPS/TPS men även strategi spel så som starcraft etc.

Just nu i detta fallet handlar det mycket om editorn och val av distributering också (olika platformer/konsoler, steam/epic etc), där ligger unity och Unreal i framkant och är ett självklart val för både mindre och större studios, men även indie developers som kanske inte behöver så pass niche funktioner som jag nämnt ovan....
hjälper även att de flesta blir utbildade i just UE och Unity, och att majoriteten av resurser för att lära sig om gamedev är just unity/unreal på youtube osv.

Går lite snack om att detta är gjort av samma person som tagit sig in i titanfall1/2s servrar för att jävlas med savetitanfall "rörelsen".
Blir lite motsatt effekt att förstöra respawns cashcow, speciellt med tanke på risk för laglig åtgärd.

Oavsett anledning så lär detta röra om i grytan hos respawn så att dom faktiskt tar tag i skiten, det börjar bli lite löjligt nu.

Skrivet av vbgbasse:

Om detta funkar på nvidia-kort; vågar man då hoppas på att tekniken även kommer fungera på äldre grafikkort också?

Tror det fungerar på majoriteten av kort som har "nyare CUDA cores.

Så 1050/1060 och uppåt är vad som sagts om jag inte minns fel.

Skrivet av Djavulen:

Älskar Apex Legends. Gör verkligen det. Men på PC är det helt klart riktigt illa med fuskare (speciellt Diamond och högre i Ranked) men såklart även servrarna. Tyvärr även om servrarna "fungerar" så är det inte mycket att hänga i granen då servrarna har 20hz tickrate. Och det märks. Hoppas verkligen EA/Respawn vill lägga lite mer resurser på att hålla igång Apex Legends så alla får en trevligare spelupplevelse. Men kan inte påstå att det ser ljust ut efter all denna tid.

Tickraten är lite ett av ett problem, men även sättet dom gjort för att komma runt tickrate problemen.
Börjat visa sig att dom kör "custom packets" för att få spelet att lina upp med när du skjuter bl.a.
Det är inte riktigt client side, men dom kan manipulera input på ett sådant sätt att dom kan abusa fysiken och vapen (t.ex floata i luften efter du tagit en zipline/jumppad, spamma oändligt med charge rifle etc).

Är måååånga problem i apex just nu som de måste fixa innan det rentav tar död på spelet.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Varje gång alltså?

Har runt 1500 timmar i spelet. Visst förekommer det strul ibland med servrarna, men inte direkt något som förstört helhetsintrycket. Kör på Xbox.

Beror lite på när du kör och vilken "nivå" du kör på, spelar du bara casual MM (trio/duo) så lär du inte märka av det, då är det mest fusk man stöter på relativt ofta.

Både xbox och pc har DDOS attacker i rankat och det är nästintill ospelbart på kvällarna pg.a det.
Konsol specifikt i platinum och över är 50% chans med DDOS bl.a...
PC är inte mycket bättre och det är nästintill ospelbart i diamond och över, lite varför jag slutar spelar när jag börjar komma upp i högre rank (det och och det konstanta fuskandet går en på nerverna tillslut).

Skrivet av Tomas Helenius:

Precis som @fooobar sa så handlar det om andra mekanismer än intelligens, så "dumma" är väl inte det bästa ordvalet.

Det som stör mig är att sånt alldeles uppenbart används för att tjäna pengar, oavsett vad EA och alla andra företag (inom såväl spel som gambling) säger. Det är cyniskt. Men jag gillar inte gambling och lotteri alls, tycker det är värdelöst, så jag missar kanske poängen.

Dumhet är lite av en summering av problemet, menar inte att folk är rentav DUMMA, mer att även de smartaste av oss tar dumma beslut relativt ofta.

Jag håller förövrigt med dig och delar din åsikt om kasino verksamheter och lotteri.

Skrivet av Bojkott:

Loot boxes är ju redan inslängt i CS, dock handlar det om kosmetiska skins. Mikrotransaktionerna i FIFA kommer ju med potentiella fördelar i form av bättre spelare, vilket hetsar till köp.

Som du själv nämnde är lootboxes i csgo rent kosmetiskt.

FUT är istortsätt deras potentiella "ranked" mode som de försöker pusha på folk, och ska du lyckas i FUT måste du antingen grinda HUTLÖSA mängder timmar eller ta en genväg och lägga hutlösa mängder pengar för att komma nånvart.

Allt detta är så löjligt när du tänker på att spelare köper konsoler, controllers, diverse abbonemang (xbox,ps etc), köper svindyra datorer, möss/tb, whatever för att kunna vara competitive...
För att först få köpa själva spelet för cirka 300-600kr för att sedan lägga tusentals på packs för att låsa upp spelare för att igen kunna vara competitive.

Allt detta ligger på konsumenternas ansvar, men det har om och om igen bevisats att folk helt enkelt inte tar ansvar vilket utvecklare/distributörer utnyttjar för fullt

I det här fallet är det min personliga åsikt att detta är en helt skruvad utveckling, men det är vad det är.

Tänka sig om sådant här vore inslängt i t.ex quake eller cs..

Köpa massa packs för att få diverse mer eller mindre identiska vapen med olika stats som sen ska avgöra om du vinner eller inte, tills du spenderat hutlösa mängder pengar för att få din "ultimate loadout"..

Kan inte hjälpa och känna det här är smutsigt som fan, men samtidigt är folk dumma nog att köpa det så problemet ligger mer i oss konsumenter än utvecklarna.

Meh

Isch, en av de större klagomålen om BR och de diverse gameplay modesen i just apex har varit det konstanta väntandet och downtimen när man väl dör.

Tror de flesta, mig själv inkluderat, vänta sig ett deathmatch/TDM aktig mode med konstanta fights och respawns för att slippa det.

Skrivet av eld:

För att multiplayer-spel ska kunna ge spelare känslan av att de spelar lokalt så måste klienten tillåtas bestämma en del saker (som att du träffar det siktade på även om den personen kanske står någon annanstans i verkligheten)

Blir inte så rolig spelupplevelse att behöva vänta ett dussin frames på att ditt skott du just sköt fick ett "okej" från servern.

Men det betyder även att fusk blir mer möjliga, så att analysera flera händelser och banna personer efter fuskandet har skett är det enda sättet att göra något åt sakern snarare än att försöka förhindra fusket helt.

Stämmer inte helt att klienten måste få bestämma vissa saker.
Du kan väldigt enkelt köra client/server authoritative med enbart input (knappar, vinklar) och få en bra upplevelse i och med att man använder sig av client side prediction och serverside reconcilliation (antilag, tittar tillbaka på gamla positioner etc).

Ett bra exempel på detta är Apex Legends.
Fördelen med att köra hitreg client side är att du kan ignorera servern majoriteten av tiden när folk laggar omkring och har sig (andras spelares lag skapar desync, warp etc så att din klient inte kan interpolera/smootha som den ska).

När det kommer till peakers advantage (såg din andra kommentar).. denna kommer dels från pingen, men även hur mycket spelet interpolerar.
Har du en ping på 100ms och spelet interpolerar i 100ms så har du en 200ms fördröjning på vad du ser av in motståndare.
Problemet där är att klienten även predictar med den pingen så att du potentiellt ser någon innan dom ser dig (i.e du springer runt ett hörn på din sida, men det tar 200ms för dom att se att du sprungit runt och börjat skjuta).

Oavsett om servern kör client side eller server side antilaggat hit reg så är detta ett faktum tyvärr.

Skrivet av Ankh:

Det låter bra att säga att 500.000 har blivit bannade pgr av fusk...om man bortser från att det visar att spelet är lätt att fuska i. 500.000 av hur många som fuskade/fuskar? är det 10%? 50%? 100%? Nåja..ni fattar nog vad jag menar.

Kommer spekulera lite baserat på siffrorna som släppts och kommer närma mig tinfoil hat territorium (jag tror varken bu eller bä, försöker bara ge perspektiv på skiten), så ta inte detta som fakta... och lite tl;dr varning i guess.

Spelet har cirka 250-500k aktiva spelare dygnet runt (280k vid skrivandet)..
Skulle gissa på att det är cirka 5-10+ miljoner aktiva konton som spelar under en dag (folk kommer och går)..
Så 500k bannade konton, och nu antar vi dessa bannade konton är de som faktiskt blivit tagna för något (majoriteten av fuskare blir inte bannade)... så skulle gissa på cirka 1-5% eller mer av den aktiva spelar basen fuskar eller har fuskat vid nåt tillfälle om vi räknar in/spekulerar över potentiella fuskare som inte blivit bannade än.
Ska säga att jag tycker 1-5% är en naiv siffra då jag personligen tycker det är mer än så.. men nu går vi efter siffror som släppts. -_-

Problemet i warzone är att majoriteten av de som blivit bannade automatiskt har använt ett specifikt fusk (engineowning i detta fallet).. andra andelen är folk som blivit anmälda in-game...
Men det finns flera fusk till warzone som fortfarande funkar och inte blivit detectade än, så det finns fortfarande kvar i spelet just nu.
Sen får man tänka på folket som faktiskt inte försöker vara för obvious med att dom fuskar vilket i sig är en växande mängd i alla spel just nu (t.ex apex blir värre och värre för varje dag, flera av fusken har numera inbyggd spectator skydd bland annat).

Annat problem i just warzone är att de för hand bannar folk till höger och vänster, även folk som inte fuskar...
Så de har noll koll och i mångas mening bara försöker slänga ut stora nummer för att visa att dom gör nåt i ett försök att vinna tillbaka förtroendet (är förövrigt massa klagomål på forumen, streamers har blivit bannade på smurf konton när dom inte har fuskat, nya spelare/konton blir bannade som kommer in från andra spel och spelar lite för bra etc).
Jag har t.ex inte varit inne i warzone sen 2019, har knappt spelat och spelar inte idag (föredrar apex i detta fallet).. men på nåt höger endå blivit bannad under denna tiden (har inte blivit hackad heller, så har ingen jävla aning om varför).

Samtidigt kan du hoppa in på streams (specifikt på facebook gaming) och se flera idioter sitta och fuska dag in och dag ut i just warzone och aktivt skryta om hur dom inte blir bannade trots banwavesen.

Rent "praktiskt", spelar du eller iaf håller koll på spelet så är det noll skillnad jämfört mot innan, i andra ord är det ofta flera fuskare per match trots rekord mängd av bannade.

"tekniskt"
För min del känns det något skumt att vi kan ha valorant med vanguard (ring0 kernel anticheat, går inte bli mer påträngande än så) med samma eller fler antal spelare, men inte ens dom fångar så pass många fuskare som warzone som inte ens har ett aktivt antifusk (warzone letar processer, vilket innebär att de billiga skit fusken är vad som fångas.. flera av fusken tar steg för att motverka detta och enda sättet du fångar dessa är att köra på kernel level).

Så i min åsikt är , för flera olika anledningar, problemet ännu större än bilden både activision och communitiet målar upp det som.

Dels pg.a antalet false bans, och dels för den växande misstanken att att en del av activision själva har ett finger i spelets växande fusk problem (har varit en del "läckor" på sistone, och folk har spekulerat över detta i flera år då t.ex valve aktivt tjäna pengar på bannandet av spelare pg.a skins och lådor och dels för motiveringen nedanför).

objektiv motivation för varför communitiet har den misstanken:
Fuskandet är en växande marknad som idag är värt en bra bit över en miljard svenska kronor baserat på siffror som läckt från tillslag och liknande.. denna siffran är utan tvekan ännu större för den simpla anledningen att majoriteten av fusk utvecklare inte blivit tagna än, dom släpper även inga siffror, betalar ingen skatt etc..
Men det är utan en tvekan en löjlig mängd pengar som går in i det och det blir bara större och större för varje år.

En del av detta är självklart konspirations teorier (att t.ex activision hjälper skapandet av fusk), men det får en att tänka till lite och man kan börja spekulera (vare sig det är nån sanning i det eller inte) om varför t.ex warzone inte använder ett riktigt antifusk även efter alla problem... eller varför dom inte investerar i ett antifusk överhuvudtaget då det inte krävs en särskildt stor mängd pengar för att skapa ett (1m dollar för att skapa ett antifusk som säkrar alla deras spel för all framtid.. inga stora pengar med tanke på vad de tjänar per titel.. finns noll anledningar att inte göra det).

Ne, nu räcker det... lyckas nån läsa dig igenom hela denna kommentaren så förtjänar du en eloge då detta blev rörigare än tänkt. ;D

Skrivet av Sisyr:

Heh, läste nyligen just Blindsight. Mycket bra! Dock inte lyssnat på ljudboken (läser enbart), så där kan jag inte uttala mig.

Får du tillfälle att lyssna på ljudböckerna så gör det, väldigt avslappnande. ;D

Citat:

Men antar att det är lättare att stämma en ptivatperson på några x miljoner och hoppas problemet löser sig själv. Man kan ju även göra både och. Stäm fusktillverkare och bygg ett bättre anticheatsystem.

När du har privat personer som tjänar miljoner på att sälja sina fusk så tror jag detta argumentet faller ihopa lite.

Tro mig, om det fanns billigare alternativ att stoppa fuskandet, t.ex som att skapa ett bätre anticheat, så hade dom gjort detta redan.
Riot försökte, men det tog 3månader sen vart vanguard brutet och fuskandet blir bara mer och mer för varje dag..
Andra alternativet är att gå efter de stora utvecklarna av fusken, få dom att gå under.. sen ta hand om de mindre som poppar upp då de kommer ha mindre resurser överlag (blir en billigare affär att gå efter dom).

Skrivet av Jaxalot:

Nej, perfektionism är något jag inte tror på. Men där finns andra metoder som man kan komplettera med ett antifusksystem också. De flesta fuskprogram fungerar som injicerare i exe filer. Det kan man identifiera och därmed blockera tillgång. Om där finns realtime drm skydd så kan man säkert skapa ett realtime antifusksystem.

Problemet är i detta fallet windows, även om de kollar efter hooks/injections, kör encoding för entity tables och annat roligt så finns det flera sätt att komma runt detta och i varenda fall så ligger problemet i hur windows fungerar (och linux, då det är opensource).
Ska de verkligen få bukt på fuskar problemet så måste de istortsätt skapa sitt egna stängda operativ system med väldigt begränsad funktionalitet (egna drivers, och med egen compiler).

Jämför det med virus/trojan fighten vi haft, för att minimera spridning och möjlighet att bli infekterad så har windows i sig stängt ner så mycket de kan.. största sannolikheten att bli infekterad är om du personligen ger admin åtkomst på en infekterad fil.
Fuskarna i sig ger gladligen fusk och annat bs admin åtkomst.. i andra ord de är mer än villig att låta fusken göra vad fan de vill på skiten, vilket gör det hela svårare att stoppa..

Som det är just nu så är det en uphill battle och det är en fight ingen av spel/antifusk utvecklarna kommer vinna om inget förändras runt operativ systemen i sig..

Just nu, Blindsight och Echopraxia av Peter Watts..
Två väldigt "tunga" men straight forward hard sci-fi böcker.
Ämnet i böckerna kan bli lite torrt emellanåt när man väl läser men ljudböckerna är riktigt bra och båda har riktigt bra narrator/läsare.

Kan rekommenderas om du vill ha en ingång till "riktig sci-fi".

Skrivet av Molotov:

Ibland känns det som man är den enda som inte förstår tjusningen med souls spelen.
Verkar vara otroligt tidskrävande spel.
Iinte för att jag har nått emot utmaning men måste man nöta vissa saker 100ggr för att lära sig besegra? En kompis hade nått av dessa spel till ps4, kollade lite men det var ju inget som imponerade som ett spectator spel och jag tror han inte klarat ut nått av spelen pga han gav upp/börja med nå annat.

Hade lite samma inställning, började med dark souls 2 när det kom och spela 4-5 timmar och gav upp.
Hoppa på DS1 i mitten av året, börja med frustration men det försvann efter 5-6 timmar av spelande när man börjar få haj på mechanics.
Har totalt 48timmar spelat (inklusive idle time) och har kört 2 play throughs och tycker spelet vart kul.

Är lite att man behöver släppa egot och inse att man dör (OFTA) är en del av spelet.

Skrivet av bent toe:

Ha!
Där har du redan halva min spelidé.
Perfekt movement har du fått till, och du har redan ett statiskt vapen.
Saknar texturer, projektil, hoppljud, explosion, dödsljud och nätverkskod för 4 spelare

Najs.
Får man fråga vilken motor du använt?

texturer,hoppljud och lite olika vapen har jag redan lagt till efter videon gjorts, nätkoden fanns även implementerat och stödjer tekniskt sett upp till 128 spelare (andra spelar modellen var en annan client diverse som bara stod afk >_<).

Motorn som använts är FTEQW, en helt ombyggd quake1/quakeworld motor, dock är spel logiken (vapen,fysik,movement etc) från scratch så det återstår inget från QW i sig förutom själva grund motorn.

Allt som allt tog det i videon cirka 2dagar av lekande och ett par öl att få till.

Så din idé är doable, gäller bara att ta tag i det!

Som många nämnt så tar det tid att bygga ett spel, speciellt från grunden.
Enda tipset jag har som hobby dev är att bara att sätta dig ner och få in "grundspelet" (i andra ord movement och enklare mechanics etc). För att sedan bredda ut och leta upp andra att hjälpa med andra delar av spelet.
Anledningen varför är väldigt enkelt för att det finns miljontals påbörjarde projekt redan och det är väldigt svårt att få med sig andra likasinnade på ett koncept utan något kött på benen.

Andra alternativet är att bita ihop och lära sig att koda, göra egna models etc för att sedan bredda ut med folk efter hand.

Något så enkelt som att slänga ihopa en liten kort demo och slänga upp på youtube kan ibland hjälpa att hitta folk med.

https://www.youtube.com/watch?v=xYGqrnt2VYw

T.ex med den videon med relativt liten mängd views har jag redan fått 2-3st som hade varit intresserade att hjälpa med att utveckla något (trots jag inte har nån aning om vad jag vill göra ).

Skrivet av Cedmoy:

Jag tänkte ta upp ett fenomen som jag stött på i onlinespel i allmänhet och Apex Legends i synnerhet. Jag har läst här på FZ nånstans att Apex Legends är så fantastiskt och att folk är så schyssta, samarbete funkar jättebra även med helt random spelare. Tyvärr är det inte riktigt min erfarenhet.

Skit i vad folk tycker och tänker.. finns där utrymme att bete sig som svin så KOMMER de bete sig som svin.
Angående spelet, ping systemet är riktigt bra då du kan koordinera om man är villig att lyssna/titta på varandras pings.
Detta kräver dock att du är villig att titta objektivt på ditt eget spel...
Sen om dina team mates gnäller,whinar,hotar etc spelar ingen större roll... detta har inget att göra med ålder,nationalitet,spel,platform etc, då detta är hur folk mer eller mindre beter sig "ute i det vilda" med.

Om du vill slippa detta så ska du nog släppa tanken på att spela med "randoms" överhuvudtaget och satsa på att enbart spela med en grupp vänner du känner sen innan... eller så spelar du med randoms och skickar vän förfrågan till de få spelare som inte beter sig som empatilösa psykopater.

Skrivet av anon_306295:

De flesta gamla Quakare spelar inte längre så de som är kvar på Reddit är några låtsasutvecklare med grandios personlighetsstörning och en massa plebs som röstar upp deras inlägg för att de verkar veta vad de pratar om.

Så någon har läst mina kommentarer!

@Araxes: jahadu